25 366 läst ·
236 svar
25k läst
236 svar
Felsorterat avfall ledde till slagsmål på återvinningen
Vet inte, vet bara att han var smått irriterad över att behöva stå och tömma ut alla påsar för att sedan gå till andra änden av stationen för att lägga dessa i annan container.D Dilato skrev:
Värmekoppar för värmeljus är det väl ingen som lägger annat än i metall?
Var hos en bekant och skar träd nu på förmiddagen, och då kom fraktionshysterin på tal, samt nya reglerna med avläsning av nummerskylt.
Han funderade på om han kunde åka in till ÅVC längre med sin bil då han har enskild firma och drabbas av avgift, dvs. samma som drabbade en vän till mig för någon vecka sedan då en faktura på 350:- damp ner i lådan efter ett besök på ÅVC med sin privatbil registrerad på honom som privatperson.
Då är man tydligen företag och kan alltså inte åka in med någonting, funderar på att säga till honom att ta en mc lastad med en 3 liters plastpåse fylld med en servett för att testa.
I Sverige har vi nolltolerans mot sånt som är dåligt. Att inte sortera sopor är jättedåligt.P paralun skrev:
mikethebiks bekant uppenbarligen. Åtminstone vid ett tillfälle.T Trafikverket1 skrev:
Redigerat:
Skulle det vara nått fel att återanvända 3liters plastpåsar till sopor menar du?T Trafikverket1 skrev:Att man behöver tömma plastsäckarna har nog mest att göra med att folk försöker slippa sortera genom kasta allt i brännbart i ogenomskinliga säckar. Vem slänger skräp i 3 liters påsar förresten? Mycket av problemet löser ju sig om man försöker sortera avfallet hemma i olika säckar. Så klart är det bökigt i vissa fall. Men har verkligen svårt att förstå att det skulle vara ett så stort problem som målas upp av vissa och att man lägger sp mycket energi på att bli så uppretad över det.
Jag menar förstås ingenting om det eftersom jag vet något om det.Tommty skrev:
Sänkning av vad?Tommty skrev:
Ja, det var ungefär min poäng, men ironi är svårt att få fram i skriftTommty skrev:
Ja, det blir betydligt mindre miljöpåverkan med minskande befolkning. 😉Tommty skrev:
"Ganska bra" betyder inte samma sak som "inte bra".Tommty skrev:
Det skulle fungera bättre om man inte behövde peta in en flaska eller burk i taget i pantmaskinerna. Det börjar komma bättre pantmaskiner som man kan hälla hela kassar med pantbara flaskor/burkar i, men de finns inte överallt.
Det "roliga" med sorteringslistan är att båda formerna av aluminium ska sorteras som metall (förstås). Det är inte unikt för just aluminium i listan. Antalet sorteringsnycklar är mångdubbelt fler än antalet sorteringskategorier. Man kan förstås försöka gissa själv vilken kategori ens skräp tillhör och riskera ÅVC-personalens vrede.13th Marine skrev:
Jag får misstanken att den sanslöst långa sorteringslistan är till för att ÅVC-personalen lättare ska kunna klämma dit en felsorterare och inte för att ÅVC-"kunderna" lättare ska kunna sortera.
Eller så var det bara någon med djupa teoretiska kunskaper i sopsortering som blev inspirerad och ägnade några veckor att skapa listan.
Jag tittar aldrig i den där listan. Det mesta jag slänger behöver jag inte fundera på hur det ska sorteras (papp, plast, batterier och lampor). För sånt som jag slänger så pass sällan att jag inte är säker frågar jag personalen, som gärna hjälper till.
Om jag någon enstaka gång råkar slänga skräp i fel container så är det för sent att göra något åt det.
Man får ju inte lägga dom i metall på förpackningsåtervinningen utan måste åka till en ÅVC.mikethebik skrev:
Värmeljushållare, aluminium sorteras som Metallskrot
Metallskrot lämnas till återvinningscentralen medan förpackningar av metall (konservburkar mm) lämnas på återvinningsstationerna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag väntar på den där länken.P pmd skrev:Det "roliga" med sorteringslistan är att båda formerna av aluminium ska sorteras som metall (förstås). Det är inte unikt för just aluminium i listan. Antalet sorteringsnycklar är mångdubbelt fler än antalet sorteringskategorier. Man kan förstås försöka gissa själv vilken kategori ens skräp tillhör och riskera ÅVC-personalens vrede.
Jag får misstanken att den sanslöst långa sorteringslistan är till för att ÅVC-personalen lättare ska kunna klämma dit en felsorterare och inte för att ÅVC-"kunderna" lättare ska kunna sortera.
Eller så var det bara någon med djupa teoretiska kunskaper i sopsortering som blev inspirerad och ägnade några veckor att skapa listan.
Jag tittar aldrig i den där listan. Det mesta jag slänger behöver jag inte fundera på hur det ska sorteras (papp, plast, batterier och lampor). För sånt som jag slänger så pass sällan att jag inte är säker frågar jag personalen, som gärna hjälper till.
Om jag någon enstaka gång råkar slänga skräp i fel container så är det för sent att göra något åt det.
Förstår inte alls varför man ska behöva hålla koll på olika varianter av aluminium när man går till ÅVC, antigen är det en förpackning och ska gå i förpackningsinsamlingen, eller så är det metallskrot och går till ÅVC.
Det där kan inte vara sant, hur vet ÅVC om man har en enskild firma ?mikethebik skrev:
Vet inte, vet bara att han var smått irriterad över att behöva stå och tömma ut alla påsar för att sedan gå till andra änden av stationen för att lägga dessa i annan container.
Värmekoppar för värmeljus är det väl ingen som lägger annat än i metall?
Var hos en bekant och skar träd nu på förmiddagen, och då kom fraktionshysterin på tal, samt nya reglerna med avläsning av nummerskylt.
Han funderade på om han kunde åka in till ÅVC längre med sin bil då han har enskild firma och drabbas av avgift, dvs. samma som drabbade en vän till mig för någon vecka sedan då en faktura på 350:- damp ner i lådan efter ett besök på ÅVC med sin privatbil registrerad på honom som privatperson.
Då är man tydligen företag och kan alltså inte åka in med någonting, funderar på att säga till honom att ta en mc lastad med en 3 liters plastpåse fylld med en servett för att testa.
"Man" är inte företag, "företaget" är ingen egen enhet, kan inte teckna avtal som separat enhet.
Det förstår inte jag heller. Det är nog bara den som gjorde listan som förstår det.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
