Hej
Bastun startar inte och blir inte riktigt klok.
När jag börjar felsöka i styrenheten så börjar jag från vänster. Jag har 230 mellan L3 och N. Men bara 40V mellan L2 och N. Och 0V mellan L1 och N.. jag har dessutom bara 100ohms motstånd mellan L1 och N så multimeter signalerar typ kortslutning?
Måste jag backa bakåt och se var kablarna kommer ifrån och hur det ser ut där?

• Schematisk ritning av elektriska kopplingar i en bastu-styrenhet, märkt "Suomi-Finland", med instruktioner för spänning och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du mätt på inkommande kabel? Om du inte har spänning fram till aggregatet så får du backa för att hitta felet. Låter som att nån säkring har gått...

A
Börja först med att kontrollera att du har rätt spänning in på alla inkommande ledningar.

Det låter som du saknar någon fas så kolla alla skydd och huvudsäkringar.

Förlåt om det var otydligt. Det är alltså inkommande jag mäter på. De ska komma direkt från proppskåpet. Så får väl titta där då

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
100 ohm mellan fas och nolla är nog rätt normalt om värmeelementet är inkopplat. Det ger 5-600 Watt.

Dina mätningar visar väl rätt tydligt att två faser saknas.

Tack
H hempularen skrev:
100 ohm mellan fas och nolla är nog rätt normalt om värmeelementet är inkopplat. Det ger 5-600 Watt.

Dina mätningar visar väl rätt tydligt att två faser saknas.
Tack! Det var ju faktiskt en av frågorna jag hade men glömde helt av det om det var ett rimligt värde

K Kalle_N skrev:
Tack

Tack! Det var ju faktiskt en av frågorna jag hade men glömde helt av det om det var ett rimligt värde
Det borde vara mindre tycker jag? 30-40 ohm om värmeelementet är på ett par kW.
Men vi vet ju inte vad du har mätt för något.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Kikade i skåpet. De andra två faserna var inte inkopplade så det förklarade det mesta

Ok. Hade varit bra om du skrev redan från början att den aldrig funkat...

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
K Kalle_N skrev:
Kikade i skåpet. De andra två faserna var inte inkopplade så det förklarade det mesta
Lattjo...nyinflyttad i kåken?

• Gilla
Kalle_N
  • Laddar…
Vad är bakgrunden? Om två faser av någon konstig anledning inte är inkopplade. Och man inte vet varför. Så bör man nog undersöka innan man kopplar in dem. Det borde ju finnas en anledning att de inte är kopplade.

• Gilla
Kalle_N och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tänka mig ett par alternativ. "Begränsad enfas" utan att man byglar alla element, eller att säkringsplatserna i centralen behövdes till nåt annat. Mycket lustigt kan ske genom åren.
Kopplingsschema med numrerade terminaler för enfasanslutning 1N-220V med markeringar för jord och spänning.

• Gilla
Kalle_N
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lattjo...nyinflyttad i kåken?
Yes. Nu får elektrikern lösa resten. Var egentligen mest för att se om det var styrpanelen där är jag inte orolig. Men nu när det är i centralen så får han städa upp det hela.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.