27 302 läst ·
36 svar
27k läst
36 svar
Fiberkonverter slutat fungera
Jag blir i och för sig inte förvånad över hur dåligt det fungerar, lämnar man ett fast pris utan att hänsyn till de olika fastighetsägarnas förutsättningar för att snabbt vinna marknadsandelar och sedan dumpar vidare installationsjobbet är det som klippt och skuret för problem. Installationen hos oss var väldigt diffus. Det var entrepenörer, underentrepenörer, grävare och diverese annat folk med teliamagnetskyltar på sina bilar som kom i tid och otid. De kom i tid och otid, två gånger var de för att se ifall de kunde gå in via kopparledningen. När schaktgropen var öppen vid tomtgränsen så sa jag till dem att lägga in en anslutning till mig som tecknat avtal senare, någon dag senare var den igengrävd för att någon månad senare behöva gräva upp den igen. Efter att fiberomvandlaren blivit uppsatt av kling och klang fick jag ett lapp i brevlådan att de snart skulle kontakta mig för att sätta upp fiberomvandlaren.
Att deras support fungerar dåligt med dessa förusättningar är inte så konstigt! Efter som att deras "multimediamodem" fungerar så jävla kasst så var det första steget att brygga över skiten och köra på Apple Extremen. För att korta ner deras flowchart och en massa dynga så kör jag in en dator med nätverkskabel rakt in i Fiberomvandlaren innan jag ringer.
Att deras support fungerar dåligt med dessa förusättningar är inte så konstigt! Efter som att deras "multimediamodem" fungerar så jävla kasst så var det första steget att brygga över skiten och köra på Apple Extremen. För att korta ner deras flowchart och en massa dynga så kör jag in en dator med nätverkskabel rakt in i Fiberomvandlaren innan jag ringer.
En nitisk assistent i Luleå (heders Ida Nilsson) grävde fram informationen att man rutinmässigt kollat pågående ärende, sett att switch skulle bytas i området och avskrivit felet som avhjälpt. Av 18 stycken anslutna till switchen är det bara jag som har problem vilket då lär bero på något annat, i mitt fall konvertern. Av de jag tidigare talat med har någon/några struntat i att följa upp ärendet, vilket nämnda support konstaterat att det är dåligt hanterat och att jag borde få rejäl kompensation för detta.
Tyvärr måste felet anmälas på nytt enligt henne, med tre nya arbetsdagar, vilket leder till tisdag nästa vecka. Hon försöker få prioritet hos Eltel men kunde inte lämna några garantier.
Beträffande chefer så har de ett system med teamledare så en sådan ska ringa upp när ärendet är klart. När det sen gäller kompensation är det ytterligare personer som ska blandas in.
Semester här också men roligare kan man ju ha, eller hur :/
Ringde upp om ett TV-abonnemang och sa upp det, antydde att det blir fler avkopplingar från Telia, och den som svarade sa: Jaha, jag ser att du har lite problem här. Så deras system innehåller iaf dokumentation kring ärendet. Jag nämnde också att under fyrtio år som Teliakund så har fakturorna ALDRIG kommit till fel adress, apropå att jag förpassas till Jämtland och får heta Olle:wow:
(inget ont om Jämtland eller alla Ollar i landet)
Tyvärr måste felet anmälas på nytt enligt henne, med tre nya arbetsdagar, vilket leder till tisdag nästa vecka. Hon försöker få prioritet hos Eltel men kunde inte lämna några garantier.
Beträffande chefer så har de ett system med teamledare så en sådan ska ringa upp när ärendet är klart. När det sen gäller kompensation är det ytterligare personer som ska blandas in.
Semester här också men roligare kan man ju ha, eller hur :/
Ringde upp om ett TV-abonnemang och sa upp det, antydde att det blir fler avkopplingar från Telia, och den som svarade sa: Jaha, jag ser att du har lite problem här. Så deras system innehåller iaf dokumentation kring ärendet. Jag nämnde också att under fyrtio år som Teliakund så har fakturorna ALDRIG kommit till fel adress, apropå att jag förpassas till Jämtland och får heta Olle:wow:
(inget ont om Jämtland eller alla Ollar i landet)
Ang kompensationen, så har jag haft problem med telia och var fly förbannad och krävde kompensation, handläggaren sa lugnt, Ja vad vill du ha, jag drog till med 3 månader gratis och en samtalspott på 1000 kr (hur jag kunde komma på just den kombon har jag ingen aning om) men fick som svar, absolut det fixar jag... Då tappade jag hakan och tackade för mig 
"Av 18 stycken anslutna till switchen är det bara jag som har problem vilket då lär bero på något annat, i mitt fall konvertern."
Eller att någon har stängt ned den "admin down" eller så har en säkerhetsfunktion slagit till och automiskt satt porten till "shutdown disable" och då är det bara för dem att ta upp den manuellt.
Detta ska dem kunna se men eftersom de gör allt i automatiska provisioneringssystem så har säkerligen ingen kollat i switchen specifikt.
och även om det skulle vara fel på din port så finns det säkert en 3-4 lediga om inte mer.
Tråkigt att det ska ta sådan tid.
Eller att någon har stängt ned den "admin down" eller så har en säkerhetsfunktion slagit till och automiskt satt porten till "shutdown disable" och då är det bara för dem att ta upp den manuellt.
Detta ska dem kunna se men eftersom de gör allt i automatiska provisioneringssystem så har säkerligen ingen kollat i switchen specifikt.
och även om det skulle vara fel på din port så finns det säkert en 3-4 lediga om inte mer.
Tråkigt att det ska ta sådan tid.
Redigerat:
Fortfarande inget ljus i fibertunneln 
Får bara svaret att "ärendet är pågående och vi kan inget mer göra". Enligt samtal i går så ska det vara klart idag. Tror jag när jag ser det, ännu har ingen tekniker hört av sig. Får sikta på ett rejält skadestånd! Tyvärr finns inget alternativ till Telia i området annars hade jag nog i ren affektion sagt upp och bytt. Egentligen första gången någonsin jag haft problem med Telia, riktiga problem, småstrul nån gång men annars har jag alltid hållt på dem. Nu svajar det rejält :/
Får bara svaret att "ärendet är pågående och vi kan inget mer göra". Enligt samtal i går så ska det vara klart idag. Tror jag när jag ser det, ännu har ingen tekniker hört av sig. Får sikta på ett rejält skadestånd! Tyvärr finns inget alternativ till Telia i området annars hade jag nog i ren affektion sagt upp och bytt. Egentligen första gången någonsin jag haft problem med Telia, riktiga problem, småstrul nån gång men annars har jag alltid hållt på dem. Nu svajar det rejält :/
Betalar man "konsumentpris" för sin internetanslutning så måste man nästan räkna med att det kan bli strul ibland.
Man behöver alltså ha backupmöjligheter. Vi har flera.
Dels har jag surf utan trafiktak (Telenor) i mobilen (dock bara 1 Mbit/s), sen har vi ett Comviq Surf kontantkort och ett Telia Start (har jag för mig det heter, kostar 29 spänn per dygn när det används och ingen annan fast kostnad, fördelen med det är att det inte behöver tankas utan bara att plugga i och köra).
De mobila bredbanden kan jag antingen sätta i datorn eller i vår router (vi har en Asus RT-AC66U som har stöd för "fail-over" till mobilt bredband). Dock så står routern i källaren och det är lite för dålig mobiltäckning där, så de gånger vår fiber varit nere (två gånger sen vi fick den i november) så har jag kört mobila bredbandet i en Dovado-router (som vi brukar ha på landet).
Sen har vi alltså ingen IPTV utan vi kör Boxer via marknätet. För telefon kör vi iofs IP-telefoni men hemtelefonen används rätt lite idag i och med att alla i familjen har egen mobil så det gör inte så mycket om den är nere ett par dagar. I teorin ska det ju gå att köra den via mobilt bredband också men jag har inte fått det att fungera när jag testat.
Telia har vi dock övergett helt numera (hade ADSL från dem fram tills vi fick fibern, men för mobiltelefon övergav jag dem för 7-8 år sedan och telefoni sen ett par år tillbaka). Inte så mycket för att de var dåliga utan för att de var dyra och det var väldiga problem när sakerna inte fungerade (vår ADSL gick ner flera gånger i timmen när det regnade men de hittade aldrig något fel eftersom den bara var nere 1-2 minuter i taget).
Man behöver alltså ha backupmöjligheter. Vi har flera.
Dels har jag surf utan trafiktak (Telenor) i mobilen (dock bara 1 Mbit/s), sen har vi ett Comviq Surf kontantkort och ett Telia Start (har jag för mig det heter, kostar 29 spänn per dygn när det används och ingen annan fast kostnad, fördelen med det är att det inte behöver tankas utan bara att plugga i och köra).
De mobila bredbanden kan jag antingen sätta i datorn eller i vår router (vi har en Asus RT-AC66U som har stöd för "fail-over" till mobilt bredband). Dock så står routern i källaren och det är lite för dålig mobiltäckning där, så de gånger vår fiber varit nere (två gånger sen vi fick den i november) så har jag kört mobila bredbandet i en Dovado-router (som vi brukar ha på landet).
Sen har vi alltså ingen IPTV utan vi kör Boxer via marknätet. För telefon kör vi iofs IP-telefoni men hemtelefonen används rätt lite idag i och med att alla i familjen har egen mobil så det gör inte så mycket om den är nere ett par dagar. I teorin ska det ju gå att köra den via mobilt bredband också men jag har inte fått det att fungera när jag testat.
Telia har vi dock övergett helt numera (hade ADSL från dem fram tills vi fick fibern, men för mobiltelefon övergav jag dem för 7-8 år sedan och telefoni sen ett par år tillbaka). Inte så mycket för att de var dåliga utan för att de var dyra och det var väldiga problem när sakerna inte fungerade (vår ADSL gick ner flera gånger i timmen när det regnade men de hittade aldrig något fel eftersom den bara var nere 1-2 minuter i taget).
"Betalar man "konsumentpris" för sin internetanslutning så måste man nästan räkna med att det kan bli strul ibland."
Det får du göra när du betalar "företagspris" också tyvärr.
I detta fall handlar de inte om strul utan dålig kommunikation mellan parter så kund blir lidande.
Det får du göra när du betalar "företagspris" också tyvärr.
I detta fall handlar de inte om strul utan dålig kommunikation mellan parter så kund blir lidande.
Nytt samtal idag ledde till att senast torsdag ska det vara klart. Nån förklaring varför det inte gick att lösa idag gavs inte. Min teori om att varje gång jag kontaktar dem ( tfn, chatt eller mail) leder till tre nya arbetsdagar fick inte gehör, men jag tror fortfarande på det tills motsatsen är bevisad 😜
Annars håller jag med Nerre om back-up, och har som sagt inte alla ägg i samma korg, åtminstone inte när det gäller TV. Här finns CanalDigital så det räcker.
Comviq-surfen fungerar bra, använder den som router, men om jag varit medveten om de olika alternativen/priserna/surfmängd så kunde jag kanske valt bättre?
Roligt med alla supportassistenter som klämkäckt tar sig an fallet och visar förståelse, empati och vill gå till botten med det. Att de skulle få fram någon ansvarig ställer jag mig högst tveksam till, det är för mycket skyddsmurar omkring Telias verksamhet?
Annars håller jag med Nerre om back-up, och har som sagt inte alla ägg i samma korg, åtminstone inte när det gäller TV. Här finns CanalDigital så det räcker.
Comviq-surfen fungerar bra, använder den som router, men om jag varit medveten om de olika alternativen/priserna/surfmängd så kunde jag kanske valt bättre?
Roligt med alla supportassistenter som klämkäckt tar sig an fallet och visar förståelse, empati och vill gå till botten med det. Att de skulle få fram någon ansvarig ställer jag mig högst tveksam till, det är för mycket skyddsmurar omkring Telias verksamhet?
Mitt fiber hoppade igång idag, tekniker på plats som via telefon med Umeå löst något knas med switchen. Porten var tydligen helt igenbommad.
Detta skrev jag i inlägg #21
"Av 18 stycken anslutna till switchen är det bara jag som har problem vilket då lär bero på något annat, i mitt fall konvertern."
Eller att någon har stängt ned den "admin down" eller så har en säkerhetsfunktion slagit till och automiskt satt porten till "shutdown disable" och då är det bara för dem att ta upp den manuellt.
Detta ska dem kunna se men eftersom de gör allt i automatiska provisioneringssystem så har säkerligen ingen kollat i switchen specifikt.
och även om det skulle vara fel på din port så finns det säkert en 3-4 lediga om inte mer.
Tråkigt att det ska ta sådan tid.
Och baserat på vad du skrev så styrker det min teori att det bara var att ta upp porten igen så hoppade det igång.
Anledningen varför det har tagit sån tid är att ingen har loggat in i utrustningen och tittat.
"Av 18 stycken anslutna till switchen är det bara jag som har problem vilket då lär bero på något annat, i mitt fall konvertern."
Eller att någon har stängt ned den "admin down" eller så har en säkerhetsfunktion slagit till och automiskt satt porten till "shutdown disable" och då är det bara för dem att ta upp den manuellt.
Detta ska dem kunna se men eftersom de gör allt i automatiska provisioneringssystem så har säkerligen ingen kollat i switchen specifikt.
och även om det skulle vara fel på din port så finns det säkert en 3-4 lediga om inte mer.
Tråkigt att det ska ta sådan tid.
Och baserat på vad du skrev så styrker det min teori att det bara var att ta upp porten igen så hoppade det igång.
Anledningen varför det har tagit sån tid är att ingen har loggat in i utrustningen och tittat.
Idag kom en tekniker ut på plats! Han konstaterade efter en stunds mätande och några besök i switchskåpet på andra sidan gatan att han kunde inte göra nåt. Det var brott på fiberledningen och det var inte hans grej, nån med licens skulle fixa det. Kanske i morgon? Vi får se. Jag var noga med att inte visa aggressioner mot honom, kollade bara när och av vem han fått sitt uppdrag. Arbetsordern kom i måndags 15.45, utfärdad av "bredbandsfabriken" - inget namn. Kommer jag nånsin att få reda på varför det gick tokfel? Och har Telia ett system där de mobbar ut besvärliga kunder - om jag nu är en sådan?!
