Har de grävt någonstans i gatan?
Det måste svetsas ihop om den är av.

Inga grävarbeten. Jag är ju dessutom den enda som drabbats i området. Däremot berättade teknikern att de haft fiberbrott i kopplingshuset/skåpet för en månad sen. Det drabbade kvarteret bredvid men inte vår gata. Han sa att det antagligen berodde på att det blev våldsamt varmt i huset!?

Kjell_G skrev:
Idag kom en tekniker ut på plats! Han konstaterade efter en stunds mätande och några besök i switchskåpet på andra sidan gatan att han kunde inte göra nåt. Det var brott på fiberledningen och det var inte hans grej, nån med licens skulle fixa det. Kanske i morgon? Vi får se. Jag var noga med att inte visa aggressioner mot honom, kollade bara när och av vem han fått sitt uppdrag. Arbetsordern kom i måndags 15.45, utfärdad av "bredbandsfabriken" - inget namn. Kommer jag nånsin att få reda på varför det gick tokfel? Och har Telia ett system där de mobbar ut besvärliga kunder - om jag nu är en sådan?!
Nejdå. De kör stenhårt på jämlikhet och mobbar alla ;)

Ingen tekniker idag :(
Däremot har jag blivit uppringd av två! olika från supporten. Den första var samma Lule-tjej som absolut ville gå till botten med detta. Hon kunde se ärendet, men inte ge besked om var, när och varför det gått fel. Hon skulle kontakta tekniker och återkomma. Det gjorde hon inte, återkom vill säga. Istället ringde den jag pratade med i tisdags och ville kolla hur det gått, eller rättare, hon hade beskedet att det skulle dröja pga "bristande material"? Vad som menas med det vet jag inte, antingen saknas det delar eller så har något brustit. Att hanteringen har brustit är uppenbart. I morgon är det två veckor sen avbrottet/felanmälan. Det är ganska långt från de tre arbetsdagar Telia säger sig behöva.

Äntligen!
Idag upptäckte jag Relacoms bil vid fiberskåpet. Pratade med killen som visade hur den pyttelilla fibern legat mot en skruvskalle och efter några år har nu fibern gått av. Nu var den fixad, det var tydligen lättaste biten. Svårare att få in alla delar tillbaka i skåpet utan att knäcka andra kopplingar :eek:
Nu är uppkopplingen igång och friden återställd :thumbup: allt fungerar som det ska.
Kvarstår kontakterna med Telia om ev kompensation och förklaring till hur det kunde ta så lång tid att fixa?

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Telia har ringt upp, försökt förklara, beklagat och erbjudit en skaplig kompensation så härmed sätter jag punkt för denna gång.

Med vänlig hälsning
nöjd Telia-kund (ett tag till :-)

Känns skönt att man inte har Telia som ägare av fibern då.
Vi har stadsnätet (där man kan välja telia bla som leverantör) och hade samma problem med brott på fibern.
Fixades dagen efter. Ny fiber blåstes och allt var frid och fröjd i vårat uppkopplade hem :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.