Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Har svårty att se framför mig vad du menar.Misse skrev:
Men det finns ju en hel del hängade takfläktar med inbyggd belysning är det en sån du tänker på ?
Tex
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.swedluxury.se/vesuvius-xs/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag gissar att du menar en sån är fläkt: https://www.koksflaktexperten.se/beta/
och en sån kan väl kombineras med godtycklig hängande lampa som man tycker är snygg som här: https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-takintegrerad-koeksflaekt-mottages.426307/post-4378449
och en sån kan väl kombineras med godtycklig hängande lampa som man tycker är snygg som här: https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-takintegrerad-koeksflaekt-mottages.426307/post-4378449
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tusen tack! Det var precis en sådan bild jag var ute efter- jag hade svårt att visualisera hur man kunde få till det på ett bra sätt då takfläkten trots allt är rätt stor.BirgitS skrev:
Dock måste vi undersöka så att det fungerar med den typen av fläkt då vi har nästan 310 cm i takhöjd. Det är risk för att den kommer alltför långt från spishällen. Maken vill absolut ha en sådan fläkt, jag tycker en häll med integrerad fläkt verkar bättre (läs: snyggare).
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Dom takintegrerade fläktarna har ju ett rekommenderat mått mellan häll och fläkt. På Bosch-fläkten jag tittar på anges optimal prestanda mellan 700-1500 mm ovan hällen. Om köksön är ca 90 cm hög blir det ju 2200 mm i ditt fall.Misse skrev:
Tusen tack! Det var precis en sådan bild jag var ute efter- jag hade svårt att visualisera hur man kunde få till det på ett bra sätt då takfläkten trots allt är rätt stor.
Dock måste vi undersöka så att det fungerar med den typen av fläkt då vi har nästan 310 cm i takhöjd. Det är risk för att den kommer alltför långt från spishällen. Maken vill absolut ha en sådan fläkt, jag tycker en häll med integrerad fläkt verkar bättre (läs: snyggare).
Ja precis så den fungerar inte men jag får se om det kan finnas någon som kan tänkas fungera. Fjäråskupan har max rekommenderad takhöjd 3 m (vi verkar ha runt 3,08 m) men det kanske finns någon annan fläkt som fungerar.B BearTheFear skrev:
Jag sökte efter inspiration på just takintegrerade fläktar i kombination med hängande lampor då jag ville se om det var möjligt. Det finns dock ingen som jobbar med kök som vi pratat med som inte rekommenderat en häll (med integrerad fläkt) från Bora men det känns ju (kanske felaktigt?!) som om en vanlig fläkt kopplad till en skorsten skulle vara bättre.Marlen Eskilsson skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Jag är skeptisk till fläkt integrerad i taket men jag har ingen egen erfarenhet.Misse skrev:
Jag sökte efter inspiration på just takintegrerade fläktar i kombination med hängande lampor då jag ville se om det var möjligt. Det finns dock ingen som jobbar med kök som vi pratat med som inte rekommenderat en häll (med integrerad fläkt) från Bora men det känns ju (kanske felaktigt?!) som om en vanlig fläkt kopplad till en skorsten skulle vara bättre.
Vi är nöjda med hällen med integrerad fläkt från Siemens. Nackdelen är att man inte maxar insuktionszonerna i förhållande till storleken på hällen.
Se bara till att ni kan blåsa ut frånluften utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju onekligen väldigt effektiv ut! Vi är skeptiska till fläktar med kolfilter efter att ha haft en sådan fläkt från Ilve (vet inte hur många gånger brandlarmet drog igång och man fick förklara för larmföretaget att man bara lagade mat). Jag måste erkänna att jag inte förstår hur man löser det här med att blåsa ut frånluften utomhus.S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Det beror på ens förutsättningar. Har man källare eller krypgrund kan man dra rör där annars behöver man dra det i golvet.Misse skrev:
Ser ju onekligen väldigt effektiv ut! Vi är skeptiska till fläktar med kolfilter efter att ha haft en sådan fläkt från Ilve (vet inte hur många gånger brandlarmet drog igång och man fick förklara för larmföretaget att man bara lagade mat). Jag måste erkänna att jag inte förstår hur man löser det här med att blåsa ut frånluften utomhus.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Låter som att det är svårt att få det effektivt på den höjden ?Misse skrev:
Jag tycker fläkt på 60-70 cm höjd ibland känns som att oset ändå kommer ut mkt i köket, om man inte blåser på max: Och då får man buller osv som bieffekt. Man vill ju helst ha fläkten på en rätt låg nivå.
Har dock aldrig haft problem med kolfilterfläkt: Dom brukar funka bra i min erfarenhet (man får ju underhålla dom dock, rengöra fettavskiljare och byta filter)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden