Jag försöker felsöka vår hydropress innan rörmokaren kommer hit och föreslår byte av hela pumpautomaten.
Pumpen är en DAB Aquajet 102/60M-GWS
Hydropressen är en PWB-60LH
Tillverkad 2018
problem: Vi upplever mycket luft vid tappställena. När man öppnar kranen sprutar och harklar det sig en kort stund innan vattnet rinner som vanligt. När pumpen går igång hör man inledningsvis en del luft i rören innan det lugnar sig. På senare tid har vi också upplevt lång fördröjning innan pumpen slår till. Det kan vara 30-60 sekunder av trycklöshet i systemet innan pumpen startar. Pumpen går sedan under mycket längre tid än vad den gjort tidigare.
Vid kontroll av tryck:
tillslag 1,7 bar
frånslag 4,6 bar. Sjunker sedan till 3,7 bar under ett par timmars tid utan att vatten tappas någonstans.
förtryck uppmätt och justerat till 1,8-1,9 bar.
Pumpen är en DAB Aquajet 102/60M-GWS
Hydropressen är en PWB-60LH
Tillverkad 2018
problem: Vi upplever mycket luft vid tappställena. När man öppnar kranen sprutar och harklar det sig en kort stund innan vattnet rinner som vanligt. När pumpen går igång hör man inledningsvis en del luft i rören innan det lugnar sig. På senare tid har vi också upplevt lång fördröjning innan pumpen slår till. Det kan vara 30-60 sekunder av trycklöshet i systemet innan pumpen startar. Pumpen går sedan under mycket längre tid än vad den gjort tidigare.
Vid kontroll av tryck:
tillslag 1,7 bar
frånslag 4,6 bar. Sjunker sedan till 3,7 bar under ett par timmars tid utan att vatten tappas någonstans.
förtryck uppmätt och justerat till 1,8-1,9 bar.
Om du trycker in mittpinnen i "bilventilen" - kommer det ut bara luft då?
Får du ofta justera förtrycket ? Om svaret är ja, så har du ett trasigt membran i hydropressen och luft kommer ut i vattnet.
Har du tillräckligt med vatten i brunnen eller kan intaget komma upp i luften?
Är alla kopplingar på sugsidan täta, så att det inte kan sugas in luft den vägen ?
Får du ofta justera förtrycket ? Om svaret är ja, så har du ett trasigt membran i hydropressen och luft kommer ut i vattnet.
Är alla kopplingar på sugsidan täta, så att det inte kan sugas in luft den vägen ?
Bägge sakerna, främst segt tillslag, är symtom på att tryckvakten är igensatt i impulshålet,M Marhabba skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
Tack för återkoppling. Jag ska ta mig en ny kik på utrustningen vid tillfälle. Men ja, jag har fått justera förtrycket rätt frekvent senaste tiden.HasseTeknik skrev:
Jag läste denna tråd också och har denna misstanke med. Ingreppet ser enkelt nog ut, läskigt dock att plocka isär om man inte får ihop det sen och familjen står utan vatten tills det är åtgärdat.Demmpa skrev:
Förtryck ska vara 0.2 bar under tillslagstryck på pump. Du har ju i princip det motsatta. Inte underligt att trycket försvinner. Sen varför det finns luft I kranarna är ju en annan fråga. Det måste ju på något sätt komma in i systemet, kanske sugs det in på sugsidan på pumpen som redan har skrivits
Helt rätt, jag som gjorde en tankevurpa. Tillslag 1,7 och förtryck 1,5 är det nu. Läget är dock oförändrat.V Vector skrev:
Det kommer bara luft ur bilventilen, både vid lågt och högt tryck.HasseTeknik skrev:
Där finns gott om vatten i brunnen.
Lite osäker på hur jag kan kontrollera att alla kopplingar är täta på sugsidan.
Såhär ser vår tryckströmbrytare ut. Jag upplever att det är annan modell än vad de pratar om på länken.Demmpa skrev:
Räcker det att ta bort de fyra skruven runt själva membranet? Eller behöver jag även komma åt och lossa de två i nederkant?
När väl skruvarna är lösa och jag kan ta isär det hela, är där några smådelar jag bör ha koll på som ligger löst/riskerar att falla ur?
Innan jag experimenterar bryter jag strömmen och öppnar kranarna.
Trycket som i att öppna några kranar när pumpen är strömlös? Eller ska jag släppa på trycket på något annat sätt?J jonaserik skrev:
Hur ser backventilen i brunnen ut??M Marhabba skrev:Såhär ser vår tryckströmbrytare ut. Jag upplever att det är annan modell än vad de pratar om på länken.
Räcker det att ta bort de fyra skruven runt själva membranet? Eller behöver jag även komma åt och lossa de två i nederkant?
När väl skruvarna är lösa och jag kan ta isär det hela, är där några smådelar jag bör ha koll på som ligger löst/riskerar att falla ur?
Innan jag experimenterar bryter jag strömmen och öppnar kranarna.
Klicka här för att svara