KumlaEkeby skrev:
bytt ut USB minnet som sitter i den till SSD.
Jo minnet har jag redan skruvat i - men det du skrev ovan om USB till SSD - hur menar du då? Det är ju så, om jag minns rätt när jag hade min i tusen bitar, att det enbart är USB minnen anslutna. Så vart anslöt du SSDn? Och vilken? Och hur formaterade du den - för om jag minns rätt var det ett 8GB USB minne med 4 partitioner på?

Bamsefar skrev:
Jo minnet har jag redan skruvat i - men det du skrev ovan om USB till SSD - hur menar du då? Det är ju så, om jag minns rätt när jag hade min i tusen bitar, att det enbart är USB minnen anslutna. Så vart anslöt du SSDn? Och vilken? Och hur formaterade du den - för om jag minns rätt var det ett 8GB USB minne med 4 partitioner på?
Jag plockade bort USB minnet som satt i den och flyttade över det till en annan dator. Sen klonade över minnet till en SSD med Clonezilla.
Storleken och partioner har ingen betydelse när du klonar, eller ja du måste ju minst ha ett 8Gb minne.

Disken jag har är en SSD Intel 530 120Gb som jag satt över i ett litet usb HD-kabinett.
Disken ligger alltså utanför chassit. Sen tar den extra strömförsörjning genom en av dom andra USB portarna på moderkortet, smidigt :).
Att klona alla minnena är guld värt, då kan man labba hejvilt.
Sen när det skiter sig eller man tröttnat så startar man bara om den och byter minnena! And off we go med "Stable version :p"

Sen har jag dragit en USB förlängare ut från chassit för att lätt kunna byta minnen SSD osv för att underlätta när man testar nya versioner osv.

:thumbup:

Egentligen grymt dåligt av Fibaro att montera skräp USB minnen i HC2 - med tanke på prislappen på HC2 så borde det ingå vettiga saker alltså. Undrar om jag kan nyttja en av mina gamla Intel X25E-64GB SSDer - den är ju assnabb som SSD men drar en hel del juice så USB matning är nog bara å glömma...

Samtidigt blir man ju smått irriterad när man inser att det är en helt vanlig mini-pc.
Enda som som gör den till HC2 är ju en liten intern USB-modul sen ett flashigt chassi som saknar all form av ventilation.

Å varför inte använda en av SATA-portarna istället med en liten SSD. Nej då tar man en till liten minnessticka istället.

1Gb ram är också snålt, borde vara minst 2-4Gb.
Nu e man surgubbe hehe.

Redigerat:
Ursäkta att jag flikar in med en annan fråga (då det ni säger om en extra USB eller vilket alternativ man väljer är en god tanke)

Jag håller på att montera Motorgardiner. Min fråga är vad som händer om man använder en skarvsladd från ett vanligt vägguttag? Om jag vet vilken pol som är vem borde det väl funka?

Bamsefar skrev:
:thumbup:

Egentligen grymt dåligt av Fibaro att montera skräp USB minnen i HC2 - med tanke på prislappen på HC2 så borde det ingå vettiga saker alltså. Undrar om jag kan nyttja en av mina gamla Intel X25E-64GB SSDer - den är ju assnabb som SSD men drar en hel del juice så USB matning är nog bara å glömma...
Precis!
Ah skadar ju inte att testa med X25E.
Har ingen aning vad disken drar som jag köpte. CDON hade nån rea för ett tag sen gav 399:- för den ink frakt.

Chassit är ett Deltaco MAP-HL22U finns på Dustin för 79:-.

Googlade lite....
"Intel rates the X25-E's idle power consumption at just 0.06W, and when active, that figure only jumps to 2.4W."
Så det borde ju inte vara några problem alls att köra med den :)

Redigerat:
Tobiasfranzen77 skrev:
Jag håller på att montera Motorgardiner. Min fråga är vad som händer om man använder en skarvsladd från ett vanligt vägguttag? Om jag vet vilken pol som är vem borde det väl funka?
Vilken som är fas och vilken som är nolla spelar ingen roll så länge du är konsekvent.

dhanjel skrev:
[bild]
[länk]
Bor själv i kronobergs län och ska snart bygga nytt egenritat hus och håller som bäst på att
försöka lära mig lite z-wave för att kunna bygga mig ett smart hus!
Är du intresserad av att dela med dig av lite z-wave erfarenheter?
Kan bjussa på en provtur i bilarnas egen z-wave, Tesla Model S !!
Hur kan jag kontakta dig?

KumlaEkeby skrev:
Googlade lite....
"Intel rates the X25-E's idle power consumption at just 0.06W, and when active, that figure only jumps to 2.4W."
Så det borde ju inte vara några problem alls att köra med den :)
Njae det stämmer inte riktigt kan jag säga. Jag har provat på några bärbara PCs och det har varit svårt att få dom att ens starta - så de drar helt klart mera i något läge i alla fall. Men snabba som 17on är dom!

Bamsefar skrev:
Njae det stämmer inte riktigt kan jag säga. Jag har provat på några bärbara PCs och det har varit svårt att få dom att ens starta - så de drar helt klart mera i något läge i alla fall. Men snabba som 17on är dom!
Ah ok tja egentligen är det lite overkill med en SSD egentligen då den går vi USB porten på z-wave dotterkortet.
Så vad det klarar av att skyffla vet man ju inte, men 20/sec snabbare omstarter vart det.
Sen så känns den lite rappare överlag.

Hade varit gött att styra om den till SATA-porten.Nån Linux hacker som känner sig sugen att labba ;).

Btw så la Fibaro upp på Facebook om deras nya V.4 idag, om hur bra det var att man kunde se hur mycket "Hard drive space" man har ledigt..... Sååå sugen på att fråga vart dom hittar den "Hard driven" eller menar ni USB-minnet som sitter där inne :p

vart ska du bygga i kronobergs län?

M.Färmnell skrev:
Bor själv i kronobergs län och ska snart bygga nytt egenritat hus och håller som bäst på att
försöka lära mig lite z-wave för att kunna bygga mig ett smart hus!
Är du intresserad av att dela med dig av lite z-wave erfarenheter?
Kan bjussa på en provtur i bilarnas egen z-wave, Tesla Model S !!
Hur kan jag kontakta dig?

M.Färmnell, skicka PM eller mail daniel@vikaholm.se
(Jag har med byggt egenritat hus)

Har precis börjat med lite LUA programmering och när man skapar en grafisk scen så hamnar följande kod längst ned i LUA koden:

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
startSource["type"] == "other"
)
then
fibaro:call(16, "turnOn");
end

Vad innebär den koden? Är det så att koden även triggas när man trycker på strömbrytaren och strömbrytaren då = startSource["type"] == "other"

perka99 skrev:
if (
startSource["type"] == "other"
)
Jag har fått för mig att ovanstående blir sant när du kör scenen manuellt.

Nyfniken skrev:
Jag har fått för mig att ovanstående blir sant när du kör scenen manuellt.
Ok, isf kan jag ju "baka ihop" tändning/släckning av flera lampor med samma scen. Om det är själva tryckknappen som triggar blocket i koden blir det ju fel då enbart strömbrytaren ska släcka/tända en lampa i mitt fall

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.