385 läst ·
2 svar
385 läst
2 svar
Bevattningspump fungerar dåligt
Hej, har ersatt en gammal trasig pump med en ny. Det är inte jag som har gjort hela installationen ursprungligen, bara bytte pumpen mot ny av exakt samma märkte och modell.
Det är en 3-fas jetpump, denna:
https://www.hylte-lantman.com/sea-land-jetpump-jet-102-t-med-forhojning
Det fungerar inte så bra. Jag får bara ut 5,7 liter/min vid tappningsstället.
Sughöjden från vattnet till pumpen är mindre än 1 m.
Röret för det utgående vattnet är ca 60 meter i horisontal längd, ca 6 meter i vertikal höjd, går diagonalt uppåt.
Båda rören in och ut är dimension 1 1/4".
Pumpen är specificerad för max 60 liter/min. Trots det långa utgående röret så låter 5,7 liter/min orimligt lågt väl? Jag har inte räknat teoretiskt på det för jag har inte helt koll på hur man gör.
Jag märker ju tydligt att det regelbundet kommer ut luft ihop med vattnet, så jag antar att det inte är helt tätt. Men skulle en liten otäthet i insuget stå för så stor förlust av vattenflöde?
Jag har även lyft upp röret som suger upp vattnet och rengjort filtret, och sett till att det inte ligger mot bottenslammet.
Någon som har teorier på vad som är felet?
Det är en 3-fas jetpump, denna:
https://www.hylte-lantman.com/sea-land-jetpump-jet-102-t-med-forhojning
Det fungerar inte så bra. Jag får bara ut 5,7 liter/min vid tappningsstället.
Sughöjden från vattnet till pumpen är mindre än 1 m.
Röret för det utgående vattnet är ca 60 meter i horisontal längd, ca 6 meter i vertikal höjd, går diagonalt uppåt.
Båda rören in och ut är dimension 1 1/4".
Pumpen är specificerad för max 60 liter/min. Trots det långa utgående röret så låter 5,7 liter/min orimligt lågt väl? Jag har inte räknat teoretiskt på det för jag har inte helt koll på hur man gör.
Jag märker ju tydligt att det regelbundet kommer ut luft ihop med vattnet, så jag antar att det inte är helt tätt. Men skulle en liten otäthet i insuget stå för så stor förlust av vattenflöde?
Jag har även lyft upp röret som suger upp vattnet och rengjort filtret, och sett till att det inte ligger mot bottenslammet.
Någon som har teorier på vad som är felet?
Hej
Har du kollat så att det 60 meter långa utgående röret är tätt?
Om det är en läcka på det så kan mycket försvinna vilket förklarar det låga flödet i slutet.
Du kan ju också prova att suga vatten från ett kärl med känd volym och mäta om lika mycket vatten kommer ut i slutet av röret.
Har du kollat så att det 60 meter långa utgående röret är tätt?
Om det är en läcka på det så kan mycket försvinna vilket förklarar det låga flödet i slutet.
Du kan ju också prova att suga vatten från ett kärl med känd volym och mäta om lika mycket vatten kommer ut i slutet av röret.
Utgående röret verkade tätt. Det visade sig att den mycket lilla (enligt min lekmannamässiga uppfattning) luft i vattnet berodde på att insuget inte var 100% tätt, och att pumpen är ofattbart känslig mot att minsta lilla luft sugs in. När jag lyckades få insuget 100% tätt så sprutar det som niagarafallen
Klicka här för att svara