7 706 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Fiber o teknikdjungeln
Njet, Telia håller inte nere bandbredden utan det är i sådant fall programleverantören som kodar hårdare. Innan man körde HDTV så kollade jag lite på SDTV och de bästa kanalerna som SVT's nyttjade 5-6Mbit/s och vissa som Eurosport nyttjade 2,5-3Mbit/s.Nimajneb skrev:Visst blir det ett lyft om man byter scart mot hdmi samt stdTV mot HDTV men ändå så var skillnaden markant.
Det finns ju folk bla på minhembio som lägger halva sin fritid att bedöma detta och som jag förstår så skiljer det ganska mycket även enl deras uppfattning.
CD-sat bäst och sedan Viasat-Sat, Boxer, ComHemDigital och sist TeliaIPTV.
Kan ju vara så att det blivit bättre.
Men hur mycket av bredbandet tar tex en HDTVkanal? Är det så att Tex Telia håller nere bandbredden för att övriga internettjänster inte ska störas?
Däremot så begränsar Telia vilka tjänste du kan få beroende av din bandbredd, t.ex. olika kombinationer av HDTV och antal "TV-kanaler" du kan köra samtidigt, t.ex. tvillingkort.
Och nu gissar jag, men 10-12Mbit/s.
Just det, och bara för att ni andra beter er som grisar har jag tvingats starta en tråd om strykjärn för att balansera detta en aning. Skärp er.IngemarB skrev:PS! Off topic: Det här forumet precis som många andra skulle nog inte klara jämställdhetskraven på en modern arbetsplats. Fruarna är halvblinda teknik-idioter som inte klarar i stort sett någonting mera än att möjligtvis slå på TVn.
Enda gången jag sett nåt positivt var på ett bilforum där en person i ett inlägg hävdade att fruar var särskilt lämpade för förbättringslackering eftersom de var så vana att måla nagellack....
"Wife-friendly" är ett vanligt uttryck på nästan alla forum.
Min fru är synnerligen teknisk och en väldigt krävande konsument. Hon struntar dock i bakomliggande teknik utan fokuserar på funktionalitet och driftsäkerhet. Hon är också anledningen till att jag oroar mig för att dra in en ny box i hemmet.
Ärligt talat så borde vi grabbar kanske vara mera åt det hållet.
Men forumen kanske är den moderna "snickar-boden" där männen drar sig tillbaka för att kunna ljuga ifred.....
Helt rätt att det är väldigt lite som sänds i HD-format.Nimajneb skrev:
Och så lite kuriosa att även vissa nya filmer/serier kör man någon "softning" vid redigering för att de ska se gammalt ut. Hur tokig får man bli att försöka likna gammal filmkvalite och vad har det för syfte
Detsamma gäller ljudet där väldigt lite sänds i Dolby Digitalformat, trots att det funnits i många år.
Ni som har olika uppfattning om detta, hur stor TV har ni och hur långt ifrån sitter ni?jhenrikj skrev:
Jag har varken full-HD-TV eller box, men man måste tydligen sitta väldigt nära för att kunna utnyttja det fullt ut. Typ 2 meter för 42 tums TV. Så nära sitter inte jag, så full-HD kan vänta ett tag till.
/Hasse
Aldrig sett någon använda uttrycket "Wife-friendly", men däremot är Wife Acceptance Factor (WAF) väldigt vanligt. Och de som använder uttrycket brukar då i det lägga in att en pryl ska vara estetiskt tilltalande (eller inte synas, inte väsnas), och att den ska tillföra ett mervärde som motiverar investeringen (driftsäkerhet/funktion). I annat fall tillstyrks inte investeringen i hushållsbudgeten.IngemarB skrev:"Wife-friendly" är ett vanligt uttryck på nästan alla forum.
Min fru är synnerligen teknisk och en väldigt krävande konsument. Hon struntar dock i bakomliggande teknik utan fokuserar på funktionalitet och driftsäkerhet. Hon är också anledningen till att jag oroar mig för att dra in en ny box i hemmet.
Ärligt talat så borde vi grabbar kanske vara mera åt det hållet.
Men forumen kanske är den moderna "snickar-boden" där männen drar sig tillbaka för att kunna ljuga ifred.....
För min del låter det som också du jobbar under en wife acceptance factor, och det behöver faktiskt inte vara någon ljugarbänk eller manschauvinism bakom att konstatera ett sådant faktum. Personligen tycker jag de dimensioner som ligger i begreppet är rätt sunda.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
I min värld så kan man inte både vara "synnerligen teknisk" och samtidigt "strunta i bakomliggande teknik". Det ena eller det andra. Man kan vara aldrig så noga med hur ens kläder ser ut och fungerar, om man inte kan rita och sy dem så är man ingen sömmerska för det. (Men jag tänker inte hårddra det. Om någon vill inbegripa kompetens i form av ren ytlig användning utan djupare förståelse eller intresse i "teknisk" så nöjer jag mig med att inte hålla med.)IngemarB skrev:
Att kvinnor i allmänhet är (tom mycket) mindre intresserade av den bakomliggande tekniken, är tyvärr svårt att argumentera emot. Som programansvarig för ett civilingejörsprogram så skulle ingen bli gladare än jag om det inte vore så, men det är det tyvärr (vilket bevisas av söktrycket på våra teknikutbildningar). Varför, det kan vi diskutera tills korna kommer hem, jag har sett alla tänkbara förklaringar och några till, men *att* det är så går tyvärr inte att bortse ifrån.
(Personligen så lever jag i ett traditionellt förhållande därvid. Min fru vet inte automatiskt åt vilken håll en skruv går, och jag märker inte nya gardiner med mindre än att de gamla ligger i min säng, och knappt ens då.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Tjaaa; det flesta av oss kan se skillnaden. SVTs egenproducerade material är till stor del HD, exv. "På spåret", så du kan ju kolla det.
Men det är sant. Skall man dra full nytta av (iaf 1080p, dvs Blueray, ingen sänder det OTA) HD så måste man sitta närmare än den allra största majoriteten gör. (Eller som jag brukar säga; "Jag känner ingen gift man som får sitta tillräckligt nära TVn.
")
Här är en graf som ger en bra uppfattning: http://carltonbale.com/1080p-does-matter (notera avståndet i "fötter", det går ung. 3.3 fötter per meter).
Men det är sant. Skall man dra full nytta av (iaf 1080p, dvs Blueray, ingen sänder det OTA) HD så måste man sitta närmare än den allra största majoriteten gör. (Eller som jag brukar säga; "Jag känner ingen gift man som får sitta tillräckligt nära TVn.
Här är en graf som ger en bra uppfattning: http://carltonbale.com/1080p-does-matter (notera avståndet i "fötter", det går ung. 3.3 fötter per meter).
Redigerat:
Det var nära ögat! Höll på att beställa en 55", det måste bli en 68"!lars_stefan_axelsson skrev:
(Jag kommer att skylla på dej när Hustrun blir galen. Du står i katalogen, eller hur?)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 135 inlägg
Inga problem. Skyll på mig. Du bor ju på Gotland, så jag känner mig säker...mycke_nu skrev:
(För jämförande test så kom jag just på julkalendern. Går i HD på SVT och i SD på Barnkanalen, så sitt och växla mellan dem och jämför. Obs, fungerar bara med så små barn i huset att de inte kan slåss något vidare.
Redigerat:
Har man t.ex. IPTV från t.ex. Telia så finns SVT1 och 2 som både HD respektive SD kanal, om man vill jämföra när det är HD-sändningar. Har fått för mig att HD-sändningar alltid sänds med Dolby Digital-ljudformat, men här kan jag ha fel.
Så med både HD-kvalite och tillsammans med Digitalljudet (om man har ett ljudsystem för det) blir det betydligt bättre.
Personligen anser jag att Dolby Digitalljudet med ett bra 5:1 system ger mera för upplevelsen än vad HD formatet ger jämfört med SD.
Så med både HD-kvalite och tillsammans med Digitalljudet (om man har ett ljudsystem för det) blir det betydligt bättre.
Personligen anser jag att Dolby Digitalljudet med ett bra 5:1 system ger mera för upplevelsen än vad HD formatet ger jämfört med SD.
Klicka här för att svara