mikethebik mikethebik skrev:
Exakt det som gjorde att jag i frustration startade den andra tråden, att stå och tömma ett stort antal 3 liters plastpåsar på sitt brännbara innehåll i en container för att sedan ta de tomma påsarna till andra änden och slänga dem i container för förpackningar som en bekant fick göra, då brann det lite i skallen på mig.
Har inget emot att sortera på ett vettigt sätt, men ner på molekylnivå då går det för långt och kommer att medföra väldigt mycket skit som slängs efter vägar eller ute i skogen tyvärr.
Kontraproduktivt är namnet.
Om ingen i beslutande ställning insett detta borde de ha förmyndare.
Jo men utmaningen är ju att de miljöreligiösa som sitter överallt som miljöhandläggare ska ha det på molekylnivå. Jag hoppas på stor civil olydnad så att man anpassar det här till en vettig nivå.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 5 till
  • Laddar…
På vissa håll fungerar det bra och pragmatiskt. Men vi har ju som konstaterats innan 290 kommuner, med upphandlade tjänster, som tolkar tillämpning av miljölagstiftningen på nästan lika många olika sätt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Spruttas Siggelito3000 skrev:
Ska ni ändå åka dit för att slänga i fel binge kan ni väl lika gärna dumpa skräpet i hushållssoporna eller skogen?
Dumpar tex du@Siggelito3000 en TV kartong komplett med frigolitinlägg,plastpåse och instruktionsbok i min skog parkerar jag självklart in dig och din bil då du redan passerat min skylt motorfordonstrafik förbjuden, anmäler sedan direkt din nedskräpning till polisen (med vanlig papperspost) sen får du försöka lösa problemet med nedskräpningen, den olovliga trafiken på min privata skogsväg och ditt lilla bekymmer att det står en lastad traktorvagn på vägen så att du inte tar dig ut.

Om jag däremot hittar en sån wellpapplåda slängd i min skog utan någon uppenbart skyldig i närheten eller tar jag med den till ÅVC även om den är blöt äcklig och dessutom kanske fylld med blandat hushållsavfall.

Polisen har för vana att lägga ner anmälan direkt utan åtgärd när jag anmäler att jag hittat skit dumpat i min skog så väntan i telefon och polisanmälan lägger jag inte tid på nån mer gång. Mitt tålamod med stadsbor som skitar ner eller som Siggelito3000 uppmuntrar till nedskräpning är slut, inte heller orkar jag argumentera med de anställda på ÅVC utan jag slänger förmodligen kartongen i brännbart osorterad.
 
  • Gilla
din granne och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Exakt det som gjorde att jag i frustration startade den andra tråden, att stå och tömma ett stort antal 3 liters plastpåsar på sitt brännbara innehåll i en container för att sedan ta de tomma påsarna till andra änden och slänga dem i container för förpackningar som en bekant fick göra, då brann det lite i skallen på mig.
Har inget emot att sortera på ett vettigt sätt, men ner på molekylnivå då går det för långt och kommer att medföra väldigt mycket skit som slängs efter vägar eller ute i skogen tyvärr.
Kontraproduktivt är namnet.
Om ingen i beslutande ställning insett detta borde de ha förmyndare.
Att man behöver tömma plastsäckarna har nog mest att göra med att folk försöker slippa sortera genom kasta allt i brännbart i ogenomskinliga säckar. Vem slänger skräp i 3 liters påsar förresten? Mycket av problemet löser ju sig om man försöker sortera avfallet hemma i olika säckar. Så klart är det bökigt i vissa fall. Men har verkligen svårt att förstå att det skulle vara ett så stort problem som målas upp av vissa och att man lägger sp mycket energi på att bli så uppretad över det.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Hos oss har de löst det problemet genom att inte ha någon container för brännbart. :)
Allt är brännbart, det är bara frågan om vid vilken temperatur det brinner.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
P Peter787 skrev:
Allt är brännbart, det är bara frågan om vid vilken temperatur det brinner.
Bentonitkattsand är inte brännbar och den enskilt största avfallsposten hos mig.
 
Unikt namn
K Kustvägen skrev:
Undrar om de som suckar och gnäller om hur jobbigt det är att sopsortera har samma problem vid tvättsortering i hemmet.
Det här är ju en jätterolig jämförelse.
Eftersom vissa plagg defakto förstörs av fel tvätt.
Medan de absolut flesta förpackningar, efter metodisk sortering och rengöring av inlämnaren, kastas i samma 60gradersmaskin med 1600rpm.

Skulle frun be mig sortera strumpor parvis i olika kärl innan hon kastade alla i samma maskin så skulle jag sparka bakut även där.
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
Bentonitkattsand är inte brännbar och den enskilt största avfallsposten hos mig.
Den vanligaste beståndsdelen i bentonit är kiseldioxid och den kokar åtminstone vid 2230°C
 
MultiMan
Att någonting ändrar aggregationsform innebär inte att den är brännbar, så nej, sand är inte brännbar.
 
P Peter787 skrev:
Allt är brännbart, det är bara frågan om vid vilken temperatur det brinner.
Ungefär lika relevant som att säga att man kan kasta allt i skogen för allting bryts ned, det är bara frågan om hur lång tid som krävs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tommty
P pmd skrev:
Eftersom en sänkning av avgiften är en följd av att alla slänger rätt så kommer förstås avgiften aldrig att sänkas. Det behöver man inte vara Sherlock Holmes för att räkna ut.
så du menar på fullaste allvar att Sverige inte är en av de bästa länderna på att sopsortera i EU? (om inte tillochmed världen). När såg du en sänkning senast?
P pmd skrev:
Kreativt, måste jag säga. En så idé hade jag aldrig kommit på själv. Det måste ju verkligen fungera för att få folk att generera mindre avfall.

Ännu effektivare vore förstås att lagstifta om ransonering av prylinköp. Ju färre grejer man köper desto mindre skräp skapar man. Högst en leksak till barnen vid jul och födelsedag. Övrig tid får de leka med det de redan har.
Fungerar knappast, Det slängs i grannkommuner, i skogen, eldas upp i en tunna eller slängs på en rastplats vid motorvägen istället.

absolut, köpförbud kan vara en lösning om du vill gå den vägen, men då tycker jag vi skippar barnen som står för en liten del totalt sett och istället inför den på alla över 18 år, max 1 leksak varje födelsedag och jul. Övrig tid så får de vuxna strunta i sin favoritaffär.
P pmd skrev:
Njae, pantsystemet fungerar ganska bra för plåtburkar och platsflaskor, men existerar inte för vinflaskor av glas sen cirka 40 år. Pant för glasflaskor för lättöl och läsk, samt backar för dessa, fanns kvar ett tag till, men försvann nån gång på 2000-talet (om jag minns rätt). Systemet för sådana returflaskor lär finnas kvar men används knappt.
Ganska bra för burkar? sen när är 89+% inte bra? försök hitta någon annan siffra som toppar det...
 
mikethebik mikethebik skrev:
tömma ett stort antal 3 liters plastpåsar på sitt brännbara innehåll i en container för att sedan ta de tomma påsarna till andra änden och slänga dem i container för förpackningar
Dom plastpåsarna (som man köpt själv) får man väl inte slänga som förpackning eftersom dom inte betalats återvinningsavgift på🤔😉
Som aluminiumkopparna för värmeljus...???
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Olika varianter av aluminium? Nu får du berätta mer, hos oss har vi "Metall" på ÅVC.
Jag minns inte längre exakt vad det stod i sorteringslistan, och den webbsidan fungerar inte i min ordinarie webbläsare, men aluminium i minst två olika former stod i listan.
 
P
useless useless skrev:
Hur rymmer du innehållet från 1000 bilar med släp i en lastbil?
Lastbilen får väl åka flera gånger. Duh. 🤓
 
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag minns inte längre exakt vad det stod i sorteringslistan, och den webbsidan fungerar inte i min ordinarie webbläsare, men aluminium i minst två olika former stod i listan.
Vilken webbsida var det då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.