5 642 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
FIBERKABEL HÄNGANDE ÖVER TOMTEN. Fördyrande trädkapning.
Går tyvärr inte så lätt med fiber. För telefon så är detta dock vanligt.D Dublin skrev:Jag hade liknande bekymmer och kontaktade ledningsägaren, ifall det var ledning som gick mellan stolpar (ej till en fastighet) erbjud de sig att tillfälligt lossa kabeln och lägga den på marken för att underlätta trädfällningen. I mitt fall hade det nästan varit jobbigare pga staket mm så jag tackade nej. Men det kanske kan underlätta för dig?
Du har inget ansvar att sköta deras kablar, det har ledningsägaren. Ditt ansvar är bara att inte hindra utövandet av servitutet/rättigheten. D v s att odla träd under kablarna som med tiden garanterat förhindrar deras användning ska du inte göra. På samma sätt som du t ex inte ska underminera stolparna som står på din mark genom t ex schaktning så att markens höjd ändras. I samförstånd med rättighetsinnehavaren finns möjligheter!Ö Örbybo skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Då är jag med dig i tanken.Claes Sörmland skrev:
Precis så. En skyldighet att inte odla/plantera träd i sin trädgård som hindrar ledningarna tänker jag. Det rör sig ju inte om naturmark utan om en tomt i ett villaområde, en trädgårdsstad i Stockholm. På samma sätt som att man inte får plantera träd som hindrar nyttjandet av ett utfartsservitut. Detta är en del av de allmänna hänsynsreglerna i jordabalken: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen." (3 kap. 1§ Jordabalken)
Röjning av växtlighet faller på den som utövar ett härskande servitut. Men jag tänker att i ett tättbebyggt område som detta så är varje planta i princip en del av trädgårdsodlingen och det är ett medvetet val att odla trädet där eller inte. Och det ska man alltså inte göra om det hindrar utövande av annans härskande servitut.
Är säkert försumbart antal situationer det i realiteten blir något problem av det slaget. Men jag tänker att det ändå förekommer rejäl igenväxning även på villatomter och då tvivlar jag på att ledningsägaren kan klaga på det. Dock sker det knappast där markpriserna ligger på den nivån som i Älvsjö.
Sen skulle det även kunna vara träd som fanns på plats innan ledningen drogs.
TS utgångspunkt i tråden var ju att ledningsägaren skulle ha ett ansvar fälla träden åt honom. Och så är det inte. Sen har troligen ledningsägaren rätt att fälla tråden om de hindrar utövandet av rättigheten. Det kan också diskuteras när de gör det.R Räknenisse skrev:Då är jag med dig i tanken.
Är säkert försumbart antal situationer det i realiteten blir något problem av det slaget. Men jag tänker att det ändå förekommer rejäl igenväxning även på villatomter och då tvivlar jag på att ledningsägaren kan klaga på det. Dock sker det knappast där markpriserna ligger på den nivån som i Älvsjö.
Sen skulle det även kunna vara träd som fanns på plats innan ledningen drogs.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Mina kommentarer gällde bara frågan om det fanns en skyldighet att hålla borta träd för markägaren, ifall TS kunde anses ha misskött sig för att träden stod där, inget annat.Claes Sörmland skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Jag tror om vi är petiga så borde ledningsrätt för telekabel gälla all typ av kabel oavsett om det är koppar eller fiber då telefoni kan gå i en fiber.
Tele är en tjänst. Fiber är typ av media..
Tele är en tjänst. Fiber är typ av media..
Jag gjorde en rätt djup rättsutredning om detta när Telia hängde upp fiber över hela vårt villaområde för 10 år sedan (är jurist). Kortfattat, nej de har ingen registrerad ledningsrätt (inte hos oss iaf men skulle gissa samma för Älvsjö) men gör det ändå och hävdar typ ”hävd” vilket juridiskt är larvigt... De på Stockholms stad hänvisade mig bara tillbaka till Telia när jag klagade lite sisådär halvkorruppt.
Sen så orkade jag inte driva det längre och nu tänker jag knappt på kabeln (mer än att det är irriterande att en annan inte ens får byta färg på brevlådan typ utan bygglov men sladdar kan de dra lite som de känner bara för att det är billigare än att gräva….)
Sen så orkade jag inte driva det längre och nu tänker jag knappt på kabeln (mer än att det är irriterande att en annan inte ens får byta färg på brevlådan typ utan bygglov men sladdar kan de dra lite som de känner bara för att det är billigare än att gräva….)
Klicka här för att svara