En nära vän avled för en tid sedan och det visade sig att han hade börjat bygga på en fiol men inte hunnit klart. Jag fick frågan om att färdigställa detta projekt och kunde naturligtvis inte tacka nej! Jag spelar fiol så jag vet i alla fall hur den ser ut i stora drag. Hur svårt kan det vara? Jo det kan det!
Har nu ägnar ett par månader åt att titta på fiolbyggarvideos (hustru kallar det fiolporr) på YouTube och lånat alla böcker i ämnet på bibblan - fick hämtas i källarlagret.
Möbelsnickare brukar hävda att ett projekt med 90 graders vinklar är svårt och att alla avvikelser från detta gradtal ökar svårighetsgraden logaritmiskt. Fiolbygge tycks vara som båttillverkning - vinkelhake är inte särskilt användbart även om det finns tillfällen även för detta verktyg.
Nåväl detta inlägg är starten på det praktiska arbetet - hoppas att innan pandemin gått över kunna spela en trudelutt på det nya instrumentet för er!

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Kajsa-Maja och 16 till
  • Laddar…
Kul att få se hur man bygger fiol! Hur långt hade projektet kommit?

Text "This thread is worthless without pics" med små karikatyrfigurer under varje ord.

• Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
S
E Eklunda skrev:
En nära vän avled för en tid sedan och det visade sig att han hade börjat bygga på en fiol men inte hunnit klart. Jag fick frågan om att färdigställa detta projekt och kunde naturligtvis inte tacka nej! Jag spelar fiol så jag vet i alla fall hur den ser ut i stora drag. Hur svårt kan det vara? Jo det kan det!
Har nu ägnar ett par månader åt att titta på fiolbyggarvideos (hustru kallar det fiolporr) på YouTube och lånat alla böcker i ämnet på bibblan - fick hämtas i källarlagret.
Möbelsnickare brukar hävda att ett projekt med 90 graders vinklar är svårt och att alla avvikelser från detta gradtal ökar svårighetsgraden logaritmiskt. Fiolbygge tycks vara som båttillverkning - vinkelhake är inte särskilt användbart även om det finns tillfällen även för detta verktyg.
Nåväl detta inlägg är starten på det praktiska arbetet - hoppas att innan pandemin gått över kunna spela en trudelutt på det nya instrumentet för er!
Det kan aldrig fela med en ton på en fela.⁶

Här är några böcker som jag läser. De intressanta är att alla författare anser sig ha rätt fast på olika sätt. Det är bara att välja vad som passar en själv.
Flera böcker om fiolbyggande utspridda på ett bord, inklusive diagram över fioldelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den fiol som jag fortsätter bygga är en Stradivarius 1720 (förståss) – tydligen den vanligaste förlagan.
Så här ser delarna till fiolen ut när jag startar.
Lock i gran nästan klart, botten i lönn och form för sargen.
Obehandlad trädel till en fiol, formad som Stradivarius 1720, på en träyta, i början av byggprocessen.
Skapa konto
Obehandlad träfiolskropp på ett bord, formad som en Stradivarius 1720, med synliga verktygsspår.
Skapa konto
Fiolbyggande delar på bord: lock i gran, botten i lönn, form för sargen och verktyg.
Skapa konto

Fiolbyggare mäter hela tiden olika mått och jag har ägnat många timmar åt detta. En Strad (man har ju hajat klyket) ska ha en längd i kroppen men mitt övertagna lock är 5 mm för stort? Hur kan det komma sig? Formen som man bygger sargerna på har rätt mått – fattar inte hur det här går ihop. Fattar någon annan?

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Är det inte helt enkelt så att locket skall sticka ut lite utanför sargerna?

joakim_j joakim_j skrev:
Är det inte helt enkelt så att locket skall sticka ut lite utanför sargerna?
Jo så är det men det är medräknat ca 2,5 mm men här är det 5 mm utskjut. Man skulle kunna ta bort detta på lock och botten men då får man problem av annat slag - kommer till det!

Jag får helt enkelt bygga en egen form som passar locket. Normalt gör man sargen först och mäter efter den hur lock och botten ska se ut. Här den nya formen med äntligen påklistrade (med varmlim) klossar på vilka sargen sen ska limmas ca 1,2 mm tjock. Under ligger locket och nu är överskjutet rätt. Min fiolmodell får heta Stradivarius 1720 variant Hasse.

Fiolform med påklistrade klossar och ett underliggande fiollock på ett slitet arbetsbord.
Skapa konto

En träform för en fiolsarg med påklistrade klossar redo för limning, placerad på ett arbetsbord i processen att bygga en fiol.
Skapa konto
Del av en hemmagjord fiolform med påklistrade klossar, redo för sargkonstruktion.
Skapa konto

Sen måste man ha en massa verktyg som inte finns i min vanliga verkstad som trots allt är rätt välsorterad. Borde ju kunna använda en del maskiner mm.
Verkstad med olika maskiner för träarbete, inklusive en bandsåg och geringssåg.
Skapa konto
En verkstad med bandsåg, arbetsbänk och verktyg för fiolbygge, samt lite trämaterial på hyllor.
Skapa konto
Hörn av en verkstad med olika verktyg och maskiner, inklusive en pelarborr, som används för att bygga fioler.
Skapa konto
Verkstad för fiolbygge med bordssåg, arbetsbänk och verktyg.
Skapa konto

Här en bild på början till min fiolverkstad i gamla bykhuset där jag ordnat det som jag redan har.

Rörigt arbetsbänk i verkstad med verktyg och komponenter för fiolbygge, inklusive form och locket.
Skapa konto

För ett proffs tar ett fiolbygge ca 350 timmar och minipris till kund 100 000 kronor! Inga stora pengar att tjäna här – tur man har pension. Har nog lagt ner 70 timmar på studier och fixande med verktyg redan nu och har knappt börjat!

• Gilla
djanlov och 4 till
  • Laddar…
Kom på att det lackar mot jul så här kommer en bild av Bykhuset i julskrud. Jag håller till till höger hustru till vänster - bra ordnat va!
Röd trästuga med julbelysning runt dörren och fönster i skymningen.
Skapa konto

Viktig grej är lim – varmlim alltså. Det fina med varmlim är att det ska vara enkelt att bryta limningen – vilket behövs när man ska renovera eller fixa till ett instrument. En annan är ju van vid vitlim och ibland epoxi så här gäller det att träna. Först till loppisen och handla kastrull och värmeplatta för att smälta limkulorna. Termometer viktigt – max 70 grader på limmet.

Varmlim smälter i glasburk på värmeplatta med termometer och silvertejpad värmepistol i bakgrunden.
Skapa konto

Fram med den gamla värmepistolen – sladden är råttäten men silvertejp funkar – kanske ska förbättra isoleringen något vid tillfälle så att bykhuset inte brinner ner. Träbitarna ska ju också förvärmas innan de limmas ihop.

Arbetsbänk med värmepistol, termometer och silvertejpade sladdar, använda vid limning av träbitar.
Skapa konto

Iden med varmlin är att använda så lite som möjligt och med rätt konsistens för det som ska uppnås har jag läst. Enkelt för den som kan. Men innan jag fick fast klossarna fast på formen tog det ett antal försök (nu är det bara att hoppas att man får bort dom från formen också när det momentet ska till)! Förvärmning av träbitarna innan limning är viktig. Varför förstår jag inte riktigt men utan den fäster det inte bra (utom som alltid på ytor där det inte ska fästa förstås – därav jobb på en glasskiva).

• Gilla
Pnarög och 5 till
  • Laddar…
Man behöver flera olika träslag. Lönn (helst tysk) i botten, sarg och snäcka, gran (helst från alperna) till lock mm, lind till delar av sargen, ebenholts till greppbräda mm.
Har ju botten och lock redan så behöver lite av det andra.
Hittade en slöjdarsajt som har lönn och lind i lagom storlek (50x50x500) för 50 kronor styck så det beställde jag (orkar inte räkna ut kubikmeterpriset på det).
Det är väldigt viktigt med fiberriktning – allt ska vara kvartersågat.
Två kvadratiska träblock av lönn på ett arbetsbord, markerade för fiolbygge.
Skapa konto

Väntar också en del delar mm beställda på nätet. Allt är jättedyrt och special. Dessutom måste man ju numera betala moms och någon administrativ avgift från utlandet. Det blir ännu dyrare.

Använd aldrig sandpapper – står det i de flesta fiolbyggarböcker – när jag gjorde klossarna använde jag därför – just det sandpapper. Det finns bara ett ställe på en fiol där en yta ska vara i 90 grader mot en annan – klossarna på vilken sargen ska limmas. Med sandpapper blir det alltid lite rundat i hörnen hur man än gör. Här ser man att det lyser igenom både uppe och nere vilket visar att det är nån 10-dels mm avrundning.

Hantverksprocess av fiol med synlig kvartersågad kloss och sargdelar, ljusinläpp visar avrundning.
Skapa konto

Bara att göra om – nu får vi se om det funkar att få loss klossarna från formen.

• Gilla
cmb och 1 till
  • Laddar…
Länkar till materialsajterna?

Jag köper från Holms trävaror - där måste man ha firma och konto samt www.slojdfokus.se/ sen på e-bay där ju allt finns.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tar paus några dagar och firar jul. Återkommer i mellandagarna. GOD JUL!

• Gilla
Daniel:)
  • Laddar…
Följer denna tråd med största intresse!

Fick en rejäl utbildning på violin i min ungdom, både i orkestersammanhang och individuellt. Har djup vördnad över dessa fantastiska instrument. Inte spelat mycket senaste decennierna tyvärr men jag vill ta upp detta.

En lustig sak är att jag precis idag plockade fram min gamla fiol, en Gabriel Didion-kopia från Lutherie Lorraine, tidigt 1900-tal. Alltid haft en sagolikt mjukt nyansrik klang. Råkade få ett absolut gehör som resultat av barndomens och ungdomsårens träning på detta och tidigare enklare instrument.

Döm om min förvåning. Att efter typ ett decennium i källaren, den visade sig vara perfekt stämd GDAE. Jag litade inte fullt på mitt absoluta gehör utan dubbelkollade med en riktig elektronisk tuner men japp. Den var i absolut perfekt stämning precis som jag redan visste. Nästan otroligt att ett så organiskt instrument kan hålla så exakt i stämningen.

Stort lycka till på detta komplexa projekt!

• Gilla
  • Wow
yonna och 2 till
  • Laddar…
Kul att höra om din violin som håller stämningen - det är otroligt när man vet hur lite det behövs för att ändra tonen. Jag har samma erfarenhet från min egen violin som byggdes av en annan sedan länge död spelkompis för så där 40 år sedan.
Vill man veta mer om fiolbyggnad googlar man gärna på just Luthiere med olika efterord som tool, maker, making osv.
De bästa violinerna gjordes i Cremona i Italien på 1700 talets början - sedan föll violinbyggandet i glömska under hundratals år och det var inte förrän på 50 talet det riktigt togs upp där igen med en mästarutbildning. Man har också ett museum som btill stora delar estår av en samling från en fiolbyggare som verkade på ett helt annat ställe.
Intressant är ju också att alla riktigt gamla violiner är ombyggda rejält för att passa mer moderna strängar och omfång. Dessutom är de lagade många ggr så de ser ut som ett lapptäcke på insidan.
Kanske lite onödig information men snart är jag igång med bygget igen!

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.