7 706 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Fiber o teknikdjungeln
Jag har röjt lite mera i saken nu och Intenoswitchen sitter på plats och ingår i Bredbandswebbens leverans.Christian_S skrev:
Vad som stör mig är egentligen den väldigt konstiga konstruktionen där regeringen vill bryta telias fiberdominans och skapa ett operatörsneutralt nät. Hur gör man det? Jo vi låter Telia bilda ett bolag(bredbandswebben) som hanterar detta objektivt och bra.(!!!)
Det låter osannolikt att det är den optimala lösningen.
När jag ringer till en av operatörerna Tyfon så berättar en rask och trevlig support att de tyvärr inte kan använda intenoswitchen om du skall ha IP telefoni genom dom.
Den verkar bara funka för telias Ip telefoni. Det bekräftar min teori att det blir krångligt att använda nån annan leverantör än telia vilket ju självklart är en strategi.
Nu är ju lyckligtvis telia så dyra så att många inklusive mig själv överväger ändå andra alternativ.
Det låter som jag är mycket kritisk till telia men det stämmer inte riktigt. Telia har gjort avancerad teknik tillgänglig på ett smidigt sätt till ett ganska högt pris.
Men jag tror att det hade varit bättre att skilja operatör och nätleverantör på ett tydligare sätt. I Göteborg är det kommunala Gothnet nätleverantör och den varianten är mycket bättre.
Jag avslutar med en fråga. Är det någon som vet om man kan förlänga IP telefoniporten via el-lan (via elnätet) till ett annat rum och sedan sätta telefoniboxen i det rummet?
Mitt första jack sitter nämligen inte vid mediakonvertern....
Hörde av någon att telefoniboxen måste sitta direkt i porten.Vad gäller?
Säg inte att jag ska ringa supporten för bredbandswebbens support vet inte vad som är framsida på en skärm.
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
Ja, du kan använda tex Homeplugs för att transportera ip-telefonin.
Känns som en dyr lösning för att förlänga en kabel dock.
Bäst vore givetvis att dra TP-kabel till dit första jacket sitter och skicka nätverkstrafiken till telefoniadaptern, alternativt låta telefoniadaptern vara kvar vid mediakonvertern och förlänga första jacket dit. Beroende på var telefoniadaptern "passar bäst".
Bäst vore givetvis att dra TP-kabel till dit första jacket sitter och skicka nätverkstrafiken till telefoniadaptern, alternativt låta telefoniadaptern vara kvar vid mediakonvertern och förlänga första jacket dit. Beroende på var telefoniadaptern "passar bäst".
Tack för svar. Dina alternativa lösningar får jag fundera på. Att dra TP kabel snyggt när det är ett kök emellan är inte så lätt.it-snubben skrev:Ja, du kan använda tex Homeplugs för att transportera ip-telefonin.
Jag får rysningar när jag snubblar på nätverkskabel i hallen hos folk.
Detsamma gäller ju för att förlänga första jacket åt andra hållet
Dessutom kostar kabeln några hundra gissar jag.
Jag tror en home-plug på nätet kostar inte mera än 5-600:-.
Behöver ju inte vara nåt värsting-kit för IP telefoni.
Rätt rimligt för syftet.
Men det verkar som det går att "förlänga IP porten" iaf
Medlem
· Västernorrland
· 2 102 inlägg
Ja, kablar ska finnas, inte synasIngemarB skrev:
Man får vara både lite finurlig och uppfinningsrik när det gäller att dra kabel så den inte syns.
Själva kostnaden för en kabel är inte så stor. Varken TP eller telefonkabel. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig där enheterna befinner sig, men själv skulle jag ha flyttat första jacket mha telefonkabel då jag värderar att inte ha någon ful utrustning ute i huset. Jag vill dölja alla "boxar" i lämpligt utrymme.
Jag antar att du vill, precis som jag, ha minst en fast telefon ansluten till ip-telefonin. Annars finns ju möjligheten att sätta basstationen för trådlös telefon där mediakonvertern är och därmed inte dra några kablar alls.
Behåll boxer är mitt råd. IPTV (i alla fall i Canal Digital och Telias tappning är ett kliv nedåt i funktionalitet jämfört med C.D eller Boxer). Boxer kommer med on demand tjänster som komplement i sin nya box.
Till IP telefoni vill man ha bra grejer, men som normal hemanvändare är det oftast enklare att behålla fastlinan. Skönt att kunna använda befintligt fastighetsnät och slippa felsöka telefonen om grejerna strular. För företagsmiljöer är dock IP telefoni ett bra alternativ för att öka funktionalitet och sänka kostnader.
Till IP telefoni vill man ha bra grejer, men som normal hemanvändare är det oftast enklare att behålla fastlinan. Skönt att kunna använda befintligt fastighetsnät och slippa felsöka telefonen om grejerna strular. För företagsmiljöer är dock IP telefoni ett bra alternativ för att öka funktionalitet och sänka kostnader.
Du använder dina befintliga ledningar i huset även för IP-telefoni. I t.ex. Telia´s lösning med deras Smartbox ansluts den till ditt gamla "telejack" och sedan kan du köra vidare på dina gamla telefoner.fredl skrev:Till IP telefoni vill man ha bra grejer, men som normal hemanvändare är det oftast enklare att behålla fastlinan. Skönt att kunna använda befintligt fastighetsnät och slippa felsöka telefonen om grejerna strular. För företagsmiljöer är dock IP telefoni ett bra alternativ för att öka funktionalitet och sänka kostnader.
Har själv gjort det och sänkt kostnaden då vi inte ville köra enbart med mobiler.
Kopparnät till telefonen innebär inga som helst fördelar. Det har sämre tillförlitlighet, mycket större risk för åskskador på ansluten utrustning och, inte minst, högre pris.fredl skrev:Behåll boxer är mitt råd. IPTV (i alla fall i Canal Digital och Telias tappning är ett kliv nedåt i funktionalitet jämfört med C.D eller Boxer). Boxer kommer med on demand tjänster som komplement i sin nya box.
Vad gäller TV så kan man absolut ha synpunkter på Telias utbud, vi hade tex Viasat parallelt med Telias digital-TV ett tag, men det är en extra kostnad som vi till slut inte fann motivierad jämfört med Telia tripleplay.
Jag håller inte med. Ett bra driftat fibernät är kanske mer robust än kopparnätet. Däremot är inte ändpunkts utrustningen i konsumentklass i närheten av att vara lika stabil som fast telefoni. Man måste t.ex. tillhandahålla egen reservkraft till fiberkonverter och VOIP utrustning. Trygghetslarm är en annan sak som inte fungerar fullt ut utan fast lina. Ett annat problem är att när fler operatörer blir inblandade så som det är i vissa fibernät blir felavhjälpningen mer komplicerad. Ligger felet i ändutrustning, hos KO, hos tjänsteleverantören? Fiber är framtiden när det gäller internetkapacitet, men att lägga alla kommunikationsägg i en korg tycker jag är en dålig idé. Billigare, absolut, men inte bättre. IPTV kommer säkert att bli förbättras allt eftersom, men för den som är van vid en modern hårddiskbox är det en kompromisslösning. Använde inte tripple play när vi hade ADSL och har det inte nu när vi har fiber.mycke_nu skrev:Kopparnät till telefonen innebär inga som helst fördelar. Det har sämre tillförlitlighet, mycket större risk för åskskador på ansluten utrustning och, inte minst, högre pris.
Vad gäller TV så kan man absolut ha synpunkter på Telias utbud, vi hade tex Viasat parallelt med Telias digital-TV ett tag, men det är en extra kostnad som vi till slut inte fann motivierad jämfört med Telia tripleplay.
Vad det gäller åskan så kan jag empiriskt konstatera efter att ha bott sist på en luftlina i 30+ år, att under den tiden har en telefon gått sönder. Två ADSL modem, ett filter, ett nätverkskort, två atx-nätdelar och tre routers har däremot gått hädan i samband med åska.
Allas behov är olika, det är väl tur det.
Att beakta är att merparten idag har mobiltelefon så behovet av den gamla koppartrådstelefonen blir för de flesta mindre viktig. Men självklart så är den fortfarande ett alternativ för de som önskar behålla den, men du kommer att se ökade priser framöver då operatörerna vill ta bort den både utifrån kostnaden av att driva flera "bastelefonisystem" och att de gamla telefoninäten är "end of life".fredl skrev:Jag håller inte med. Ett bra driftat fibernät är kanske mer robust än kopparnätet. Däremot är inte ändpunkts utrustningen i konsumentklass i närheten av att vara lika stabil som fast telefoni. Man måste t.ex. tillhandahålla egen reservkraft till fiberkonverter och VOIP utrustning. Trygghetslarm är en annan sak som inte fungerar fullt ut utan fast lina. Ett annat problem är att när fler operatörer blir inblandade så som det är i vissa fibernät blir felavhjälpningen mer komplicerad. Ligger felet i ändutrustning, hos KO, hos tjänsteleverantören? Fiber är framtiden när det gäller internetkapacitet, men att lägga alla kommunikationsägg i en korg tycker jag är en dålig idé. Billigare, absolut, men inte bättre. IPTV kommer säkert att bli förbättras allt eftersom, men för den som är van vid en modern hårddiskbox är det en kompromisslösning. Använde inte tripple play när vi hade ADSL och har det inte nu när vi har fiber.
Vad det gäller åskan så kan jag empiriskt konstatera efter att ha bott sist på en luftlina i 30+ år, att under den tiden har en telefon gått sönder. Två ADSL modem, ett filter, ett nätverkskort, två atx-nätdelar och tre routers har däremot gått hädan i samband med åska.
Allas behov är olika, det är väl tur det.
Förvisso sant, men få har gamla Dialoger hemma, många moderna telefoner är trådlösa och kräver någon form av spänningsförsörjning av basenheten. Visst är det bra med ett nät oberoende av lokal kraftförsörjning, detta existerar dock i form av mobilnäten idag vilket AndersS redan nämnt.fredl skrev:
Detta är en seglivad myt vilken konstigt nog hålls vid liv av Telia genom att dom (helt i onödan) friskriver sig från att trygghetslarm skall fungera. Socialstyrelsen har utrett detta och det finns inga hårda bevis på att det skulle vara problem, så gott som alla fel har berott på handhavande. Eventuellt har det funnits ETT fabrikat som krånglat vid NÅGOT tillfälle, men det är allt.fredl skrev:
Sedan är det kommunernas ansvar att se till att trygghetslarmen fungerar med befintliga nät. Byter man till fiber och det mot förmodan skulle krångla (vilket det alltså inte gör) så är det bara att felanmäla.
Det är precis samma med kopparnätet, fast värre. Fibernäten har mycket bättre övervakning och fjärrdiagnostik.fredl skrev:
Jag har hårddisk till IPTVnfredl skrev:
Jag hoppas att du inte tycker det är OK? :Ofredl skrev:
I fredags så la jag en beställning hos Telia för triple-play. Jag vägde länge för och nackdelar och här i forumet har jag ju fått en hel del feed-back.fredl skrev:Behåll boxer är mitt råd. IPTV (i alla fall i Canal Digital och Telias tappning är ett kliv nedåt i funktionalitet jämfört med C.D eller Boxer). Boxer kommer med on demand tjänster som komplement i sin nya box.
Nackdelarna var väl huvudsakligen en förhållandevis enkel digitalbox.
Jag har lusläst forum och det jag saknar mest är väl att kunna spela in i 2 kanaler samtidigt. I övrigt verkar väl boxen Motorola 1963 ha en del småfel, men det gäller i minst lika hög grad markboxarna med HD för Boxer. fredl pratar ju om on-demand via Boxer och den boxen som klarar det vara i något förstadium till beta-version..(fast ute på marknaden..):@
Sedan är ju on-demand egentligen inte en "markbunden boxertjänst" för den förutsätter ju ett bredband vad jag kan förstå.
Jag har haft en bra Sagem box PVR för Boxer i några år och den fungerar klanderfritt, men jag bävar för att byta ut den mot de svajiga och buggiga nya modellerna.
Det som väger över är att Telia verkligen ger ett bra initialt-pris på sina tjänster när man ansluter.
Första året betalar jag bara 299:- mån(!!) för bredband, IPTV och IP telefoni inklusive kanalpaket stor. Lyckades även tigga till mig Spotify Premium ett år..
Den kostnad jag har i dagsläget för mostsvarande funktionalitet är 778:- mån.
Det gör ca 6000:- på ett år. Ingen dålig besparing tycker jag.
Dessutom får jag en hyfsad router Belkin N600 dual-band med "n-protokoll" gratis!
År 2 är ju skillnaden inte så stor, ca 50 kr mån. Men då är ju hastigheten för bredbandet 100/10 och min nuvarande ADSL är ju bara 8 Mb/s.
Finns ju flera inlägg här om koppar kontra fiber och jag tror verkligen på fiberns framtid i hemmet. Jag tror dessutom att markbundet och satelit kommer att ha svårt att klara av ökad HD upplösning, 3D tv osv vilket bara är en tidsfråga innan det är här.
För att inte tala om streamade tjänster avseende film o TV.
Det säger ju sig själv att det krävs potent infrastruktur för att fixa det.
Jag kommer att ansluta tele-boxen till befintligt fastighetsnät bland annat för att låta villa-larmet använda linjen. Strömberoendet ser jag som ett mindre problem.
I mitt fall fanns ju redan TV antenn, antennförstärkare osv men hade jag byggt idag hade jag ju sparat en bra slant på detta med.
Naturligtvis utvärderar jag detta när bindningstiden på två år löpt ut. Då får vi se vad nästa beslut är. Denna gång kändes det ganska enkelt.
Är ju lite lurigt. Själva bandbredden för IP-trafiken är inga problem, sedan kan det skilja på kvaliten mellan olika kanaler men det styrs av programleverantörerna. Och de nya boxarna hanterar även HD-kvalite så där körs 720p mot TVn.Nimajneb skrev:
För oss blev den största skillnaden när vi bytte till en TV förra året med HDMI istället för Scart, fick 720p och en TV som skalar SDTV mycket bättre än den gamla trots att vi gick upp till 50".
Och det som programleverantörerna sedan skickar i HD-format visas ju i HD-format.
Det man reagerar mest över nu är när det visas program, serier eller film med äldre sämre kvalite.
Redigerat:
Visst blir det ett lyft om man byter scart mot hdmi samt stdTV mot HDTV men ändå så var skillnaden markant.
Det finns ju folk bla på minhembio som lägger halva sin fritid att bedöma detta och som jag förstår så skiljer det ganska mycket även enl deras uppfattning.
CD-sat bäst och sedan Viasat-Sat, Boxer, ComHemDigital och sist TeliaIPTV.
Kan ju vara så att det blivit bättre.
Men hur mycket av bredbandet tar tex en HDTVkanal? Är det så att Tex Telia håller nere bandbredden för att övriga internettjänster inte ska störas?
Det finns ju folk bla på minhembio som lägger halva sin fritid att bedöma detta och som jag förstår så skiljer det ganska mycket även enl deras uppfattning.
CD-sat bäst och sedan Viasat-Sat, Boxer, ComHemDigital och sist TeliaIPTV.
Kan ju vara så att det blivit bättre.
Men hur mycket av bredbandet tar tex en HDTVkanal? Är det så att Tex Telia håller nere bandbredden för att övriga internettjänster inte ska störas?
Jag tror precis som Anders S att det hänger väldigt mycket hur digitalboxen hanterar signalen. När jag bytte digitalbox till min nuvarande så var ju utsändningen densamma men bilden markant förbättrad. Men kablaget byttes ju också till HDMI.Nimajneb skrev:
I och för sig har jag sett på andra forum att just Canal Digital har väldigt bra bild.
Det är ett komplicerat område så jag vågar mig inte på nån ytterligare spekulation.
PS! Off topic: Det här forumet precis som många andra skulle nog inte klara jämställdhetskraven på en modern arbetsplats. Fruarna är halvblinda teknik-idioter som inte klarar i stort sett någonting mera än att möjligtvis slå på TVn.
Enda gången jag sett nåt positivt var på ett bilforum där en person i ett inlägg hävdade att fruar var särskilt lämpade för förbättringslackering eftersom de var så vana att måla nagellack....
"Wife-friendly" är ett vanligt uttryck på nästan alla forum.
Min fru är synnerligen teknisk och en väldigt krävande konsument. Hon struntar dock i bakomliggande teknik utan fokuserar på funktionalitet och driftsäkerhet. Hon är också anledningen till att jag oroar mig för att dra in en ny box i hemmet.
Ärligt talat så borde vi grabbar kanske vara mera åt det hållet.
Men forumen kanske är den moderna "snickar-boden" där männen drar sig tillbaka för att kunna ljuga ifred.....