7 706 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Fiber o teknikdjungeln
Sida 1 av 3
Har precis fått in en mediaomvandlare som Telia(?) eller bredbandswebben installerat där jag bor i Landvetter utanför Göteborg. Ägandeförhållandena är ju lite mystiska där Telia äger bredbandswebben som skall vara "öppet för andra leverantörer".
Egentligen borde man ju vara glad nu. Problemet är att det är nu eländet startar.
Skall man bara surfa via fibern så är det ju lugnt. Det är när man blandar in IPTV och IP telefoni som det börjar köra ihop sig.
IPTV kör ju Telia med som trumfkort. Kanalutbudet är ju lite dåligt..åtminstone på HD sidan. Motorolaboxen som är tvingande verkar ju vara ett rejält steg tillbaka.
Låser sig ofta och rejält buggig. I alla fall enligt hemmabioforum.
På min Boxer-box idag så har jag två tuners och kan spela in två program samtidigt som jag ser på ett inspelat. Det går INTE på Telias box.
Skall man använda Telia så är dessutom routern tvingande och det verkar inte heller vara nån höjdare.
Tyfon är en billigare fiberleverantör men även de har en medskickad router om du skall köra IP telefoni. Den routern klarar max 25-30 Mb s. Ingen större idé att köpa 100/10 då...
Just nu lutar jag åt att bara köra Internet på fibern och behålla traditionell TV o telefoni.
När jag argumenterade för fiber för min fru så hade jag IPTV och IP telefoni som vägande skäl. Nu faller nästan båda de.:blushing:
Jag tror ju på fiber på sikt..men i dagsläget känns tilläggstjänsterna tveksamma.
Det är ju ingen vits med "öppna nät" om leverantörerna köper in routers på Rusta och skickar med utrustningen och kräver att de används.
Känner att jag börjar hetsa upp mig nu:@
Någon som har stått inför samma situation och har nåt att tillföra?
Egentligen borde man ju vara glad nu. Problemet är att det är nu eländet startar.
Skall man bara surfa via fibern så är det ju lugnt. Det är när man blandar in IPTV och IP telefoni som det börjar köra ihop sig.
IPTV kör ju Telia med som trumfkort. Kanalutbudet är ju lite dåligt..åtminstone på HD sidan. Motorolaboxen som är tvingande verkar ju vara ett rejält steg tillbaka.
Låser sig ofta och rejält buggig. I alla fall enligt hemmabioforum.
På min Boxer-box idag så har jag två tuners och kan spela in två program samtidigt som jag ser på ett inspelat. Det går INTE på Telias box.
Skall man använda Telia så är dessutom routern tvingande och det verkar inte heller vara nån höjdare.
Tyfon är en billigare fiberleverantör men även de har en medskickad router om du skall köra IP telefoni. Den routern klarar max 25-30 Mb s. Ingen större idé att köpa 100/10 då...
Just nu lutar jag åt att bara köra Internet på fibern och behålla traditionell TV o telefoni.
När jag argumenterade för fiber för min fru så hade jag IPTV och IP telefoni som vägande skäl. Nu faller nästan båda de.:blushing:
Jag tror ju på fiber på sikt..men i dagsläget känns tilläggstjänsterna tveksamma.
Det är ju ingen vits med "öppna nät" om leverantörerna köper in routers på Rusta och skickar med utrustningen och kräver att de används.
Känner att jag börjar hetsa upp mig nu:@
Någon som har stått inför samma situation och har nåt att tillföra?
Detta låter inte bra.
Eltel var förbi igår och installerade fibern hos mig i Landvetter...
Menar du att jag endast kan välja Telia IPTV eller är Telia den enda som erbjuder IPTV idag?
Har du kunnat välja operatör? Härryda kommun var borta som val från bredbandswebben senast jag tittade...
Eltel-killarna sa att det inte var färdigt från skåpet och bortåt så jag har inte kopplat in datorn än.
/Fredrik
Menar du att jag endast kan välja Telia IPTV eller är Telia den enda som erbjuder IPTV idag?
Har du kunnat välja operatör? Härryda kommun var borta som val från bredbandswebben senast jag tittade...
Eltel-killarna sa att det inte var färdigt från skåpet och bortåt så jag har inte kopplat in datorn än.
/Fredrik
Världen är liten..det finns vad jag kan se bara två IPTV leverantörer. Telia och Bahnhof.fredde_o skrev:Detta låter inte bra.
/Fredrik
Det går inte att beställa..men om du väljer Göteborgs kommun så ligger Härryda Öppen fiber där istället. Jag gjorde det för att sondera terrängen men det är ju inte riktigt klart som du säger att beställa.
Problemet är att båda IPTV leverantörerna använder samma halvkassa box Motorola 1963 samt att de skickar med en router som du måste använda.
Likadant med IP telefoni..en router speciellt från operatören.
Är det någon som läser tråden som vill hylla Telia eller någon annnan leverantör så är jag öppen för argument. Men för mig så känns det vettigare att köpa en toppklass router och skippa IPTV o IPtelefoni. Det är ändå möjligt att hoppa på det tåget senare.
Då kan man ju köpa "lägsta pris per Mb".
Otrogna kunder brukar premieras. De som aldrig byter tjänst eller leverantör brukar i regel glömmas bort.
Telias box är ju provad av massor av kunder. Det är säkert bra och tillräckligt för de flesta. Men jag har svårt att köpa ner mig om jag vant mig vid viss fuktionalitet.mycke_nu skrev:
Att spela in på två kanaler samtidigt känns som basfunktioner idag 2011.
Jag sågar inte Telia jäms med fotknölarna, men jag tycker att det är synd att tjänsterna och hårdvaran är sammanflätade utan att man ändra på det.
Håller med om att det vore bättre med en öppen standard så att man kunde välja box själv, eller spela in till datorn.
Sedan kan man kanske tänka sig att dom inte skulle vara så intresserade av att supporta allsköns hårdvara när det inte fungerar.
Vad gäller routern så kör jag rakt igenom Telias (den fixar QoS) och använder min egen, eftersom jag har web servers och lite annat. IP-telefonin och TVn funkar klockrent.
Sedan kan man kanske tänka sig att dom inte skulle vara så intresserade av att supporta allsköns hårdvara när det inte fungerar.
Vad gäller routern så kör jag rakt igenom Telias (den fixar QoS) och använder min egen, eftersom jag har web servers och lite annat. IP-telefonin och TVn funkar klockrent.
Nu blev det mera intressant. När du säger att du "kör rakt igenom" Telias router, menar du att du använder Telias router för IPTV o telefoni medan du surfar via din egen?mycke_nu skrev:Håller med om att det vore bättre med en öppen standard så att man kunde välja box själv, eller spela in till datorn.
Eller är Telias router bara ett "rundningsmärke"?
Om du bara ansluter IPTV och IP telefoni direkt från mediaomvandlaren varför måste du då gå igenom den överhuvudtaget?
Telias router splittar inkommande till nätverk, telefonadapter och TV-switch (man kan ansluta upp till fem TV-apparater).
Jag har kopplat min egen router till den utgående nätverkskontakten på Teliaboxen. Utan Telias router tror jag inte det funkar, har hör att dom håller reda på MAC-adresserna (vilket iofs verkar helt onödigt).
Jag har kopplat min egen router till den utgående nätverkskontakten på Teliaboxen. Utan Telias router tror jag inte det funkar, har hör att dom håller reda på MAC-adresserna (vilket iofs verkar helt onödigt).
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
Det är inte bara "ett" nät som kommer in via fibern. Internet, TV, telefoni är uppdelat på flera virtuella nätverk (sk VLAN) och hålls isär även fast de förmedlas i samma fiber. Det Telias (och andras) utrustning gör är att dela upp dessa VLAN och förmedlar ut på resp fysisk port. Ibland görs detta redan i mediakonvertern och ibland i annan medföljande utrustning. I vilket fall så behövs iaf uppdelningen göras.
Jag tror det finns en del begreppsförvirring i sammanhanget router. Ovanstående utrustning är inte router utan en VLAN-kapabel switch. Endast för att dela upp de olika näten.
Vilken router du sedan själv använder är helt upp till dig som kund. De kan leverera med en router i paketet och säga att du ska använda den men den kan de inte kräva att du använder just den.
Jag tror det finns en del begreppsförvirring i sammanhanget router. Ovanstående utrustning är inte router utan en VLAN-kapabel switch. Endast för att dela upp de olika näten.
Vilken router du sedan själv använder är helt upp till dig som kund. De kan leverera med en router i paketet och säga att du ska använda den men den kan de inte kräva att du använder just den.
Medger att det är förrvirrande.
Men det är just det du säger som jag inte begriper. På min mediaomvandlare så är det ju olika fysiska portar. En för tv , en för tele o en för nätverk. Varför skall då leverantören pracka på en router?Är det för att på distans kunna övervaka eller? Nån ytterligare VLAN uppdelning kan ju inte behövas?
Men det är just det du säger som jag inte begriper. På min mediaomvandlare så är det ju olika fysiska portar. En för tv , en för tele o en för nätverk. Varför skall då leverantören pracka på en router?Är det för att på distans kunna övervaka eller? Nån ytterligare VLAN uppdelning kan ju inte behövas?
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
Precis, ingen ytterligare VLAN-hantering behövs. Det går att ansluta valfri utrustning direkt till nätverksporten på switchen. Strunta i det skrotet dom skickar med.IngemarB skrev:Medger att det är förrvirrande.
De skickar antagligen med "sin" router för att göra det enkelt för sig och kunna sälja sina extra Smart-tjänster. Misstänker också att de är ganska trötta på att få supportsamtal som sedan visar sig vara problem med utrustning som de inte har levererat.
De vet antagligen också att många vill ha en router eftersom de flesta har mer än en nätverksansluten pryl. För en "Svensson-konfiguration" behövs ju en router i det fallet.
Beställer man nu får man väl oftast deras thomson smart gateway som sköter allt.
Det går även att få en inteno switch+ telefonadapter och sedan koppla in valfri router.
Det går även att få en inteno switch+ telefonadapter och sedan koppla in valfri router.
Redigerat:
IP-Telefoni borde du kunna lösa med en leverantör som inte knyter tjänsten till ett speciellt nät. Jag hade tidigare Tele 2 IP-Telefoni. Då får man bara en liten dosa som man kan koppla på vilket nät/utrustning som helst.