19 114 läst ·
133 svar
19k läst
133 svar
Felsöka jordfel vid installation av jordfelsbrytare
Totalt onödigt att bta ut FK-tråd från 70-talet.K Kriss Marc skrev:
Det mesta av elen i vårt hus är från -69/-70, det som är utbytt är utbytt pga flytt av uttag mm vid renovering.
Den tråd som byttes ut i höstas var lika "färsk" som den var när den var ny.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Din jämförelse med trafiken håller ju inte.K Kriss Marc skrev:
Det är snarare så att du tror att det finns en lag att skrota fullt fungerande bilar när de nått en viss ålder.
Du kan prova att googla!Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle tro att du är ensam om denna plan.
Eller kan du peka på vilken lag (närmare bestämt föreskrift och paragraf) som kräver en plan för anläggningar som till sin typ vanligen är avsedda för enskilt ändamål?
Vad menar du med det??
Varför i hela världen har du kasserat outslitlig koppar?? Jag kan förstå att man byter ledningar pga att plastisoleringen börja ge sig, men dock inte inte från 70-talet. Vad fick dig att göra detta?? Har någon blåst dig?
Jag kan hjälpa dig lite:
Regler för dig som innehavare
En av grundpelarna i regelverket kring elsäkerhet är att det är du som innehavare som ansvarar för att elanläggningen och elektrisk utrustning som är ansluten till anläggningen är säker och inte kan orsaka skada på människor, husdjur, byggnader och saker.
Du som innehar en elanläggning ska, enligt de lagar och regler som finns, se till att:
- fortlöpande kontrollera och underhålla din elanläggning så att den förblir säker över tid.
- fel och brister åtgärdas och att skadade och slitna delar repareras eller byts ut.
- anläggningen hålls i ett sådant skick att den uppfyller de krav som finns och är säker att använda.
- anläggningen används på ett säkert sätt och på det sätt som den är utförd för och anpassad till.
- anläggningen anpassas om förhållandena förändras, till exempel om du börjar använda din elanläggning på ett nytt sätt.
- arbete som utförs på eller i anslutning till anläggningen görs av personer med rätt kunskaper och färdigheter.
- det fortlöpande kontrolleras att utrustningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada
- att utrustningen underhålls på ett godtagbart sätt och används på ett sätt som inte riskerar säkerheten.
Dessa regler gäller oavsett vem som är innehavare. När en fysisk person är anläggningsinnehavare, till exempel genom att äga sin egen bostad, gäller alltså samma regler som för en juridisk person, exempelvis ett företag. Den stora skillnaden är att det i det första fallet är individen själv som ansvarar för att kraven på säkerhet uppfylls.
Om du har en äldre elanläggning
Om du har ett gammalt hus, med en äldre elanläggning, får den vara utförd enligt de regler som gällde när anläggningen togs i bruk. Detta under förutsättning att anläggningen är i gott skick och att förhållandena inte har förändras på ett sätt som gör anläggningen farlig att använda, till exempel genom att du börjar använda din elanläggning på ett nytt sätt.
Om du bygger om eller utvidgar en gammal elanläggning ska ombyggnaden eller utvidgningen följa de nya kraven. Detsamma gäller om elanläggningens användning eller den omgivande miljön påverkas på ett sätt som har väsentlig betydelse på elsäkerheten. Då ska de nya reglerna följas.
Tänk också på att din elanläggning behöver underhållas eftersom kablar, uttag och annat åldras och utsätts för slitage. Om du anlitar ett elinstallationsföretag i samband med utbyggnation eller renovering kan det vara klokt att låta företaget utföra en besiktning av hela din elanläggning. Då vet du i vilket skick din anläggning är i och vilka renoveringsåtgärder som behöver utföras. Det kan spara både liv och pengar då åldrande elanläggningar kan innebära risk för strömgenomgång och brand.
Om du vill fördjupa dig
Innehavaransvaret finns reglerat i elsäkerhetslagen, elsäkerhetsförordningen och Elsäkerhetsverkets föreskrifter:
- Elsäkerhetslagen (länk till Sveriges Riksdags webbplats)
- Elsäkerhetsförordningen (länk till Sveriges Riksdags webbplats)
- ELSÄK-FS 2022:1 - Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om hur starkströmsanläggningar ska vara utförda
- ELSÄK-FS 2022:2 - Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om skyltning av starkströmsanläggningar
- ELSÄK-FS 2022:3 - Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om innehavarens kontroll av starkströmsanläggningar och elektriska utrustningar
Jag bytte elsystem för att min dotter inte skulle utsättas för risk.
Det var inte jag som blev blåst!
Den som hade en rulle blå kabel så att allt blev blått i köket var duktig.
Den som satte grön gul som fas i källaren var färgblinda. Han som glömde ansluta jordmånen till lyset i elcentralen var nog inte elektriker. Den som satte kontorsarmaturer i garaget och tvättade taxibilar där var nog inte rädd för ström.
Vid besiktning efter köp av huset besiktigades elen av två oberoende elfirmor som dömde ut huset, det fick inte vara anslutet till ingående el.
Det skulle kosta 100-120 000 att leta och åtgärda fel och 85 000 att byta. Det mesta betalade säljaren som saknade underhållsplan och inte uppfyllde elsäkerheten (förstå gången jag hörde om planen var när min svindyra advokat (betald av säljaren) tog det i rätten).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Din långa text du klippt ut ger fortfarande inte svar på min enkla fråga. Jag upprepar: Vilken föreskrift och paragraf ställer krav på en plan för underhåll av enskilda anläggningar?
Du kan lita på att jag känner till och har läst samtliga lagar och föreskrifter inom området, däribland dem du nämner, och dessutom marginellt deltagit i framtagandet av några. Vad får dig att tro att jag behöver googla?
Observera att jag inte motsätter mig en sådan plan, tvärtom.
Och jag är fortfarande nyfiken på varför du kasserat en sådan mängd koppar?
Och varför du använder ord som "komiker" om anläggningar som man inte kasserat denna koppar i?
Du kan lita på att jag känner till och har läst samtliga lagar och föreskrifter inom området, däribland dem du nämner, och dessutom marginellt deltagit i framtagandet av några. Vad får dig att tro att jag behöver googla?
Och varför du använder ord som "komiker" om anläggningar som man inte kasserat denna koppar i?
Jag har inte påstått något om din anläggning!Bo.Siltberg skrev:
Din långa text du klippt ut ger fortfarande inte svar på min enkla fråga. Jag upprepar: Vilken föreskrift och paragraf ställer krav på en plan för underhåll av enskilda anläggningar?
Tänk lite!
Jag har inget intresse av din anläggning!
Prova med en spegel så kanske du ser vad jag menar. Men vill man inte förstå gör man inte det då ser man något annat i spegeln.
Hur många år tog det att läsa "alla lagar"?
Hur många kommer du ihåg?
Hur många paragrafer läste du?
Hur många förarbeten och remisser läste du?
Hur ser rättspraxis ut på lagarna?
Har du även läst förordningar?
Kan du beskriva jordabalkens innehåll på ett enkelt sätt för mig och hur den fungerar praktiskt?
Ha en fortsatt trevlig helg.
Ps. Blir det Bibeln nästa eller har du läst den också. Ds.
Redigerat:
Med jämna mellanrum skall anläggningen kontrolleras av behörig elektriker det finns inget att åtgärda då allt är nytt! Utomhus och i hårda miljöer ofta, i torra utrymmen med längre intervaller!E El-Löken66 skrev:
Det går aldrig att bestämma livslängden på delarna i anläggningen det beror på många faktorer.
Min livslängd och kabeln till 3 fas spisen minskade t.ex. När jag borrade genom den.
Hur ofta är detta då, vart tjugonde år eller trettionde? Har ni en lista där det framgår att jordfelsbrytare är testad enligt tillverkares anvisning samt periodisk termografering?K Kriss Marc skrev:Med jämna mellanrum skall anläggningen kontrolleras av behörig elektriker det finns inget att åtgärda då allt är nytt! Utomhus och i hårda miljöer ofta, i torra utrymmen med längre intervaller!
Det går aldrig att bestämma livslängden på delarna i anläggningen det beror på många faktorer.
Min livslängd och kabeln till 3 fas spisen minskade t.ex. När jag borrade genom den.
Fanns detta med att borra av kablar med i underhållsplan en, vad var i så fall backupplanen? Bryta och blockera mot tillkoppling som steg 1 antar jag, men vidare då?
VAR skrev jag det?Fairlane skrev:
Om du inte åtgärdar felen /risken faran så får du inte nyttja din anläggning/bil.
Då får du nyttjandeförbud (kallat körförbud på bil) och får inte använda anläggningen/bilen!
Har bilen ett fel så får du dispens i endel fall, i andra bärgningsbil. Samma med el.
Den ända gången du får köra med småfel är till hem och till verkstan utan bärgare/på släp. Om någon med "nödvändig kunskap" provkör el för felsökning/reparation är det ok!
Hur länge får du köra med en "2-a" då bilen inte klarade besiktning eller elen?
Läste du?E El-Löken66 skrev:Hur ofta är detta då, vart tjugonde år eller trettionde? Har ni en lista där det framgår att jordfelsbrytare är testad enligt tillverkares anvisning samt periodisk termografering?
Fanns detta med att borra av kablar med i underhållsplan en, vad var i så fall backupplanen? Bryta och blockera mot tillkoppling som steg 1 antar jag, men vidare då?
Var står det 5, 10, 15 eller 20 år?
Det stog inte år?
Det stog efter behov....
Det är självklart att en jordfelsbrytare testas eller/och byts ut!
Kör du med defekta prylar i din anläggning?
Kabeln till spisen gav en tidigarelaggd åtgärd när besiktningen av den gav ett resultat.
Den kopplades ur från anläggningen och kabeln drogs ut och kasserades.
Men då är det ingen plan, då är det bara samma lagkrav som alla människor har.K Kriss Marc skrev:Läste du?
Var står det 5, 10, 15 eller 20 år?
Det stog inte år?
Det stog efter behov....
Det är självklart att en jordfelsbrytare testas eller/och byts ut!
Kör du med defekta prylar i din anläggning?
Kabeln till spisen gav en tidigarelaggd åtgärd när besiktningen av den gav ett resultat.
Den kopplades ur från anläggningen och kabeln drogs ut och kasserades.
Men kanske inte alla känner till.
Hur ska medel-Hensson veta när det finns behov. Kalla dit elfirman varje år eller köra tills det ryker?
Utomhus kollas oftare, våtrum mer säkringar och jordfelsbrytare ofta. Ja den upprättas med elfirman och efter rekommendationer samt specifikationer!E El-Löken66 skrev:
VAR alla kablar i köket blå, i hallen bruna och i nästa utrymme svarta och i badrummet gulgröna?Demmpa skrev:
Bytte du kablarna eller flyttade du färgerna mellan rummen? Hur många gröngula lade du fas på?
Eller blandade du hejdlöst med färger och anslöt bara faser och nolla (med gröngul)?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Jag tycker att du uppför dig illa @Kriss Marc. Var snäll och försök hålla en bättre ton i dina inlägg. Du påstår att det finns lagkrav på en underhållsplan för enskilda bostäder. Du har ännu inte svarat på var det kravet finns skrivet.
Jag är inte ute efter att peka på fel, utan en diskussion kring hur man ska få ut ett sådant krav till allmänheten, om du nu kan visa att det finns.
Jag är inte ute efter att peka på fel, utan en diskussion kring hur man ska få ut ett sådant krav till allmänheten, om du nu kan visa att det finns.