22 505 läst ·
84 svar
23k läst
84 svar
Fiber eller CAT6 i nybygget?
Som jag förstått är målsättning 100 Gb/s, till år 2020.Ljusbåge skrev:
Dessutom var det, som namnet antyder, från början tänkt att vara ett optiskt gränssnitt. Målsättningen för hastigheten vid lanseringen var 10 Gb/s, något som dock inte verkar uppnås nu när första versionen är kopparbaserad.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13326-forsta-generationens-light-peak-over-koppartrad
De vare sig når upp till 100 Gb/s än, eller förväntade att alls göra det med koppar.
Jag läste lite noggrannare nu i Elktroniktidningen.
I år kommer Light Peak som 10 Gbit/s både som koppar och fiber.
Jag är inte riktigt säker på vad Light Peak ska användas till.
Det blir ett sorts USB-alternativ, men skall inte konkurrera med USB.
Det kan inte ansluta hårddiskar bl.a.
Men mobiltelefoner skall kunna anslutas.
Fast nu har vi nog lämnat tråden ämne lite för mycket som var:
Fiber eller Cat6 i nybygget?
Mitt råd är:
Dra 20 mm VP-rör nu, senare kan du välja att dra Cat6, fiber, fiber med färdiga kontakter, Cat5, eller annat och du kan även blanda som du vill.
Det viktiga är kanalisationen i ett nybygge.
Men om nu valet faktiskt står mellan fiber eller Cat6 så väljer jag fiber.
Och då tillkommer som nämnts tidigare en hel del kostnader.
I år kommer Light Peak som 10 Gbit/s både som koppar och fiber.
Jag är inte riktigt säker på vad Light Peak ska användas till.
Det blir ett sorts USB-alternativ, men skall inte konkurrera med USB.
Det kan inte ansluta hårddiskar bl.a.
Men mobiltelefoner skall kunna anslutas.
Fast nu har vi nog lämnat tråden ämne lite för mycket som var:
Fiber eller Cat6 i nybygget?
Mitt råd är:
Dra 20 mm VP-rör nu, senare kan du välja att dra Cat6, fiber, fiber med färdiga kontakter, Cat5, eller annat och du kan även blanda som du vill.
Det viktiga är kanalisationen i ett nybygge.
Men om nu valet faktiskt står mellan fiber eller Cat6 så väljer jag fiber.
Och då tillkommer som nämnts tidigare en hel del kostnader.
Kopparbaserad Light Peak förväntas nå 10 Gb/s, men är såvitt jag förstår tänkt som en konkurrent till USB3 (4.8 Gb/s).
USB3 har en maximal kabellängd på ca 3 meter, och inget som jag läst antyder att Copper Peak skulle vara något som lämpar sig för nätverk.
Ser man på 1000BASE-TX vs 100BASE-TX så får man högre kapacitet bla genom att använda fler par i kabeln. Detta är en ohållbar utveckling på sikt då det leder till grövre kablar och kontaktdon, samtidigt som miniatyriseringen av de anslutna enheterna fortsätter med oförminskad hastighet.
Det är bara att se på historien. Parallella gränssnitt såsom Centronix, SCSI, Camera Link (brrrr!), GPIB, IDE, mfl har alla fått ge vika för seriella lösningar såsom USB, FireWire, SATA, etc.
Att pressa koppar ytterligare innebär än hårdare kabelspecifikationer, fler par, större kontakter etc medan fiber redan idag är en lösning på alla dessa problem.
Till sist så håller jag fortfarande inte med om käcka påståenden typ Man kan aldrig ha för mycket kanalisation. Tänk er för innan ni perforerar huset med 20 mm rör och försöker framtidssäkra med gårdagens teknologi.
USB3 har en maximal kabellängd på ca 3 meter, och inget som jag läst antyder att Copper Peak skulle vara något som lämpar sig för nätverk.
Ser man på 1000BASE-TX vs 100BASE-TX så får man högre kapacitet bla genom att använda fler par i kabeln. Detta är en ohållbar utveckling på sikt då det leder till grövre kablar och kontaktdon, samtidigt som miniatyriseringen av de anslutna enheterna fortsätter med oförminskad hastighet.
Det är bara att se på historien. Parallella gränssnitt såsom Centronix, SCSI, Camera Link (brrrr!), GPIB, IDE, mfl har alla fått ge vika för seriella lösningar såsom USB, FireWire, SATA, etc.
Att pressa koppar ytterligare innebär än hårdare kabelspecifikationer, fler par, större kontakter etc medan fiber redan idag är en lösning på alla dessa problem.
Till sist så håller jag fortfarande inte med om käcka påståenden typ Man kan aldrig ha för mycket kanalisation. Tänk er för innan ni perforerar huset med 20 mm rör och försöker framtidssäkra med gårdagens teknologi.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 214 inlägg
Det är tänkt som en ersättare till all möjlig perferi- och nätverkskommunikation. Man kan alltså köra FireWire, USB, Ethernet, video och ljud i en och samma sladd med ett kontaktdon i var ända. Perfekt för en dockstation m.m.mycke_nu skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
"Perforera" är ju att ta i. Så många hål blir det inte, huset blir knappast ett durkslag för att man drar extra rör och dosor. Dessutom så är rören knappast "gårdagens teknologi". Ja, dvs de är det definitivt, men framtiden kommer att kunna dra nytta av dessa också. (Eftersom den kommer att utvecklas med befintlig kanalisation i åtanke.) Trådbunden kommunikation kommer definitivt att finnas med i framtiden för den som vill det. (För det var väl din stora vurm för trådlösa lösningar du ville få med, eller?mycke_nu skrev:
Jo trådlöst är dagens lösen, men kabel har alltid sin plats vilket vi diskuterat tidigare.lars_stefan_axelsson skrev:"Perforera" är ju att ta i. Så många hål blir det inte, huset blir knappast ett durkslag för att man drar extra rör och dosor. Dessutom så är rören knappast "gårdagens teknologi". Ja, dvs de är det definitivt, men framtiden kommer att kunna dra nytta av dessa också. (Eftersom den kommer att utvecklas med befintlig kanalisation i åtanke.) Trådbunden kommunikation kommer definitivt att finnas med i framtiden för den som vill det. (För det var väl din stora vurm för trådlösa lösningar du ville få med, eller?)
Även jag har några 20 mm rör, tro det eller ej! Dock tomma..
Vad jag försökte säga var att man skall tänka sig för innan man sätter dubbla dosor och dubbla rör i vartenda utrymme.
Det mesta löser man med trådlöst, laptops, telefoner, musikdistribution. Sedan finns det servers (jag har två), HTPC, TV eller krävande miljöer, som fordrar kabel, det är en annan sak.
Sedan är det ingalunda så att framtidens nätverkslösningar utvecklas med befintlig kanalisation i åtanke. Det skulle jag gärna vilja få ett enda exempel på.
Se på Apple, dom tvekar inte att dumpa det etablerade för att istället bryta nya vägar. Flash, DVD, USB (iPad) har alla radikalt övergivits för att ge plats för nya lösningar.
Vad som ligger runt hörnet, det vet vi inte, men jag kan garantera att det inte är feta kablar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Ett exempel är ju t ex längdkraven på Ethernet, 100m end-to-end, dvs 90m mellan uttagen. Att alla efterföljande standarder för partvinnad tråd möter de kraven trots att det blir svårare och svårare är ju just att kanalisationen är anpassad efter det. Företag har byggt hela kontorshus med det i åtanke (dvs ritat in korskopplingsutrymmen osv efter det). Det är ju som sagt det som är det svåra med partvinnat och hastighet. Med kortare kablage så kan man ju som ni påpekat nå mycket högre utan att behöva krångla till det lika mycket. Om man som jag varit i telekombranschen så hittar man en metriskt ton med exempel på hur det vi gör idag inom nätverk måste passa på platser som ritades för hundra år sedan för någon telefonigrunka.mycke_nu skrev:
Bakåtkompabilitet må vara osexigt, men det är (tyvärr) oftast det som vinner affären. Det är ingen slump att storleken på boosterraketerna för rymdfärjan bestäms av hur stora järnvägstunnlarna på vägen är. Ett ingenjörsbeslut för ganska många år sedan har alltså fortfarande återverkningar på ganska senkommen teknik.
P.S. Och jag har inte heller några tomma 20mm rör. Men jag önskar att jag hade det till åtminstone två ställen i huset.
TS har sagt att han e villigt att lägga ca. 20000kr på hans nätverk. Detta räcker knapp till en bra switch, brandvägg och trådlös punkt. Ska han göra allt själv så kan han säkert få till en massa rör för den summan också men om han lägga ut jobbet lär han kanske få ett uttag per rum, max. De Cat6 uttag är inte billiga. Elko Plus Cat6 uttag kostar mellan 200-300kr/st. Jag betalar själv 1000kr/uttag installerat och klart. Visst kan man göra allt själv men man sparar ej mycket då det tar tid och bra grejer kostar.
Säger som några andra, tänk kanalisation istället för kablar ! du har ingen aning vad som gäller om säg 10år du kanske vill ställa värsta högtalare där du från början skulle ställa en dator, hur bra är t.ex fiber då? om du istället dragit rör på ett bra sätt är det ju inget problem att dra in ny kabel i rör efter det nya ändamålet! DET är framtidssäkert!
Men dra inte flexslang på längre sträckor utan använd riktiga vp rör och där slang används
ska det vara styv o med bra kvalite och ordentligt klamrad med mycket mjuka böjar
(dvs bara för att slangen går att böja efter konstens alla regler så kan det göra det ömöjligt att dra in nytt i den efteråt)
Dra i stjärnnät så får du flexibilitet och kan knyta ihop vilka dosor som helst med varandra i hela huset
Men dra inte flexslang på längre sträckor utan använd riktiga vp rör och där slang används
ska det vara styv o med bra kvalite och ordentligt klamrad med mycket mjuka böjar
(dvs bara för att slangen går att böja efter konstens alla regler så kan det göra det ömöjligt att dra in nytt i den efteråt)
Dra i stjärnnät så får du flexibilitet och kan knyta ihop vilka dosor som helst med varandra i hela huset
Ursäkta trådkapningen. Hur ser jag vilken typ av nätverkskabel jag har? Min elektriker skaffade en stor rulle dubbelledad nätverkskabel som en god vän till honom hade över, och denna har vi dragit i mitt hus. Jag var inte medveten om att det var en viss typ av kabel som krävdes för att hantera gigabit. Det är en väldans massa nuffror på kabeln, men ser inget om som börjar på "cat".
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 214 inlägg
Ta en bild av texten på kabeln och posta här.ronolo skrev:Ursäkta trådkapningen. Hur ser jag vilken typ av nätverkskabel jag har? Min elektriker skaffade en stor rulle dubbelledad nätverkskabel som en god vän till honom hade över, och denna har vi dragit i mitt hus. Jag var inte medveten om att det var en viss typ av kabel som krävdes för att hantera gigabit. Det är en väldans massa nuffror på kabeln, men ser inget om som börjar på "cat".
Det var just det jag menade, bakåtkompabiliteten är utvecklingens värsta fiende.lars_stefan_axelsson skrev:Ett exempel är ju t ex längdkraven på Ethernet, 100m end-to-end, dvs 90m mellan uttagen. Att alla efterföljande standarder för partvinnad tråd möter de kraven trots att det blir svårare och svårare är ju just att kanalisationen är anpassad efter det. Företag har byggt hela kontorshus med det i åtanke (dvs ritat in korskopplingsutrymmen osv efter det). Det är ju som sagt det som är det svåra med partvinnat och hastighet. Med kortare kablage så kan man ju som ni påpekat nå mycket högre utan att behöva krångla till det lika mycket. Om man som jag varit i telekombranschen så hittar man en metriskt ton med exempel på hur det vi gör idag inom nätverk måste passa på platser som ritades för hundra år sedan för någon telefonigrunka.
Bakåtkompabilitet må vara osexigt, men det är (tyvärr) oftast det som vinner affären. Det är ingen slump att storleken på boosterraketerna för rymdfärjan bestäms av hur stora järnvägstunnlarna på vägen är. Ett ingenjörsbeslut för ganska många år sedan har alltså fortfarande återverkningar på ganska senkommen teknik.![]()
Ska man komma framåt så måste man vid någon punkt sätta stopp och börja om.
Just rymdprogrammet är ett bra exempel där man fram tom Saturnus V utvecklade raketer genom att bulta fast större drivsteg under de som man redan hade. Sedan kom man inte längre och började om med ett vitt papper. Med bakåtkompabilitet hade det aldrig blivit någon rymdfärja.
Sedan är det lite svårt att se hur existerande 90 m kanalisation på något sätt skulle göra det omöjligt att dra fiber, att kanalisationen dj-klas med kopparbaserad teknik är ju i princip det jag sade, den tekniken är en återvändsgränd.