Patrik_Hed skrev:
Du borde veta hut människa!!

//Patrik
Har aldrig känt mig så kränkt förut, fick svårt att somna...jag förväntar mig en ursäkt! ;)

JörgenJ skrev:
Jag tror att det är ELJO, men är inte 100% säker. Går iallafall snabbt att kolla, så det ska jag göra.
Angående dörren så är det ju så dags nu att debattera skuldfrågan. Naturligtvis ska ju sånt här diskuteras innan, men man tycker ju att vissa saker är självklara. Ponera att du har ett sovrum som är ca 5 meter brett och dörren sitter till höger, om du tittar in i rummet, 50 cm ifrån den högra väggen. Var skulle du då placera lysknappen? Om du sätter knappen till höger, måste du ju hänga dörren till vänster, vilket gör att du måste runda dörren och trängas med väggen när du ska in i rummet. Det är ju så fruktansvärt logiskt, så jag anser att bara för att jag inte var där och hängde över axeln på elektrikern, så borde han ju själv ha tyckt att placeringen var konstig. Han sätter ju upp sånt här dagligen. Men så här efteråt håller jag med, vi borde ha diskuterat allt lite mer ingående.
100% självklart är det kanske inte. Om ni t.ex. tänkt att ha en grund garderob i hörnet och en garderob som är så djup som en rumsdörr är bred på andra sidan dörröppningen så hade det kanske inte varit så tokigt? Långsökt men inte helt otänkbart.

En annan lösning på problemet kan kanske vara att helt enkelt ställa undan den där dörren i nåt förråd?

Svaret på alla tveksamheter är kommunikation från bägge parter. Man ska aldrig göra antaganden.
Under ett husbygge så är det väldigt mycket information som måste fram till hantverkarna. Till elektrikern är hur dörrar ska hängas och vilken handukstork som ska användas bra exempel. Båda grejerna är saker som är aktuella först i slutet av bygget, men för elektrikern redan vid första stadiet när dosor och slang ska installeras.

//Patrik

• Gilla
yxis
  • Laddar…
JörgenJ skrev:
Har aldrig känt mig så kränkt förut, fick svårt att somna...jag förväntar mig en ursäkt! ;)
Ja, då får jag be om ursäkt eftersom du inte hade gjort fel. ;)

//Patrik

Var är strömbrytaren kopplad? Ofta finns det en dosa rakt ovanför strax under taket.

Med lite tur kan man dra en ny kabel därifrån till en infälld brytare på andra sidan dörren utan att lägga flera tusen på en fjärrbrytare.

Är det nyinstallation går det troligen till takdosan direkt.
Tyvärr är det bara att riva ner väggen och göra om allt om det ska bli bra. Men kan du öppna lite, förlänga röret till rätt ställe och dra i nya trådar syns det ju inte heller så mycket.
Eller nån trådlös historia.

Har inte elektrikern nåt förslag??

Jag har inte vågat kolla med elektrikern tidigare, eftersom hela grejen känts pinsam. Men ju mer jag tänkt och sett på brytaren, så tycker jag att elektrikern är minst lika delaktig. Kanske jag kan få honom också att skämmas lite och därför pruta rejält på den lösning det blir . Jag tror iallafall att jag kan summera läget så här långt:
- Att ta bort dörren är inget alternativ. Man måste ju kunna stänga in sig om man ska sova när övriga familjen är vaken.
- Tabben uppmärksammades inte förrän både tapeter och taklister fanns på plats. Eftersom jag är så nöjd med dessa jobb, och att jag är hyfsat less på gips och spackel, tar det emot alltför mycket för att börja riva nåt.
- Det känns alltså som att en trådlös historia blir enklast, om än inte billigast (?). Men just nu betalar jag gärna lite mer för att slippa "renoveringen".

Vad gäller elektrikerns delaktighet vet du detta bäst, har du satt ett kryss på väggen och gjort dig oanträffbar, vilket är vanligt, kan man förstå om han dragit dit dosan utan att fundera alltför mycket. Det går inte att sätta dörren så den öppnas utåt istället då?

• Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Ja, du ska inte ta på dig allt ansvar. Elektrikern är fullt lika delaktig. Man mår ju tänka lite och det är han som är yrkesman och som vet vad för information han behöver veta. Då får h*n försöka ta reda på det, d.v.s. fråga kund eller inhyrd snickare.

Om vi ska prata trådlöst och om det är ELJO ni har så är det troligtvis ELJO Exxact.
Vill ni ha dimmer eller enkelt av/på?

displayimage.ashx

//Patrik

Redigerat:
Ska han tänka också? Då får man ta det som ett tillägg.. Men det kan ju kvitta vems felet är, gjort är gjort, nu gäller det bara att lösa det på bästa sätt, verkar bli en trådlös lösning som gäller här.

Kör en trådlösbrytare och sätt doslock över den bef.

Patrik_Hed skrev:
Om vi ska prata trådlöst och om det är ELJO ni har så är det troligtvis ELJO Exxact.
Vill ni ha dimmer eller enkelt av/på?

Jag tror att de vi har är den enklare varianten som heter Trend. Vi behöver inte dimmer, men däremot två knappar, en till taklampan och en till fönsterlampsuttagen.

Vikdörr? Alltså en sån som zick-zack-viks?

Annars kanske det går att lossa dörrfoder-listerna och skruva bort hela dörrkarmen utan att skada tapeter, golv å sånt, och därifrån komma åt vad som behövs för att fixa in en rot-dosa på rätt sida? (Jag är osäker på hur man brukar bygga ovanför dörrkarmen i ett modernt hus. Om det "bara" är vertkala balkar på var sida av dörren men ingen tvärbalk ovanför karmen så borde det alltså gå att komma åt utrymmet ovanför dörren, och det är väl i stort sett vad som behövs (iaf om man kan acceptera en rot-dosa t.ex. i takhöjd även på "fel-sidan")

Kolla annars på gör-det-själv (DIY) för elkomplettering i USA. Där drar de kablar löst i väggarna och lyckas på nåt sätt fiska in dem utan att ta isär huset!

Det är märkligt nog faktiskt okej att dra t.ex. EKK löst inne i väggar även i Sverige. Det är absolut inget att rekomendera i normalfallet men här kan det kanske vara en lösning?

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
JörgenJ skrev:
Jag tror att de vi har är den enklare varianten som heter Trend. Vi behöver inte dimmer, men däremot två knappar, en till taklampan och en till fönsterlampsuttagen.
Okej. Exxact är ELJOs nyaste serie och är tänkt att ersätta Trend, men Trend är ju fortfarande vanlig.

Detta är vad jag tror du ska ha:
1 st - E 17 007 05 - Kronströmbrytare ELJO Trend

2 st - E17 007 45 - Mottagare att sätta i dosan.

Ge de där numren till din elektriker och be han ta beställa hem. Eftersom att det är en kompromisslösning och det är du som tagit reda på vilken lösning och vad för grejer som behövs så kan du ju be om att få grejerna till deras inköpspris eller något åt det hållet. För detta är ju bra mycket dyrare än en vanlig kronbrytare.

//Patrik

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Okej. Exxact är ELJOs nyaste serie och är tänkt att ersätta Trend, men Trend är ju fortfarande vanlig.

Detta är vad jag tror du ska ha:
1 st - E 17 007 05 - Kronströmbrytare ELJO Trend

2 st - E17 007 45 - Mottagare att sätta i dosan.

Ge de där numren till din elektriker och be han ta beställa hem. Eftersom att det är en kompromisslösning och det är du som tagit reda på vilken lösning och vad för grejer som behövs så kan du ju be om att få grejerna till deras inköpspris eller något åt det hållet. För detta är ju bra mycket dyrare än en vanlig kronbrytare.

//Patrik
Så blir det, tack så mycket för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.