105 741 läst ·
201 svar
106k läst
201 svar
Fiberbolag grävde grannens fiber på min tomt
@kindvall, nej hon behöver inte betala någon anslutningsavgift bara för att det grävs fram till (och ev lite över) tomtgräns, anslutningsavgiften betalas när fibern ansluts och av den som då beställer fiberanslutningen.
Att ansluta sig i efterhand är en ganska stor apparat även om tomrör för fibern är dragen fram, men det hade varit ännu större apparat om det hade behövt grävas utanför tomten vid efteranslutning.
Att ansluta sig i efterhand är en ganska stor apparat även om tomrör för fibern är dragen fram, men det hade varit ännu större apparat om det hade behövt grävas utanför tomten vid efteranslutning.
Jo men kan det bedömas som vårdslöst att man gräver vid sin egen häck? Jag menade alltså om någon i TS familj sätter en spade i marken utan att vet att det finns fiber där. Är man skyldig att veta även var olagliga installationer finns på sin egen mark?Mikael_L skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Nej, då är det ju ev. en annan fråga.Sir Duke skrev:
Nu är det ju inte aktuellt i det här fallet, eftersom TS vet att det finns en fiber dragen på tomten. Det finns ju tom avtal utskickat om det. Så att TS eller frun eller någon annan i hushållet då skulle framgångsrikt kunna hävda en "visste ju inte jag" det är inte troligt.
Om kabeln inte flyttas eller det inte utgår en kompensation, är jag övertygad om att en av mina kompisar skulle klippa av kabeln...
Givetvis vet jag ingenting om att den klipps av (och ser inte heller när den klipps av) och kan därför ärligt säga att det var i alla fall inte jag som klippte av kabeln.
Lagas kabeln, upprepas proceduren... Det var i alla fall inte jag och jag har inte sett någon annan göra det.
Givetvis vet jag ingenting om att den klipps av (och ser inte heller när den klipps av) och kan därför ärligt säga att det var i alla fall inte jag som klippte av kabeln.
Lagas kabeln, upprepas proceduren... Det var i alla fall inte jag och jag har inte sett någon annan göra det.
Ett jävla sätt att gräva ner fiber på en tomt utan ersättning, Nu vet vi ju inte hur stor del av din tomt du inte kan utnyttja, men personligen tycker jag att man borde få ersättning beroende på hur stor del av tomten du inte kan använda. Om du har en tomt på 1000m2 (32*32m) och du inte får använda 32*4m av den så är det ju 12,5% av din tomt.. om tomten kostade 1Mkr så skulle jag kräva 125Kkr, för de grävde ju just där din pool skulle ligga..
Men som sagt... det är ju bara min åsikt
Men som sagt... det är ju bara min åsikt
Hur funkar det när jag bor lite avsides, min väg till huset har servitut över 2 tomter, närmaste väg är efter ett dike som ligger mellan 2 gårdar och där det växer mycket träd och sly...
Kan jag dra anslutningen i min väg utan påskrift av ägarna?
Ska ev rätta till vägen i vår
Kan jag dra anslutningen i min väg utan påskrift av ägarna?
Ska ev rätta till vägen i vår
Alternativ 1 är att passa på om du fixar med vägen, och inte säga något.nino skrev:
Alternativ 2 är att titta på vilka åtgärder som servitutet medger. Om du har ansvar för underhåll av vägen så bör alternativ 1 fungera finfint. Om ej så är kanske alternativ 3, att informera grannarna att du gör det i samband med underhåll på vägen ett bättre alternativ.
Var ser man om man har ansvar för underhåll av vägen? Om inte jag har det vem har det då?
Grannen anser jag har orsakat de största problemen med vägen då han alltid körde in med lastbil så vägen har sjunkit ca 50 cm , uppskattat, så jag nu får åka genom en 20 cm djup "sjö" för att ta mig in till gården.
Grannen anser jag har orsakat de största problemen med vägen då han alltid körde in med lastbil så vägen har sjunkit ca 50 cm , uppskattat, så jag nu får åka genom en 20 cm djup "sjö" för att ta mig in till gården.
Om det är "din" väg och du har servitut som lastar granntomterna för dragningen av vägen och det inte sägs något annat så har du definitivt ansvaret själv.
Om du lägger ner fiber och inte ordnar med ledningsrätt eller liknande så kan du heller inte göra något om någon skulle lyckas sabba den nergrävda fibern senare. Det är den risken du tar.
Om du lägger ner fiber och inte ordnar med ledningsrätt eller liknande så kan du heller inte göra något om någon skulle lyckas sabba den nergrävda fibern senare. Det är den risken du tar.
Av flera glasklara anledningar:sebastiannielsen skrev:
1) Om alla skulle vända sig till myndigheter för att lösa alla tvister så skulle dessa myndigheter behöva växa så mycket att våra skattepengar aldrig skulle räcka till.
2) Om vi inte klarar av eller får att stå upp mot brottslingar överhuvudtaget så skulle vi bli helt förslavade av den procenten av befolkningen som är brottslig.
Personligen hamnar jag hellre i problem med lagen själv än utstår förödmjukelsen i tex "plånboken på krogen" exemplet ovan. En person som inte kan eller får försvara sin egendom kan aldrig anses fri, utan är förtryckt, och det vill jag inte vara i alla fall.
Adam
Det kommer ta för lång tid med alla processer.
Kapa kabeln och dra ut den ur röret och rulla ihop den snyggt så kan de hämta sin kabel.
Synd att man inte kan få vara en "servicepoint" i det hela, en fastighet som ej ska debiteras för internet så länge fibern används på tomten.
Det hade ju varit nåt men nu är det inte så så det enda rätta är att ta bort kabeln från ens tomt, har de problem med det så kan de ju kontakta berörda myndigheter som får reda ut frågan varför de gräver ned en kabel olovligen på någons tomt.
Kapa kabeln och dra ut den ur röret och rulla ihop den snyggt så kan de hämta sin kabel.
Synd att man inte kan få vara en "servicepoint" i det hela, en fastighet som ej ska debiteras för internet så länge fibern används på tomten.
Det hade ju varit nåt men nu är det inte så så det enda rätta är att ta bort kabeln från ens tomt, har de problem med det så kan de ju kontakta berörda myndigheter som får reda ut frågan varför de gräver ned en kabel olovligen på någons tomt.
Om jag kikar på min fastigheter så står det att lotten A (min) har rätt att använda 4m bred väg över grannens tomt, tjänande, samt med Lotten A följer rätt att använda samfällda vägen Y inom samfälligheten A där grannen äger del
Står inget om vem som sköter vägen så det är väl jag, till saken hör att vägen är en gammal byväg det är väl därför den är samfälld, bredvid min tomt finns några 1000m² samfälldmark med bla en gammal vattendriven kvarn och en dammlucka, pratade med en som sitter med i samfälldheten (eller hur man säger) och dom var så klart inte alls intresserade av att ens bidra med en slant för att rätta till vägen
Står inget om vem som sköter vägen så det är väl jag, till saken hör att vägen är en gammal byväg det är väl därför den är samfälld, bredvid min tomt finns några 1000m² samfälldmark med bla en gammal vattendriven kvarn och en dammlucka, pratade med en som sitter med i samfälldheten (eller hur man säger) och dom var så klart inte alls intresserade av att ens bidra med en slant för att rätta till vägen
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Inte helt okomplicerat fall som finns en del att säga om.nino skrev:Om jag kikar på min fastigheter så står det att lotten A (min) har rätt att använda 4m bred väg över grannens tomt, tjänande, samt med Lotten A följer rätt att använda samfällda vägen Y inom samfälligheten A där grannen äger del
Men tycker att det blir en för stor avvikelse från trådens ämne att börja utreda detta.
Skriver gärna ett svar till dig om det kan göras i en separat tråd.