Vad är det du vill göra egentligen?

Nyfniken har helt rätt, "other" innebär att man startat scenen manuellt.

perka99: Visst finns ingen anledning till att ha flera scener bara för att man har flera lampor. Poängen är snarare att man skall klumpa ihop allt som "ljusscener" där en eller flera enheter påverkas tillsammans eller beroende på yttre faktorer (sensorer/variabler osv).

Jag brukar plocka bort just den testen, har aldrig gillat "startSource = fibaro:getSourceTrigger();" i över huvudet taget.

Därimot brukar jag alltid lägga till:

-- Kör enbart den Första Instansen av denna scen - suck...
if ( fibaro:countScenes() > 1 ) then fibaro:abort() end

Redigerat:
Dit tillägg Bamsefar, har du verifierat att det är den första och inte den sista som avbryts?

• Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Det blir ju den aktuella instansen som bryts om det finns tidigare.

• Gilla
Bamsefar
  • Laddar…
Om man vill prova själv, så kan man köra detta script som jag just skapade:
--[[
%% properties

%% globals
--]]

-- Kör bara en instans av scenen.
if ( fibaro:countScenes() > 1 ) then
fibaro:debug("Antal scener som körs vid start: "..fibaro:countScenes())
fibaro:abort() -- Vilken är det som tas bort?
end

local testtidpunkt = os.time()

while true do
fibaro:debug("Tidpunkt"..testtidpunkt)
fibaro:sleep(10*1000)
end

Redigerat:
Det finns ett kommando: fibaro:killScenes(sceneID)
Men det dödar alltså ALLA instanser av det givna ScenID't - vilket alltså dödar allt.

Redigerat:
När man skapar en scen kan man ju ange vilket rum den ska tillhöra. Finns det något syfte förutom struktur med detta? Kan ju vara så att en scen påverkar flera rum

Det som saknas är ju en funktion som skapar en array eller motsvarande med referens till alla tidigare instanser, eventuellt inklusive den aktuella. Men sceneID fungerar ju inte, för alla instanser har ju samma sceneID.

Värt att notera, så att man inte blir förvånad eller något: När man trycker SAVE på en scen så görs det alltså kill på scenen. Dvs sparar man så kommer man garanteras att köra den senaste, så att man inte blir förvirrad av vad jag skrev ovan.

perka99 skrev:
När man skapar en scen kan man ju ange vilket rum den ska tillhöra. Finns det något syfte förutom struktur med detta? Kan ju vara så att en scen påverkar flera rum
Bara struktur, jag har de flesta av mina "automatiska" scener i ett rum jag kallar Scener, för att bli av med dom :)

http://i.imgur.com/cY6FX8g.png

dhanjel skrev:
[länk]
Varför har du toarullar som ikoner utomhus?!

Lustigt att du har gjort exakt likadana ikoner som jag för soluppgång/-nedgång!
scener.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi måste gått på samma designskola tror jag bestämt!

Hittade ingen vettig ikon, och tänkte skit samma :)

Ja släppet av nya "stabila" versionen av HC har ju gått bra än så länge. Grattis Fibaro.
(för er som inte försökt så är det en stor del ironi i ovanstående)

dhanjel skrev:
Ja släppet av nya "stabila" versionen av HC har ju gått bra än så länge. Grattis Fibaro.
(för er som inte försökt så är det en stor del ironi i ovanstående)
Server overload är orsaken, trist ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.