Det gick lite för fort när elektrikern drog elen och ingen tänkte en tanke på att lysknappen hamnade på fel sida om dörröppningen i sovrummet. Han satte helt enkelt lysknappen ovanför ett eluttag som han redan hade dragit fram. Dörren sitter i ena sidan av rummet och kan alltså bara öppnas åt ett håll och när dörren öppnas in i rummet så hamnar lysknappen bakom dörren, ja ni fattar. Ett enkelt sätt vore ju att bara dra en sladd ute på väggen, följa dörrfodret runt och sätta en utanpåliggande knapp på andra sidan, men det blir nog inte speciellt snyggt. Eller finns det små smäckra knappar som jag inte känner till? Kanske en trådlös lösning vore nåt?
Förslag emottages gärna.

Om rummet inte är mer färdigt än att det går att skruva loss någon gipsskiva så vore det väl bäst att faktiskt sätta upp en ny dosa på rätt ställe.

Kolla på rot-dosa / senildosa, de kan monteras från utsidan trots att en skiva redan är monterad. Med en sådan så kanske ni sparar lite jobb.

Tyvärr behöver ni sätta någon form av seriöst lock (som inte får spacklas in eller liknande, men jag tror det får tapetseras över utan problem) där platsen för strömbrytaren är idag.

Jag ahde ett mycket snarlikt problem för ett tag sedan. Det löstes precis som du är inne på med ett trådlöst system. På "rätt" sida av dörren sattes en trådlös nexa sändare. TYp en sån här:
http://www.nexa.se/WST-512-Vaeggsaendare-1-kanal.htm
I dosan bakom dörren sattes en relämottagare som den här:
http://www.nexa.se/LCMR1000Relamottagare.htm
Denna täcktes sen med ett täcklock. Täcklocket är kanske inte den snyggaste lösningen, men helt OK för min del och vår dörr står nästan alltid öppen och täcker därmed täcklocket.
För min del är det här en väl fungerande lösning. Det fungerar felfritt och ser helt OK ut.

OM vi antar att det inte redan är färdigt ytskikt på väggen så är det aboslut vettigaste att öppna väggen och dra rätt.

Annars om det går att få loss dörrkarmen så kanske man kan borra från dosan till dörrkarmen, och spåra för ett flexrör i reglarna runt dörrhålet, sätta en ROTdosa på rätt plats, och borra sig fram till den.

Den "gamla dosan måste då vara kvar, antingen med täcklock eller en extra onödig brytare.

Sen kan man ju alltid hänga om dörren ;)

Rummet är helt klart. Bland det sista vi gjorde var att montera dörren, varvid upptäckten gjordes. Så tyvärr återstår bara "ytliga" åtgärder.
Jag tror att pyro kan ha lösningen där. Jag såg att de även hade 2-kanals sändare, vilket kommer att behövas (=2 knappar). Precis som i ditt fall så står dörren mest öppen, men jag kommer nog ändå att tapetsera över täcklocket. Har gjort så tidigare och det blev nästan osynligt.
Jag tackar så mycket för snabba tips!

yxis skrev:
Sen kan man ju alltid hänga om dörren ;)
Inte i detta fall, för då "går man in i väggen".

JörgenJ skrev:
Precis som i ditt fall så står dörren mest öppen, men jag kommer nog ändå att tapetsera över täcklocket. Har gjort så tidigare och det blev nästan osynligt.
Det gör det ju väldigt svårt att åtgärda om det skulle bli några problem med elen senare. Är ingen expert på området, men jag vill minnas att det inte är tillåtet att täcka över doslock på det sättet.

Appropå förslaget om att hänga om dörren är det inte alltid möjligt. I vårt fall så sitter det en stolpe till en bärande balk på andra sidan. Så den skulle innebära att dörren inte skulle gå att öppna mer än ca 100 grader. Och ha en dörr som står och pekar mitt in i rummet känns ju sådär. Det var även av denna anledning som vi inte ville sätta en dosa på den sidan dörren. Att fräsa ett hål för en eldosa i en 90x90mm trästolpe som har en bärande uppgift kändes som en dum idé. Hade inte blivit mycket material kvar som bar. Så enda lösningen som hittades var att sätta dörren så den öppnades för eldosan och lösa det hela med radiovågor istället. Men jag ser som sagt ingen direkt nackdel med denna lösningen. Det fungerar alldeles utmärkt.

Vad är det för märke på strömbrytarna? Är det något kändare märke så brukar dem ha trådlösa varianter av samma brytare. Då är det ju mycket bättre att köpa en trådlös lösning av dem istället för att blanda in lågprisprodukter som Nexa med ett helt annat utseende.

Sedan får jag tillägga som en kommentar, ganska klumpigt gjort av elektrikern. Men ni kanske inte hade uppgifter om på vilken sida dörren skulle hängas? Fast då borde ni ju kunnat diskuterat hur den troligen skulle hängas. Brukar inte finnas så jättemånga sätt som går.

//Patrik

Men vad läser jag?! Övertapetserade doslock?! Du borde veta hut människa!! Ska du tapetsera lock så får du tapetsera på locket och sedan sätta dit, inte direkt över! :thumbdown:
Det är alltid ett problem med att hitta dosor när man felsöker i gamla hus för att någon idiot har tapetserat över dem flera ggr! Och ännu värre är det när dem har tagit bort doslocket dessutom och tapetserat så att dosorna är HELT osynliga!

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
petersv och 3 till
  • Laddar…
Äsch! en ficklampa och en mejsel att knacka med så hittar man alla dosor....till slut,oftast brukar ingen klaga på tiden det tar heller ;)
Värre är det när folk sätter renoverings gips över dosorna.

Men som sagt tapetsera aldrig över en dosa!

OBS att på den här höjden så lär det vara skruvat lock som gäller. Locken som man snäpper in över dosan antar jag bara är okej i takhöjd (barnsäkring).

Egentligen är väl snäpplock inte ens okej på takhöjd om man har våningssäng för barn...

Patrik_Hed skrev:
Men vad läser jag?! Övertapetserade doslock?! Du borde veta hut människa!! Ska du tapetsera lock så får du tapetsera på locket och sedan sätta dit, inte direkt över! :thumbdown:
Det är alltid ett problem med att hitta dosor när man felsöker i gamla hus för att någon idiot har tapetserat över dem flera ggr! Och ännu värre är det när dem har tagit bort doslocket dessutom och tapetserat så att dosorna är HELT osynliga!

//Patrik
Förlåt, skrev tydligen lite lekmannamässigt. NATURLIGTVIS så tapetserar jag locket och sätter dit sedan!! Man är väl ingen dumskalle heller!? Jag antog ju självklart att ingen är så korkad, varför jag inte bemödade mig förklara närmare. Så lugn bara, locken finns kvar och man ser dem om man tittar noga.

Ta bort locket och tapetsera över dosan...då är det osynligt men lätt att hitta för en elektriker....

Patrik_Hed skrev:
Vad är det för märke på strömbrytarna? Är det något kändare märke så brukar dem ha trådlösa varianter av samma brytare. Då är det ju mycket bättre att köpa en trådlös lösning av dem istället för att blanda in lågprisprodukter som Nexa med ett helt annat utseende.

Sedan får jag tillägga som en kommentar, ganska klumpigt gjort av elektrikern. Men ni kanske inte hade uppgifter om på vilken sida dörren skulle hängas? Fast då borde ni ju kunnat diskuterat hur den troligen skulle hängas. Brukar inte finnas så jättemånga sätt som går.

//Patrik
Jag tror att det är ELJO, men är inte 100% säker. Går iallafall snabbt att kolla, så det ska jag göra.
Angående dörren så är det ju så dags nu att debattera skuldfrågan. Naturligtvis ska ju sånt här diskuteras innan, men man tycker ju att vissa saker är självklara. Ponera att du har ett sovrum som är ca 5 meter brett och dörren sitter till höger, om du tittar in i rummet, 50 cm ifrån den högra väggen. Var skulle du då placera lysknappen? Om du sätter knappen till höger, måste du ju hänga dörren till vänster, vilket gör att du måste runda dörren och trängas med väggen när du ska in i rummet. Det är ju så fruktansvärt logiskt, så jag anser att bara för att jag inte var där och hängde över axeln på elektrikern, så borde han ju själv ha tyckt att placeringen var konstig. Han sätter ju upp sånt här dagligen. Men så här efteråt håller jag med, vi borde ha diskuterat allt lite mer ingående.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.