Jag har en ganska ny Tylö Steam med Elite Cloud styrning, men den fungerar väldigt dåligt över Internet ("Cloud" alltså).

Den första tiden fungerade den bra, men sen har det blivit bara sämre och sämre.
Om jag stänger av strömmen, eller växlar mellan Wifi och Cloud på kontrollpanelen, så hoppar kopplingen igång ett tag och jag kan använda appen, men sen lägger det av igen efter en dag eller två.

Återförsäljaren hänvisar till Tylö eftersom det inte är något fel på grejerna, men det är omöjligt att få någon kontakt med Tylö vad det verkar...

Någon annan med liknande problem?

anders07 anders07 skrev:
Jag har en ganska ny Tylö Steam med Elite Cloud styrning, men den fungerar väldigt dåligt över Internet ("Cloud" alltså).

Den första tiden fungerade den bra, men sen har det blivit bara sämre och sämre.
Om jag stänger av strömmen, eller växlar mellan Wifi och Cloud på kontrollpanelen, så hoppar kopplingen igång ett tag och jag kan använda appen, men sen lägger det av igen efter en dag eller två.

Återförsäljaren hänvisar till Tylö eftersom det inte är något fel på grejerna, men det är omöjligt att få någon kontakt med Tylö vad det verkar...

Samma upplevelse här.
Det värsta var nog när deras molnleverarör drabbades av intrång då hela tjänsten låg nere i många dagar.
Nu är ju inte detta världens katastrof, men jag har tappat räkningen på antalet gånger som jag har mailat Tylö-supporten med frågan om de kan öppna upp sitt api i controllern så att man skulle kunna prata med den lokalt i nätet hemma.

Inget svar. Någonsin.

Ja, surt... Dåligt att de inte har någon som helst support, eller kontaktuppgifter... Jag skickade en rapport via Google Play store, men den har heller inte fått svar så jag tänkte klaga till Google, men nu finns inte Tylö Elite App'en ens kvar i Google Play store! 😮

För mig verkar det som om det är själva manöverpanelen, alltså Tylö Elite Cloud som tappar bort sig. Tittar jag på data statistiken så håller den på skicka och ta emot data några dagar, sen går det bara ut små mängder data (antagligen när den försöker koppla upp mot Tylö Cloud).
Den har aldrig återhämtat sig sen, utan att man stänger av strömmen fram och tillbaka.

Nu var inte remote kopplingen så himla viktig för mig, eftersom jag ändå behöver gå och se till att dörren är stängd och stänga luftventilerna innan jag startar, men det är ju bekvämt att få veta när bastun är varm...

Sjukt dåligt av Tylö som man ändå trodde hade någon form av kvalitetsklass...

Jag såg att de accepterar meddelanden via Facebook Messenger så jag har testat skriva där nu också.

Jag fick nu kontakt med dem via återförsäljaren och då var de väldigt tillmötesgående.

De sa att Elite panelen är ganska känslig för "instabilt" WiFi och det behöver ligga över 60% signalstyrka på WiFi konstant (starkare än -65 dBm) annars kan de "ge upp".
Verkar itne som om de har så lång tid för "reconnect attempts" så om den en gång tappar uppkopplingen mot cloud så slutar den.

anders07 anders07 skrev:
Jag fick nu kontakt med dem via återförsäljaren och då var de väldigt tillmötesgående.

De sa att Elite panelen är ganska känslig för "instabilt" WiFi och det behöver ligga över 60% signalstyrka på WiFi konstant (starkare än -65 dBm) annars kan de "ge upp".
Verkar itne som om de har så lång tid för "reconnect attempts" så om den en gång tappar uppkopplingen mot cloud så slutar den.
Synd att de inte har någon annan vettig kanal än facebook. (Eftersom jag inte använder facebook)
Min panel sitter ca 1m från en acesspunkt, så jag har inte haft riktigt ditt problem med stabiliteten. Men i dagens säkerhetspolitiska situation så vill man hellre styra den helt lokalt än att vara beroende av någon tredjeparts molnleverantör.

J JohanLan skrev:
Synd att de inte har någon annan vettig kanal än facebook. (Eftersom jag inte använder facebook)
Min panel sitter ca 1m från en acesspunkt, så jag har inte haft riktigt ditt problem med stabiliteten. Men i dagens säkerhetspolitiska situation så vill man hellre styra den helt lokalt än att vara beroende av någon tredjeparts molnleverantör.
Jag har alltså inte fått svar via Facebook, utan via återförsäljaren. När jag väl fick kontakt och började bolla mail genom ÅF så började sen Tylö skriva direkt till mig istället.

Det verkar som om min Elite panel helt tappar Wifi, trots att jag har 60-70% täckning där.
När den väl tappar Wifi't så återansluter den inte.
Jag har passat på att felanmäla det till Tylö nu när jag har kontakt med dem.

• Gilla
JohanLan
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:

Japp. Samma problem här. Fungerade väldigt bra inledningsvis men tappar ny wifi trots att jag har installerat en repeater i basturummet. Ser inte riktigt vad som gör att det helt plötsligt blir sämre. Har mailat Tylö precis om råd och feedback på åtgärd.

anders07 anders07 skrev:
Jag har alltså inte fått svar via Facebook, utan via återförsäljaren. När jag väl fick kontakt och började bolla mail genom ÅF så började sen Tylö skriva direkt till mig istället.

Det verkar som om min Elite panel helt tappar Wifi, trots att jag har 60-70% täckning där.
När den väl tappar Wifi't så återansluter den inte.
Jag har passat på att felanmäla det till Tylö nu när jag har kontakt med dem.
Hej. Har du fått svar på åtgärd?

Nej, de säger att det är mitt Wifi som är instabilt/dåligt...
Jag har Ubiquiti och har tilldelat fast IP och priority, samt låst den till en access point för Tylö control panelen och det har blivit något bättre... Nu håller den sig online kanske 2 veckor i bästa fall innan den lägger av.

Jag pluggar spontant ur panelen och pluggar i den igen lite nu och då när jag kommer ihåg utan att den lagt av så nu har den fungerat ganska länge.

Den verkar inte ha någon retry alls när den tappar IP adress, vilket då gör att den "dör".
Efter senaste uppdateringen av access point'en lade panelen av igen och hade ingen IP, så det är tydligen väldigt känsligt att den inte tappar nätet alls.

Fick slutligen dem att skicka mig en ny manöverpanel. En serviceminded person på Tylö … Efter ett antal veckor med noll problem så tappade helt plötsligt panelen Cloud connection. Ska testa att bryta ström 30 sek o starta upp men … vi kan nog konstatera att det är instabila prylar detta. NB; har nu en repeater INNE i bastuutrymmet för att säkra god signal.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
L Liilleskutt skrev:
Fick slutligen dem att skicka mig en ny manöverpanel. En serviceminded person på Tylö … Efter ett antal veckor med noll problem så tappade helt plötsligt panelen Cloud connection. Ska testa att bryta ström 30 sek o starta upp men … vi kan nog konstatera att det är instabila prylar detta. NB; har nu en repeater INNE i bastuutrymmet för att säkra god signal.
Jag har gett upp... Den fungerar från och till, Tylö support fortsätter skylla på mitt Wifi trots att jag har skickat loggar till dem med bevis att Elite hoppar ur nätverket och tar en intern IP adress...

Låter som din har samma symptom som min alltid haft då.

Har jag tur fungerar det ett par veckor, men när den ger upp, ger den upp... Starta om hjälper sällan direkt men jag startar om den lite nu och då under några dagar och sen hoppar den igång igen och fungerar ett tag...

Edit: kan ju tillägga att det, intressant nog, fungerar ännu sämre om man kör den i lokalt nätverk bara... 🤯

Efter tre fabriksåterställningar samt gjort anläggning strömlös så hittade panelen Cloud igen. Låt se hur länge det funkar nu. Man måste ha barnfingrar för att skriva rätt lösenord i panelen …😳.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.