Hej
Bastun startar inte och blir inte riktigt klok.
När jag börjar felsöka i styrenheten så börjar jag från vänster. Jag har 230 mellan L3 och N. Men bara 40V mellan L2 och N. Och 0V mellan L1 och N.. jag har dessutom bara 100ohms motstånd mellan L1 och N så multimeter signalerar typ kortslutning?
Måste jag backa bakåt och se var kablarna kommer ifrån och hur det ser ut där?
Bastun startar inte och blir inte riktigt klok.
När jag börjar felsöka i styrenheten så börjar jag från vänster. Jag har 230 mellan L3 och N. Men bara 40V mellan L2 och N. Och 0V mellan L1 och N.. jag har dessutom bara 100ohms motstånd mellan L1 och N så multimeter signalerar typ kortslutning?
Måste jag backa bakåt och se var kablarna kommer ifrån och hur det ser ut där?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
100 ohm mellan fas och nolla är nog rätt normalt om värmeelementet är inkopplat. Det ger 5-600 Watt.
Dina mätningar visar väl rätt tydligt att två faser saknas.
Dina mätningar visar väl rätt tydligt att två faser saknas.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Vad är bakgrunden? Om två faser av någon konstig anledning inte är inkopplade. Och man inte vet varför. Så bör man nog undersöka innan man kopplar in dem. Det borde ju finnas en anledning att de inte är kopplade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden