Det fanns inte så många plugins som man hoppats på.
Såg däremot att det fanns xbmc... Sitter och letar efter en liten dator, fastnat på en asus vivo (vet ej riktigt vilken modell)
Vad har ni för mediaspelare?

För övrig har jag märkt att min fibaro rgbw inte funkar fullt ut. För att tända/släcka måste man gå in på de olika färgerna.

Jag använder Squeezebox för musik, och Dune Smart HD för filmer - allt rippat, och lagras, på en Windows Home Server 2011 (som också har JRiver installerat för övrigt).

Asus Vivo fungerar säkert fin-fint. Om du vill vara mera utmanande så tittar du kanske på Synology HS-251, en NAS med XBMC inbyggt (tror jag det var). Eller något annat. Jag gillar för övrigt Dune's prylar för film, lika väl kan jag tänka mig en Oppo BDP-103D för filmer (och musik antagligen). Å andra sidan, XBMC kräver väl inte så mycket, så kanske går att köra på en RASP: http://www.raspbmc.com/

Jag har idag en NAS från Qnap. samt att jag kört film med min popcornhour(PCH200). Tycker dock att min PCH strulat på sistone dessutom rasade min lilla laptop som jag använt för nedladdning.
Så då tänkte jag slå två flugor i en smäll. Det blev en Asus Vivo-VM60 med ssd disk.
Musik kör jag med airplay ändå, spotify eller om jag ska spela från nasen så använder jag qnaps app.

Bamsefar... kan man göra "multikommandon" med fibaros VD? eller är det dags att skaffa iRule?
Tv och reciever funkar med http, dock inte boxen.( Har en GC wf2ir)

Vad menar du med "multikommandon"? Nej du behöver inte iRule.... Förutom att det är enkelt att göra snygga fjärrkontroller till sin platta ;-)

Det jag menar är: Titta på tv (starta tv, reciever på rätt ingång, box) Titta på film: (tv på, reciever rätt ingång, pch på)
Dröm vore om man även kunde styra lampor i samma kommando.

Hur gör man snygga fjärrkontroller då ;)
Ännu en app?
Har paddor, men vill klara mig med min iphone (6+)

Ja så har jag det redan. Jag har en VD för varje enhet som skall styras, där jag ENBART definierat varje knapp såsom EN funktion per knapp - jag har gjort detta eftersom det händer rätt ofta att jag byter, och för att slippa skriva om alla scener med mera så har jag: En VD ovanpå som ropar på varje enskilt kommando/knapp/scen som krävs för att åstadkomma något.

Dvs jag har t.ex. VD "Stereo", VD "Projektor" och VD "Mediaspelare" - men dessa innehåller enbart det absolut mest nödvändiga, och kan sägas fungera som rudimentär fjärrkontroll utan någon som helst logik. Sedan har jag VD "Film" och VD "Musik". "Film" startar projektorn (som sänker ned filmduken via inbyggda 12v triggern), tonar ned belysningen (jag har även en scen som sakta sänker viss bakgrundsbelysning med beroenden till tid på dagen och belysning utomhus in i rummet osv), startar hemmabioprocessorn och nödvändiga slutsteg ("Stereo"), slår på "Mediaspelaren" - och då är allt alltså klart. Sedan har jag i iRule en knapp som ropar på denna VD's knapp som gör allt detta - alltså ALL logik ligger i EN VD, som anropas av iRule och som i sin tur anropar de VDs/Scener som krävs. Observera att all belysningslogik ligger i VDs (i mitt fall, man kan göra på minst en miljon olika sätt).

Genom att använda VD's i olika "nivåer" så kan jag alltså rätt enkelt byta t.ex. hemmabioprocessor - eftersom de mest grundläggande funktionerna (knapparna) enbart behöver ändras - ingen "programlogik" eller scener - för dom ropar ju på de grundläggande VD'arnas knappar. Alltså lite mera flexibelt istf att bygga allt i en stor fet VD. Prestandan blir inte lidande såvitt jag noterat än så länge.

Jag tror jag förstår din logik.
Jag har börjat med att göra en VD till varje enhet.så långt är jag med.
(Där har jag ir-kommandon via GC. Sedan igår har jag även fibaros plugin för tv och denon)
Tänkte nu börja med den gemensamma VDn där jag samlar allt nödvändigt för att ex starta tvtittande, filmtittande mm.
Det jag INTE förstår är hur jag ska skapa string/lua för att göra fler kommandon.:x
Jag kan inte lua...än men vill gärna lära mig!
Tänker vilt här...
skulle jag kunna klistra in en scen som jag har idag och skapa en knapp av det?
På morgonen startar jag tv,rec,box, på kanal 4

Gjorde denna scenen som funkar utmärkt som scen, men inte när jag petar in den i VD som en knapp.
Jag gjorde den i block sedan ändrade till LUA. (om du undrar)
--[[
%% autostart
%% properties
%% globals
--]]
local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
function tempFunc()
local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
( string.format("%04d-%02d-%02d %02d:%02d", currentDate.year, currentDate.month, currentDate.day, currentDate.hour, currentDate.min) == "2014-12-09 11:13" )
)
then
fibaro:call(50, "pressButton", "1");
fibaro:call(51, "pressButton", "1");
fibaro:call(54, "pressButton", "1");
fibaro:call(44, "turnOn");
end

setTimeout(tempFunc, 60*1000)
end
if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then
tempFunc()
else

local currentDate = os.date("*t");
local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
startSource["type"] == "other"
)
then
end

end

Njae nej riktigt så kan du inte flytta runt koden - men det är bra tänkt i alla fall.

Du behöver något som liknar denna bit av koden ovan:
Resten är mera tillhörande scenen som sådan, som t.ex. klockstart osv.

I min ena VD, den som ligger ovanpå varje fysisk enhets VD, står det t.ex.
fibaro:call(105, "pressButton", "2");
fibaro:setGlobal("Stereo", "På");
fibaro:setGlobal("Projektor", "Av");
Observera alltså fibaro:call(105, "pressButton", "2"); - som i detta fallet trycker på ("pressButton") knapp två i den VD som har EnhetsID=105, som råkar vara power on på processorn...

Här är en liknande:
-- Main Zone
fibaro:call(105, "pressButton", "3");
fibaro:sleep(200);
-- InfraBas Zone
fibaro:call(105, "pressButton", "44");
fibaro:sleep(1*1000);
fibaro:call(105, "pressButton", "5");
-- Global Variables
fibaro:setGlobal("Stereo", "Av");
fibaro:setGlobal("Projektor", "Av");
Det som skiljer här är att jag stänger av processor+slutsteg, power off alltså, och då ingår lite annat och mellan varje kommando så låter jag en lite fördröjning ligga.

Så om jag städar lite och behåller ...fibaro:call...
så ska det funka?
behövs sleep mellan för att den ska hinna skicka koderna var och en så de inte överlappar?

Det borde det göra. Jag har sleep för att det inte skall riskera att bli kö i systemet. Jag tror det är en rest, från min sida alltså, när jag har med GC100 att göra - den verkar inte acceptera hur många saker som helst i för snabb följd helt enkelt utan den kräver någon form av fördröjning mellan varje IR kommando. Men i fallet med min processor så pratar den ren IP, dvs nätverkstrafik, utan någon GC100 imellan, så där kan man säkert smälla på. Frågan är varför man har så bråttom?

Remote access - Funkar på min iPhone iaf
Plugins - Bara testat Sony TV, men det finns en del
Döda enheter - Nej inga alls i sista versionen
Alarm - Har lite kvar att pilla på efter att ha börjat om, men har inte märkt nåt konstigt.

Bamsefar skrev:
Det borde det göra. Jag har sleep för att det inte skall riskera att bli kö i systemet. Jag tror det är en rest, från min sida alltså, när jag har med GC100 att göra - den verkar inte acceptera hur många saker som helst i för snabb följd helt enkelt utan den kräver någon form av fördröjning mellan varje IR kommando. Men i fallet med min processor så pratar den ren IP, dvs nätverkstrafik, utan någon GC100 imellan, så där kan man säkert smälla på. Frågan är varför man har så bråttom?
Vad missar jag?
fibaro:sleep(200)
fibaro:sleep(200)
fibaro:sleep(1000)
end

dhanjel skrev:
Remote access - Funkar på min iPhone iaf
Plugins - Bara testat Sony TV, men det finns en del
Döda enheter - Nej inga alls i sista versionen
Alarm - Har lite kvar att pilla på efter att ha börjat om, men har inte märkt nåt konstigt.
Berätta gärna hur det går för dig med larmet.
Jag har två sensorer, varav dörrsensorn skall skicka push och motiosensor skall skicka bild när den känner av rörelse.
Men hur?
Nu så skickas bild när någon oavsett vilken sensor bryts/ larmar

Tobiasfranzen77 skrev:
Vad missar jag?
Jag tror det är lite syntax fel evnt - men jag vet ju inte vad du får för fel (för det skrev du inte):
fibaro:sleep(1000);

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.