5 651 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
FIBERKABEL HÄNGANDE ÖVER TOMTEN. Fördyrande trädkapning.
Sida 1 av 2
Hej. Franco heter jag och undrar om nån råkat ut fpr samma oroblem gällande hängande kablar på stolpar genom min trädgård.
Jag behöver nu kapa ned flera träd och kabeln hänger mitt i träden,vilket försvårar och fördyrar nedtagningen markant.
Samt att kabelstolparna står på min mark.Har man rätt till ersättning för nyttjande av tomten .
Borde väl få fritt fibernät i alla fall?
Har bott här älvsjö i 30 år.
Tacksam för tips.
Mvh Frankie.
Jag behöver nu kapa ned flera träd och kabeln hänger mitt i träden,vilket försvårar och fördyrar nedtagningen markant.
Samt att kabelstolparna står på min mark.Har man rätt till ersättning för nyttjande av tomten .
Borde väl få fritt fibernät i alla fall?
Har bott här älvsjö i 30 år.
Tacksam för tips.
Mvh Frankie.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Du skriver att du har bott där i 30 år. När kom stolparna dit?
För trädkapningen, kolla med fiberägaren, förr när det gällde telefonledningar så tog ofta Telia på sig att kapa grenar som växte mot ledningarna.
För trädkapningen, kolla med fiberägaren, förr när det gällde telefonledningar så tog ofta Telia på sig att kapa grenar som växte mot ledningarna.
I regel så har den som äger ledning som går över annans fastighet rätt till detta. Det kan röra sig om avtalad servitutsrätt, ledningsrätt eller att man som kund hos bolaget har ett avtal att ledningen får gå där. Ersättning betalas vanligen som ett engångsbelopp när ett servitut eller ledningsrätt upprättas. Efter det finns ingen möjlighet till ersättning.
När ett servitut eller ledningsrätt finns så har du som fastighetsägare en skyldighet att inte hindra nyttjandet av rättigheten. Troligen har du således inte skött din del genom att låta träd växa upp i ledningarna. Ansvaret att åtgärda detta faller då på dig.
I något undantagsfall kan ledningar förekomma utan rättighet. Då blir det mer komplicerat.
När ett servitut eller ledningsrätt finns så har du som fastighetsägare en skyldighet att inte hindra nyttjandet av rättigheten. Troligen har du således inte skött din del genom att låta träd växa upp i ledningarna. Ansvaret att åtgärda detta faller då på dig.
I något undantagsfall kan ledningar förekomma utan rättighet. Då blir det mer komplicerat.
TUSEN TACK för ditt engagemang i mitt problemH hempularen skrev:
Stolparna var där redan när jag köpte huset.
Huset är från 1945
Jag hade liknande bekymmer och kontaktade ledningsägaren, ifall det var ledning som gick mellan stolpar (ej till en fastighet) erbjud de sig att tillfälligt lossa kabeln och lägga den på marken för att underlätta trädfällningen. I mitt fall hade det nästan varit jobbigare pga staket mm så jag tackade nej. Men det kanske kan underlätta för dig?
Jag skulle säga att det nog var "förr"... När jag hade samma problem förra året så kunde de erbjuda att tillfälligt lägga kabeln på marken, inget annat.H hempularen skrev:
Claes Sörmland skrev:
I regel så har den som äger ledning som går över annans fastighet rätt till detta. Det kan röra sig om avtalad servitutsrätt, ledningsrätt eller att man som kund hos bolaget har ett avtal att ledningen får gå där. Ersättning betalas vanligen som ett engångsbelopp när ett servitut eller ledningsrätt upprättas. Efter det finns ingen möjlighet till ersättning.
1000 tack för ditt svar. Bussigt!
Får kolla om det finns servitut/ledningsrätt ianske.
Det känns lite orättvist att fiberbolagen ska nyttja min mark gratis för att sälja dyr kabel o internet till andra.
Själv har jag ju inte kabel,liksom.
Vidare känns det ju lite ojysst att jag ska se till att deras kablar hänger fritt.
Borde vara deras ansvar?
D Dublin skrev:Jag hade liknande bekymmer och kontaktade ledningsägaren, ifall det var ledning som gick mellan stolpar (ej till en fastighet) erbjud de sig att tillfälligt lossa kabeln och lägga den på marken för att underlätta trädfällningen. I mitt fall hade det nästan varit jobbigare pga staket mm så jag tackade nej. Men det kanske kan underlätta för dig?[/QUOT
Tusen tack för det tipset.
Sk anamma det.
Mvh frankie
I vårt område (bor i samma som TS) är mycket av fiber för bredband upphäng i luftledning och då antar jag att man nyttjar gammal ledningsrätt för telefonledningar. Jag har inte sett att det satts upp nya stolpar för fiberkabel men det kan ju ha hänt så klart.yonna skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 490 inlägg
Så kan det väl inte vara? I alla tider har ledningsägarna röjt träd för att hålla rent kring alla el- och telefonledningar. (Men de tenderar att sällan ta ner träden, utan kapa grenar och toppar med ett funktionellt fokus utan etiska aspekter.)Claes Sörmland skrev:
Om man medvetet planterade något högväxande rakt under en befintlig ledning kan jag hålla med om att det blir förhindrande. Men skyldigheten att "inte hindra" kan väl inte innebära att man ska behöva utföra aktiva handlingar, såsom röjningsarbete?
När du köpte fastigheten fanns den rätten. Så det var liksom med i fastighetens värde. Det är således inget som de nyttjar gratis, de har betalt för rätten.Ö Örbybo skrev:1000 tack för ditt svar. Bussigt!
Får kolla om det finns servitut/ledningsrätt ianske.
Det känns lite orättvist att fiberbolagen ska nyttja min mark gratis för att sälja dyr kabel o internet till andra.
Själv har jag ju inte kabel,liksom.
Vidare känns det ju lite ojysst att jag ska se till att deras kablar hänger fritt.
Borde vara deras ansvar?
Medlem
· Västernorrland
· 2 490 inlägg
Stolparna då? Kanske inte var aktuellt i ditt fall. Men om det inte finns obegränsade möjligheter att välja hur en fäller och en stolpe står nära kan det ju vara nästan lika komplicerat även om ledningen ligger ner.D Dublin skrev:Jag hade liknande bekymmer och kontaktade ledningsägaren, ifall det var ledning som gick mellan stolpar (ej till en fastighet) erbjud de sig att tillfälligt lossa kabeln och lägga den på marken för att underlätta trädfällningen. I mitt fall hade det nästan varit jobbigare pga staket mm så jag tackade nej. Men det kanske kan underlätta för dig?
Inte säkert att de har rätten. Servitutet eller ledningsrätten torde iom att det är så gammalt gälla exempelvis telekabel. Det innebär inte att man har ett generellt tillstånd till ledning. Mao så är det inte alls säkert att man har tillstånd till fiberledning även om man ofta från företagens sida, medvetet eller omedvetet, utgår från att man har rätt att byta eller utöka antalet ledningar och ledningstyper.D Daniel 109 skrev:
Precis så. En skyldighet att inte odla/plantera träd i sin trädgård som hindrar ledningarna tänker jag. Det rör sig ju inte om naturmark utan om en tomt i ett villaområde, en trädgårdsstad i Stockholm. På samma sätt som att man inte får plantera träd som hindrar nyttjandet av ett utfartsservitut. Detta är en del av de allmänna hänsynsreglerna i jordabalken: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen." (3 kap. 1§ Jordabalken)R Räknenisse skrev:Så kan det väl inte vara? I alla tider har ledningsägarna röjt träd för att hålla rent kring alla el- och telefonledningar. (Men de tenderar att sällan ta ner träden, utan kapa grenar och toppar med ett funktionellt fokus utan etiska aspekter.)
Om man medvetet planterade något högväxande rakt under en befintlig ledning kan jag hålla med om att det blir förhindrande. Men skyldigheten att "inte hindra" kan väl inte innebära att man ska behöva utföra aktiva handlingar, såsom röjningsarbete?
Röjning av växtlighet faller på den som utövar ett härskande servitut. Men jag tänker att i ett tättbebyggt område som detta så är varje planta i princip en del av trädgårdsodlingen och det är ett medvetet val att odla trädet där eller inte. Och det ska man alltså inte göra om det hindrar utövande av annans härskande servitut.