209 172 läst ·
1 109 svar
209k läst
1,1k svar
Fibaro Home Center 2
Nyfniken har helt rätt, "other" innebär att man startat scenen manuellt.
perka99: Visst finns ingen anledning till att ha flera scener bara för att man har flera lampor. Poängen är snarare att man skall klumpa ihop allt som "ljusscener" där en eller flera enheter påverkas tillsammans eller beroende på yttre faktorer (sensorer/variabler osv).
Jag brukar plocka bort just den testen, har aldrig gillat "startSource = fibaro:getSourceTrigger();" i över huvudet taget.
Därimot brukar jag alltid lägga till:
-- Kör enbart den Första Instansen av denna scen - suck...
if ( fibaro:countScenes() > 1 ) then fibaro:abort() end
perka99: Visst finns ingen anledning till att ha flera scener bara för att man har flera lampor. Poängen är snarare att man skall klumpa ihop allt som "ljusscener" där en eller flera enheter påverkas tillsammans eller beroende på yttre faktorer (sensorer/variabler osv).
Jag brukar plocka bort just den testen, har aldrig gillat "startSource = fibaro:getSourceTrigger();" i över huvudet taget.
Därimot brukar jag alltid lägga till:
-- Kör enbart den Första Instansen av denna scen - suck...
if ( fibaro:countScenes() > 1 ) then fibaro:abort() end
Redigerat:
Om man vill prova själv, så kan man köra detta script som jag just skapade:
--[[
%% properties
%% globals
--]]
-- Kör bara en instans av scenen.
if ( fibaro:countScenes() > 1 ) then
fibaro:debug("Antal scener som körs vid start: "..fibaro:countScenes())
fibaro:abort() -- Vilken är det som tas bort?
end
local testtidpunkt = os.time()
while true do
fibaro:debug("Tidpunkt"..testtidpunkt)
fibaro:sleep(10*1000)
end
Redigerat:
Det som saknas är ju en funktion som skapar en array eller motsvarande med referens till alla tidigare instanser, eventuellt inklusive den aktuella. Men sceneID fungerar ju inte, för alla instanser har ju samma sceneID.
Värt att notera, så att man inte blir förvånad eller något: När man trycker SAVE på en scen så görs det alltså kill på scenen. Dvs sparar man så kommer man garanteras att köra den senaste, så att man inte blir förvirrad av vad jag skrev ovan.
Bara struktur, jag har de flesta av mina "automatiska" scener i ett rum jag kallar Scener, för att bli av med domperka99 skrev:
http://i.imgur.com/cY6FX8g.png
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg