Imponerande jämnmod i motgången. En annan hade tagit till flaskan för länge sedan.

• Gilla
Eklunda
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Imponerande jämnmod i motgången. En annan hade tagit till flaskan för länge sedan.
Sitter just med ett glas vin och funderar över livets med- och motgångar så flaskan finns i närheten ifall det blir för svårt!!

• Gilla
useless
  • Laddar…
richardtenggren
Tänker att det tidigare länkade ritsmåttet med dubbla spetsar borde vara lämpligt, kanske stabilare än tapetkniven?
Fördelen med veritas är kanske att det är en trissa istället för spets?

richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänker att det tidigare länkade ritsmåttet med dubbla spetsar borde vara lämpligt, kanske stabilare än tapetkniven?
Fördelen med veritas är kanske att det är en trissa istället för spets?
Har aldrig prövat trissa i skarpa böjar - kan tänka mig att den inte skär riktigt adekvat. Just nu känns det som om man bara ska få till dubbla grunda spår med spetsar - spåret ska ju sedan fördjupas med kniv. Har någon erfarenhet av trissor och skarpa böjar??

richardtenggren
Jag tänkte att du vill ha ett anhåll mot kanten också? :)

Min tanke var att en trissa kanske rullar över fibrerna. Sitter trissa på mitt strykrätt, men har inte använt det på runda former.

• Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Kanske en krats/ fasonhyvel. Kolla på hyvlar.se

• Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Tror inte hyveln klarar rundningarna - dock svårt att se på nätet. Hittade på samma ställe miniritsmått från Veritas men även där blir det problem eftersom ritshjulen sitter en bit ifrån varandra. Alla fiolmakare jag ser på nätet har ritsarna direkt i anslutning till varandra. Försöker fästa min skruvmejsel på ett mothåll som ska gå längs kanten.Kom plötsligt på att det borde gå att dra ritsarna en och en också när man tänker efter!? Är ju enklare särskilt nu när det också är en välvd yta? Prövar om det blir tillräckligt exakt.

Har blivit omlokaliserad för att ta hand om barnbarn och fått en paus från fiolbyggandet. Men kan ju inte sluta tänka och ägnar mig åt ”teoretisk slöjd”- kommer ni ihåg hur det skrattades åt detta när det dök upp på 1990 talet.
Teori är ju ändå rätt viktigt men kan ju kanske förpackas klokare.
Pandemin gör att fler än jag har problem med fiolbyggandet. Hittade en artikel om byggarna i Cremona ca 160 stycken i en ganska liten stad 73 000 invånare som drabbats hårt av sjukan.
Från Cremona exporteras (några stannar säkert i Italien också) det violiner för ca 50 miljoner kronor ett normalår. En normal byggare fixar 10 violiner per år så det skulle ju innebära totalt ca 1600 violiner per år i stan. Nu köps inga violiner längre under pandemin då marknaden är mättad – det finns ju inga utbildningar, konserter eller andra tillställningar som kan finansiera nya instrument.

Kom osökt på att jag ska lägga in ådern ( inlägget) på mitt fiolbygge och har räknat ut att det innebär att jag skall ritsa och med kniv fördjupa (2mm) ca 360 cm skåror i lock+botten och inga sneskär tillåtna - huh. Multiplicerar man detta med antalet fioler byggda i Cremona varje år blir det nästan 6 km som de fixar tillsammans i den staden. Knäppt! Tror dock inte de har samma hastighet som undertecknad för då skulle nog ekonomin vara än sämre.

Hittade en bild på en dubbelrits i en av böckerna.
Närbild av en dubbelrits från märket Stanley för träarbete som används för att skapa precisa skåror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och också en sargslipmaskin! Precis en sån som jag byggt fast 90 grader vriden. Kul att man kan ligga före någon gång.

Svartvit bild av en sargslipmaskin från en bok om fiolbyggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hädisk tanke! Skulle man kunna fräsa ur spåret med tex en Dremel? Kan man ha anhåll på en sådan och kan man ställa djup? Har aldrig använt detta verktyg. Man måste väl ändå ritsa först för att inte fräsen ska fläka upp trä i spåret?? Någon som vet?

Verkar var ett kul verktyg som säkert kan användas till mycket som kanske kan motivera kostnaden?

• Gilla
cmb
  • Laddar…
richardtenggren
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan inte göra en malm för kopierring och fräsa?
[länk]

Trodde först du ville göra allt med handverktyg :)
Nä här tar vi alla genvägar som går! Handöverfräsen (som jag förstås har en) är svår att använda eftersom underlaget är välvt ganska kraftigt. Kanske kan man ta bort bottenplattan men då måste man hitta på någon annan modell för styrning. Hittar i hastigheten inga frässtål som är 1,2 mm eller mindre till den fräsen - minsta är 1,95 mm. Därav funderingar på typ Dremel - som kanske inte heller har så små fräsar???

richardtenggren
Story, jag hade för mig det var 2 mm du skulle ha!
Jag har för dålig koll på hur en fiol ser ut, trots att min bättre hälft här hemma varit väldigt duktig på fiol. Så vi har en i huset i alla fall :)

Det finns fräsar till dremeln, men har ingen erfarenhet av dessa, kör mest slip/kapskivor.
Har något enklare anhåll till min men länge sedan jag testade det.

Redigerat:
  • Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Inga problem tråden börjar bli lång - har knappt själv koll!?
Dremel verkar ju vara en kul grej. De har fräsar ner til 0,8 mm men då kallas de gravyrfräs. Har någon använt sådana i trä? Nu behöver jag ideer till varför vi måste köpa ett sådant verktyg till familjen - för att övertyga hustru om klokskapen i denna investering.
Måste klara jämförelser med tex en råsaftcentrifug, äggkokare, espressomaskin och andra liknande nyttigheter.
Alla användningsförslag emottages tacksamt!

Ska du köra med dremel och frässtift så måste du vara extremt stadig på handen.

• Gilla
Eklunda
  • Laddar…
Man måste ju fixa något anhålll mot kanten antar jag - det finns något som följer med - vet du hur det är utformat? Såg också att det finns en ställning som för en borrmaskin att köpa - kan man kanske bygga själv för att få det lite stadigare.

Finns det inte special verktyg till det där momentet?
Känns ju lite som att gå över ån efter vatten att prova uppfinna nåt eget...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.