P
mikethebik mikethebik skrev:
Om ingen i beslutande ställning insett detta borde de ha förmyndare.
Människor i beslutande ställning sopsorterar inte. De har folk som gör det åt dem.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom plastpåsarna (som man köpt själv) får man väl inte slänga som förpackning eftersom dom inte betalats återvinningsavgift på🤔😉
Som aluminiumkopparna för värmeljus...???
Vet inte, vet bara att han var smått irriterad över att behöva stå och tömma ut alla påsar för att sedan gå till andra änden av stationen för att lägga dessa i annan container.
Värmekoppar för värmeljus är det väl ingen som lägger annat än i metall?

Var hos en bekant och skar träd nu på förmiddagen, och då kom fraktionshysterin på tal, samt nya reglerna med avläsning av nummerskylt.
Han funderade på om han kunde åka in till ÅVC längre med sin bil då han har enskild firma och drabbas av avgift, dvs. samma som drabbade en vän till mig för någon vecka sedan då en faktura på 350:- damp ner i lådan efter ett besök på ÅVC med sin privatbil registrerad på honom som privatperson.
Då är man tydligen företag och kan alltså inte åka in med någonting, funderar på att säga till honom att ta en mc lastad med en 3 liters plastpåse fylld med en servett för att testa.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men utmaningen är ju att de miljöreligiösa som sitter överallt som miljöhandläggare ska ha det på molekylnivå. Jag hoppas på stor civil olydnad så att man anpassar det här till en vettig nivå.
I Sverige har vi nolltolerans mot sånt som är dåligt. Att inte sortera sopor är jättedåligt.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Allt är brännbart, det är bara frågan om vid vilken temperatur det brinner.
Javisst! Det var mycket enklare när det fanns en container för brännbart. 😎
 
P
T Trafikverket1 skrev:
Vem slänger skräp i 3 liters påsar förresten?
mikethebiks bekant uppenbarligen. Åtminstone vid ett tillfälle.
 
Redigerat:
T Trafikverket1 skrev:
Att man behöver tömma plastsäckarna har nog mest att göra med att folk försöker slippa sortera genom kasta allt i brännbart i ogenomskinliga säckar. Vem slänger skräp i 3 liters påsar förresten? Mycket av problemet löser ju sig om man försöker sortera avfallet hemma i olika säckar. Så klart är det bökigt i vissa fall. Men har verkligen svårt att förstå att det skulle vara ett så stort problem som målas upp av vissa och att man lägger sp mycket energi på att bli så uppretad över det.
Skulle det vara nått fel att återanvända 3liters plastpåsar till sopor menar du?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Tommty Tommty skrev:
så du menar på fullaste allvar att Sverige inte är en av de bästa länderna på att sopsortera i EU? (om inte tillochmed världen).
Jag menar förstås ingenting om det eftersom jag vet något om det.
Tommty Tommty skrev:
När såg du en sänkning senast?
Sänkning av vad?
Tommty Tommty skrev:
Fungerar knappast, Det slängs i grannkommuner, i skogen, eldas upp i en tunna eller slängs på en rastplats vid motorvägen istället.
Ja, det var ungefär min poäng, men ironi är svårt att få fram i skrift
Tommty Tommty skrev:
[…] då tycker jag vi skippar barnen […]
Ja, det blir betydligt mindre miljöpåverkan med minskande befolkning. 😉
Tommty Tommty skrev:
Ganska bra för burkar? sen när är 89+% inte bra? försök hitta någon annan siffra som toppar det...
"Ganska bra" betyder inte samma sak som "inte bra".

Det skulle fungera bättre om man inte behövde peta in en flaska eller burk i taget i pantmaskinerna. Det börjar komma bättre pantmaskiner som man kan hälla hela kassar med pantbara flaskor/burkar i, men de finns inte överallt.
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilken webbsida var det då?
Det "roliga" med sorteringslistan är att båda formerna av aluminium ska sorteras som metall (förstås). Det är inte unikt för just aluminium i listan. Antalet sorteringsnycklar är mångdubbelt fler än antalet sorteringskategorier. Man kan förstås försöka gissa själv vilken kategori ens skräp tillhör och riskera ÅVC-personalens vrede.

Jag får misstanken att den sanslöst långa sorteringslistan är till för att ÅVC-personalen lättare ska kunna klämma dit en felsorterare och inte för att ÅVC-"kunderna" lättare ska kunna sortera.

Eller så var det bara någon med djupa teoretiska kunskaper i sopsortering som blev inspirerad och ägnade några veckor att skapa listan.

Jag tittar aldrig i den där listan. Det mesta jag slänger behöver jag inte fundera på hur det ska sorteras (papp, plast, batterier och lampor). För sånt som jag slänger så pass sällan att jag inte är säker frågar jag personalen, som gärna hjälper till.
Om jag någon enstaka gång råkar slänga skräp i fel container så är det för sent att göra något åt det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Värmekoppar för värmeljus är det väl ingen som lägger annat än i metall?
Man får ju inte lägga dom i metall på förpackningsåtervinningen utan måste åka till en ÅVC.

Värmeljushållare, aluminium sorteras som Metallskrot
Metallskrot lämnas till återvinningscentralen medan förpackningar av metall (konservburkar mm) lämnas på återvinningsstationerna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det "roliga" med sorteringslistan är att båda formerna av aluminium ska sorteras som metall (förstås). Det är inte unikt för just aluminium i listan. Antalet sorteringsnycklar är mångdubbelt fler än antalet sorteringskategorier. Man kan förstås försöka gissa själv vilken kategori ens skräp tillhör och riskera ÅVC-personalens vrede.

Jag får misstanken att den sanslöst långa sorteringslistan är till för att ÅVC-personalen lättare ska kunna klämma dit en felsorterare och inte för att ÅVC-"kunderna" lättare ska kunna sortera.

Eller så var det bara någon med djupa teoretiska kunskaper i sopsortering som blev inspirerad och ägnade några veckor att skapa listan.

Jag tittar aldrig i den där listan. Det mesta jag slänger behöver jag inte fundera på hur det ska sorteras (papp, plast, batterier och lampor). För sånt som jag slänger så pass sällan att jag inte är säker frågar jag personalen, som gärna hjälper till.
Om jag någon enstaka gång råkar slänga skräp i fel container så är det för sent att göra något åt det.
Jag väntar på den där länken.

Förstår inte alls varför man ska behöva hålla koll på olika varianter av aluminium när man går till ÅVC, antigen är det en förpackning och ska gå i förpackningsinsamlingen, eller så är det metallskrot och går till ÅVC.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Värmekoppar för värmeljus är det väl ingen som lägger annat än i metall?
Får man slänga en brunnen veke i metallåtervinningen? Har du frågat ÅVC-personalen?
 
D Dilato skrev:
Man får ju inte lägga dom i metall på förpackningsåtervinningen utan måste åka till en ÅVC.
Måste man verkligen det? Det bör gå bra att sälja eller ge bort sitt aluminiumskrot och sopmonopolet kan knappast tvinga en att åka till en ÅVC med årets värmeljusrester/ aluminiumhylsor.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Vet inte, vet bara att han var smått irriterad över att behöva stå och tömma ut alla påsar för att sedan gå till andra änden av stationen för att lägga dessa i annan container.
Värmekoppar för värmeljus är det väl ingen som lägger annat än i metall?

Var hos en bekant och skar träd nu på förmiddagen, och då kom fraktionshysterin på tal, samt nya reglerna med avläsning av nummerskylt.
Han funderade på om han kunde åka in till ÅVC längre med sin bil då han har enskild firma och drabbas av avgift, dvs. samma som drabbade en vän till mig för någon vecka sedan då en faktura på 350:- damp ner i lådan efter ett besök på ÅVC med sin privatbil registrerad på honom som privatperson.
Då är man tydligen företag och kan alltså inte åka in med någonting, funderar på att säga till honom att ta en mc lastad med en 3 liters plastpåse fylld med en servett för att testa.
Det där kan inte vara sant, hur vet ÅVC om man har en enskild firma ?

"Man" är inte företag, "företaget" är ingen egen enhet, kan inte teckna avtal som separat enhet.
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Förstår inte alls varför man ska behöva hålla koll på olika varianter av aluminium när man går till ÅVC, antigen är det en förpackning och ska gå i förpackningsinsamlingen, eller så är det metallskrot och går till ÅVC.
Det förstår inte jag heller. Det är nog bara den som gjorde listan som förstår det.
 
P pmd skrev:
Det förstår inte jag heller. Det är nog bara den som gjorde listan som förstår det.
Hur går det med länken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.