Hej, vi har tre toaletter i vårt nybyggda hus och alla är felplacerade med drygt 20 cm. De är användbara men lite för tajta mot vägg (obekvämt att använda och vi kan inte fästa toapappershållare på väggen). Enligt besiktningsmannen är detta inte hans jobb eftersom det är inget byggfel och vi måste ta med firman. Firman vill absolut inte göra om det eftersom de funkar som de ska (skulle också vara ett jäkla jobb vi har golvvärme på bottenvåningen och tilläggsvärme i golvet på övervåningen).
Jag undrar om de måste rätta till det eller finns det andra lösningar.
Tack på förhand

Är de placerade enligt ritningen?

1977bjorn 1977bjorn skrev:
Är de placerade enligt ritningen?
Nej, felplacerade jämfört med ritningen mellan 15-20 cm (varierar lite, inte ens där kunde de hålla måttet )

H Haszi78 skrev:
Hej, vi har tre toaletter i vårt nybyggda hus och alla är felplacerade med drygt 20 cm. De är användbara men lite för tajta mot vägg (obekvämt att använda och vi kan inte fästa toapappershållare på väggen). Enligt besiktningsmannen är detta inte hans jobb eftersom det är inget byggfel och vi måste ta med firman. Firman vill absolut inte göra om det eftersom de funkar som de ska (skulle också vara ett jäkla jobb vi har golvvärme på bottenvåningen och tilläggsvärme i golvet på övervåningen).
Jag undrar om de måste rätta till det eller finns det andra lösningar.
Tack på förhand
Jag undrar också varför är det inte byggfel (enligt besiktningsmannen) om de inte står på rätt plats?

BirgitS
Är det så att det nu inte finns en tillgänglighetsanpassat badrum på entrévåningen?
Kravet är väl 50 cm från mitten av toaletten till vägg åt ena hållet och 100 cm åt andra hållet (efter att ev. badkar och duschvägg tagits bort).
För då skulle jag kunna tänka mig att det blir problem med slutintyget.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det så att det nu inte finns en tillgänglighetsanpassat badrum på entrévåningen?
Kravet är väl 50 cm från mitten av toaletten till vägg åt ena hållet och 100 cm åt andra hållet (efter att ev. badkar och duschvägg tagits bort).
För då skulle jag kunna tänka mig att det blir problem med slutintyget.
Som tur klarar vi kravet, men obehagligt att använda toastolen (man sitter trångt) och som sagt följde de inte ritningen.

BirgitS
Men det kan väl inte vara trångt om det är 50 cm till väggen?
Vi har 35 cm åt ena hållet på gästtoaletten och det är inte trångt så att det är stör.

Det finns någon regel om att "felet" och kostnaden för åtgärda felet ska vägas mot varandra. Ett estetiskt fel eller att något är opraktiskt är sällan värt så mycket att det väger upp kostnaden för att göra om ett helt badrum. I sådana fall är det vanligt att man får en ekonomisk ersättning i stället för att det åtgärdas.

BirgitS BirgitS skrev:
Men det kan väl inte vara trångt om det är 50 cm till väggen?
Vi har 35 cm åt ena hållet på gästtoaletten och det är inte trångt så att det är stör.

Det finns någon regel om att "felet" och kostnaden för åtgärda felet ska vägas mot varandra. Ett estetiskt fel eller att något är opraktiskt är sällan värt så mycket att det väger upp kostnaden för att göra om ett helt badrum. I sådana fall är det vanligt att man får en ekonomisk ersättning i stället för att det åtgärdas.
På nedre våningen har vi 51cm, på övre 28 och 30cm från mitten av toaletten till väggen så vi klarar kravet där nere. Alla toaletter kan användas och men är rätt så irriterande att ha en fristående toapappershållare i mitten av badrummet i ett nybygge vi har betalat en massa pengar för och det beror på att man mätte fel. Men bra att veta att vi eventuellt kan få ersättning

BirgitS
Ja, 28 och 30 cm låter både obekvämt när man sitter och när man ska städa. Det borde gå att få en ekonomisk ersättning som plåster på såren.

• Gilla
Haszi78
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Med exventermuffen nedan kan du flytta toan 8cm i sidled. Då får du istället 36 och 38cm till vägg vilket fungerar bättre.

Limma muggen på nya stället så att värmen inte punkteras,

[länk]

[länk]
Låter lovande, tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.