Jag har en villa där det i de två badrummen finns en mekanisk ventilation som aktiveras med en knapp och har ett tidsrelä på elcentralen. Men den fungerar inte längre. När man trycker på knappen i något av badrummen så lyser knappen och ibland låter det som att fläkten startar en liten stund men sen stängs av, ibland händer ingenting.
Huset är renoverat på 90-talet och jag utgår från att el och vvs är från då.
Jag skulle behöva hjälp med felsökningen.
Vad är troligast?
- Är det fläkten/motorn som gett upp?
- Kan det vara igensatt någonstans?
- Kan det vara fel på reläerna i elcentralen?
Jag var uppe på vinden och monterade bort fläkten för att se om det var igensatt, men utöver att det var lite damm på fläktbladen så var det fritt och snurrade fint. Men det kan ju självklart vara stopp någon annanstans.
Huset är renoverat på 90-talet och jag utgår från att el och vvs är från då.
Jag skulle behöva hjälp med felsökningen.
Vad är troligast?
- Är det fläkten/motorn som gett upp?
- Kan det vara igensatt någonstans?
- Kan det vara fel på reläerna i elcentralen?
Jag var uppe på vinden och monterade bort fläkten för att se om det var igensatt, men utöver att det var lite damm på fläktbladen så var det fritt och snurrade fint. Men det kan ju självklart vara stopp någon annanstans.
Uppdatering:
Jag monterade bort fläkten, tog ned den från vinden och kopplade in den i en annan strömkälla, där den fungerade fint. Så fläkten i sig verkar inte vara problemet. Har monterat tillbaka den igen nu.
När jag trycker på knappen i badrummet blinkar knappen bara till (brukade lysa fast sken när fläkten aktiverades tidigare), tidsreläet i elcentralen aktiveras där en liten lampa lyser, "knapparna" på de två "kontaktor för evak.fläkt" åker in.
Det surrar ganska mycket i reläerna i centralen när det aktiveras, är det normalt? Eller är det dom det är fel på?
Jag monterade bort fläkten, tog ned den från vinden och kopplade in den i en annan strömkälla, där den fungerade fint. Så fläkten i sig verkar inte vara problemet. Har monterat tillbaka den igen nu.
När jag trycker på knappen i badrummet blinkar knappen bara till (brukade lysa fast sken när fläkten aktiverades tidigare), tidsreläet i elcentralen aktiveras där en liten lampa lyser, "knapparna" på de två "kontaktor för evak.fläkt" åker in.
Det surrar ganska mycket i reläerna i centralen när det aktiveras, är det normalt? Eller är det dom det är fel på?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Problemet är nu löst. Kontaktorn var kass.
Klicka här för att svara
