Oja ganska känsligt ämne, som att svära i kyrkan men TS har rätt. Vi som fortfarande inte sjunkit i träsket helt kan ju plocka russinen ur kakan.

Så min åsikt gällande festool är följande:
  • Festool dominerar inom handslipmaskins-grenen
  • Deras skruvdragare är av medel, dess styrka är mångsidigheten men faller på ergonomin. Här väljer jag andra märken.
  • Sågning, där dominerar de med Kapex och TS55/75 men den som väljer deras stickis hoppas jag att de gör det enbart för systemtänket.
  • Deras dammsugare i sig är inte bättre än värsta konkurrenterna men återigen, systemtänket.
Med andra ord, behöver du flera bra maskiner är det helt okej att falla ner i träsket lite och skaffa dig ett system. Men säg att du behöver enbart sticksåg, då är det helt idiotiskt att ens titta på Festool.

Paul-Staffanstorp
End skrev:
Oja ganska känsligt ämne, som att svära i kyrkan men TS har rätt. Vi som fortfarande inte sjunkit i träsket helt kan ju plocka russinen ur kakan.

Så min åsikt gällande festool är följande:
  • Festool dominerar inom handslipmaskins-grenen
  • Deras skruvdragare är av medel, dess styrka är mångsidigheten men faller på ergonomin. Här väljer jag andra märken.
  • Sågning, där dominerar de med Kapex och TS55/75 men den som väljer deras stickis hoppas jag att de gör det enbart för systemtänket.
  • Deras dammsugare i sig är inte bättre än värsta konkurrenterna men återigen, systemtänket.
Med andra ord, behöver du flera bra maskiner är det helt okej att falla ner i träsket lite och skaffa dig ett system. Men säg att du behöver enbart sticksåg, då är det helt idiotiskt att ens titta på Festool.
Kan jag verkligen hålla med om...

Själv satsade jag på det just för att det är smidigt när man som jag är väldigt mobil och inte har en fast verkstad samt för att det mesta passar ihop med vartannat...

Håller med End om handslipmaskins-grenen.

Centrotec är prisvärt fast det kostar som om det var gjort av diamant. Nu när jag vant mig med det så finns det ingen väg tillbaks :)
Finns ju ingen annan som har något liknande, beror det på att Festool har patent?

Milkshaken
Hur är det med Festools service? Jag menar. Hilti har ju servicebilar som kör landet runt, man kan ju knyta upp serviceavtal med Hilti tex. kan man göra det med Festool oxå?

Springare skrev:
Håller med End om handslipmaskins-grenen.

Centrotec är prisvärt fast det kostar som om det var gjort av diamant. Nu när jag vant mig med det så finns det ingen väg tillbaks :)
Finns ju ingen annan som har något liknande, beror det på att Festool har patent?
Jag trodde i alla fall att Festool hade något patent på Fastfix systemet, men min Kress är extremt lik med den lösningen.
Den har en samma typ av fäste på utgående axeln, det var nääääästan att festools tillbehör passade på den.
Kressen har ju en liknande chuck som man snäpper fast, och den har även en likadan vinkelchuck.

Nu kanske all här har koll på varandra och vad man gör men det torde vara lite intressant om man argumenterar som privatperson eller yrkesman där verktygen är en stor del av vardagen. En yrkesman kan ju antagligen dra nytta av Festool-"systemet" och tjäna tid på ett helt annat sätt. Av det jag ser av marknaden så har jag svårt att se hur Festool skulle kunna vara prisvärt för mig som privatperson, med dom priser dom har, medan jag samtidigt kan köpa proffskvalitet av andra märken på reor och kampanjer som aldrig inträffar på Festool. Nu har jag inte järnkoll på marknaden så det kanske bara är något jag fått för mig det kanske går att fynda Festool också.

Jag har mina Festool-maskiner för att dom är snygga d^_^b

Är amatör och blir lika glad varje gång jag använder dem :D

Skiter i att ta hem hantverkaren och köper bra maskiner för pengarna i stället...

Hälsningar

/PC

Själv har jag valt Festool där det inte funnits vettiga alternativ.

TS55an köpte jag när ,Makita o Dewalt fortfarande bara hade prototyper ute.

OF1010 är en fantastisk handhållen fräs med ett unikt grepp. Tyvärr är kopplingen till dammsugaren lite sisådär.

Nästa produkt kommer att bli RO90 då det inte finns något alternativ på marknaden och den kommer att komplettera min GEX150Turbo och AEG125a utmärkt..

Som hemmafixare så kan visst Festool vara ett prisvärt alternativ....

Nimajneb skrev:
Själv har jag valt Festool där det inte funnits vettiga alternativ.

TS55an köpte jag när ,Makita o Dewalt fortfarande bara hade prototyper ute.

OF1010 är en fantastisk handhållen fräs med ett unikt grepp. Tyvärr är kopplingen till dammsugaren lite sisådär.

Nästa produkt kommer att bli RO90 då det inte finns något alternativ på marknaden och den kommer att komplettera min GEX150Turbo och AEG125a utmärkt..

Som hemmafixare så kan visst Festool vara ett prisvärt alternativ....
Har du en annan Rotex innan, eller RO 90 blir din första? Har själv en RO125, som är suverän (tack Daniel för tipsen) men jag funderar på om RO90 kompletterar RO125.

--- Mats ---

Som hemma fixare så skulle inte jag vilja leva utan TS55an. Vilken jag tycker har ett rimligt pris för hemma fixare. Sedan har jag en RO150 som jag tycker är kanon till det mesta, allt från att slipa trä, men jag använder den framförallt när ja skall waxa båten vilket den funkar supper till :)

Spännande att läsa era olika åsikter om Festools prisvärdhet (finns det ett sånt ord???).

Jag kan erkänna att jag i framtiden förmodligen kommer att köpa Festools grejer men jag kommer som någon skrev att "plocka russinen ur kakan".

En sänksåg står först på önskelistan. Dock så vet jag inte om det blir en Festool, Makita eller något annan märke. Dock så är jag rätt så säker på att min nästa kap/gersåg kommer att bli en Festool tack vare dess kompakta lösning. Har en Bosch GCM10SD nu och den fyller halva utrymmet i min Volvo 855 de gånger man vill ha den med sig någonstans.

Men det är ju underbart att du måste komma till huvudstaden för att få arbeta med riktiga verktyg!

Håller med dig till stor del - Sänken är den maskin jag älskar mest, skruvdragaren och sticksågen ligger högt på listan över favoritverktyg. Dammsugaren är ju helt oumbärligt smidig med sin kompatibilitet med maskinerna. Synd att du inte fick leka med dominon - Där tar skaparglädjen verkligen vid.
Med jobb i små lägenheter, trappor och hissar så är systainer lösningen det som verkligen avgör, smart förvaring av verktyg i verkstad och bil dessutom.

Men självklart håller jag med om att det är dyrt - Ruggigt dyrt och jag är övertygad att Makitas sänksåg håller vad den lovar och säkert landar på ett par tusen under.

Men konstigt att jag ofta såg min T12 i handen din och inte dina nya fina små Makita?! d^_^b

Kan man som jag, köpa Festool på firman med en nätt rabatt så väljer jag gärna det segmentet på verktyg. Som privatperson med ett kraftigt intresse och en hus att snickra på - Så skulle jag inte välja festool utan titta på de maskiner som du Vojma nämner ovan. Dom är bra, ruggigt bra.

Intressant att du vågade dig in i diskussionen Slacker ;)

Men konstigt att jag ofta såg min T12 i handen din och inte dina nya fina små Makita?!
Det var just detta jag påpekade i mitt första inlägg. Det små Makitadragarna köpte jag just för att montera ihop IKEA-stommar och liknande lätta uppgifter. Ska jag göra tyngre saker kör jag med mina 18 volts BHP/BDF.

Mina "fjuttdragare" (DF330DWE/DF030DWE) väger under kilot. Din 12+3 väger runt 1½ kilo vilket bara är något hekto under min BHP452 som är komplett med borrhammare, har ett 3.0 AH/18V batteri som laddas fullt på 18(?)minuter.

Ska man dessutom ta hänsyn till priset så blir ju valet självklart.

DF330DWE+DF030DWE+ML101 = 2750:-
BHP452 = 5000:-
Festool 12+3 = 5200:-
(priser enligt Prisjakt)

Sen vet vi ju alla att vid import från UK så sjunker priserna på Makitasortimentet med ca 40-50% medan Festool kanske ger 10-15%.

Mats Bengtsson skrev:
Har du en annan Rotex innan, eller RO 90 blir din första? Har själv en RO125, som är suverän (tack Daniel för tipsen) men jag funderar på om RO90 kompletterar RO125.

--- Mats ---
Ingen Rotex men däremot Bosch's motsvarighet 150Turbo.
Saknar även en riktigt bra deltaslip, enbart Multimaskinslip där.

Men RO90 ger mig en Delta plus en liten Excenter/rotex som smiter in där 150mm Turbon inte kommer år. Här finns ju ingen motsvarighet på marknaden.

Kommer som första större projekt behöva den till att slipa 2 trappor, Turbon större delen av planstegen men kanter o sättsteg blir RO90 perfekt för..... har även fiskat runt efter Metabos lackfräs.

Paul-Staffanstorp
Milkshaken skrev:
Hur är det med Festools service? Jag menar. Hilti har ju servicebilar som kör landet runt, man kan ju knyta upp serviceavtal med Hilti tex. kan man göra det med Festool oxå?
Har aldrig undersökt detta men betvivlar det.
Festool riktar sig väl inte heller till byggfirmor som kör på storbyggen m.m utan mer till mindre snickerier och montörer m.m vilka med lätthet kan lämna in hos ÅF...

De få ggr jag behövt fixa med en Festool-maskin så har jag lämnat det till ÅF och haft den tillbaka dagen efter eller så har jag helt klart kört direkt till verkstan i Malmö och så har de fixat det direkt...

Med tanke på att jag har ganska många olika maskiner som används i princip dagligen så är det lilla behov av service jag råkat ut för...sjukt minimalt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.