torparavgrund torparavgrund skrev:
Oj, det har jag nog inte sett innan med en väggmodell placerat så lågt. Varför inte en golvmodell?
Sätter en hel del vanliga innerdelar under fönster om det är lämpligt med tex fritt flöde framåt .
Fördelen med en vanlig jämfört med en riktig golvmodell är att det är betydligt högre luftflöde om man behöver trycka iväg luften bättre.
En nack del är att man måste gå ner på knä för att ta ut och sätta tillbaka filter efter rengöring.

• Gilla
Dhle
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Oj, det har jag nog inte sett innan med en väggmodell placerat så lågt. Varför inte en golvmodell?
Priset.

Sen skiljer det faktiskt inte så mycket på djupet mellan en mindre väggmodel och en golvmodel.

Har sina för och nackdelar att monter på det viset. Skall det värma en större yta, är det såklart inte det bäste. Men för oss gör den jobbet den skall och vi tycker den passar bra där rent estetisk.

H he-peter skrev:
Priset.

Sen skiljer det faktiskt inte så mycket på djupet mellan en mindre väggmodel och en golvmodel.

Har sina för och nackdelar att monter på det viset. Skall det värma en större yta, är det såklart inte det bäste. Men för oss gör den jobbet den skall och vi tycker den passar bra där rent estetisk.
Skulle snarare säga att det fungerar mycket bra med den placeringen på en större yta.
Dock viktigt att man ställer vingarna så dom inte blåser rakt ner i golvet utan nästan rakt ut

tveksamt tveksamt skrev:
Spelar mindre roll kan jag tycka, i ett sådant läge tycker jag att installationsfirman ska tydligt påtala att ”Vi kan givetvis montera den där du säger, men vi rekommenderar en annan placering pga. X, Y och Z. Är du säker att du ändå vill ha den där?”
Tack, precis mitt synsätt.

V varpan1 skrev:
Sätt in en friskluftsventil i hålet som är taget i fasaden istället, så behöver du inte försöka åthärda hålet.

Jag tror inte alls på att bygga vidare på ett dumt beslut med flera andra dumma/konstiga beslut med fläktar och olika lösningar. Du får ju dessutom väldigt varmt i sovrummet, ifall det funkar som du tänker dig. Plus en väsnande fläkt där. Nä, flytta pumpen så att den blåser från vardagsrummet, samma vägg som nu, så får du effektiv uppvärmning av både hall och vardagsrum, lite värme till sovrummet också och köket är inte lika viktigt för det får man ofta överskottsvärme av matlagning.
Hej!

Har också tänkt den tanken.
Men känns som att laborera väldigt mycket att bara sätta en extra ventil hipp happ.

Hur ska jag veta att luftflödet blir korrekt?.
Eller är det bara positivt med en extra tilluft?

Nu förstår jag att värmespridningen är dålig och att det nog kunde varit bättre. Frågan är dock, hur mycket bättre. Skulle det verkligen varit värt pengarn att exempelvis flytta pumpen? Tyvärr tvivlar jag på det. Börja med att prova någon fläkt på 50-100W mellan vardagsrum och hall. Se om det gör någon som helst skillnad. Gör det inte det, kommer det troligtvis inte göra någon större skillnad att flytta pumpen heller.

T Tummen86 skrev:
Hej!

Har också tänkt den tanken.
Men känns som att laborera väldigt mycket att bara sätta en extra ventil hipp happ.

Hur ska jag veta att luftflödet blir korrekt?.
Eller är det bara positivt med en extra tilluft?
Har du provat pumpen med lite olika inställningar? Fläkt på manuell och högre fläkt hastighet?

Riktning på på luftflödet lite mer vinklad mot hallen?

Sen måste en luft-luft-värmepumpar gå konstant för att göra största nytta. Det kan dröja en eller två dygn, till värmen sprider sig igenom allt. Speciellt, om huset har varit lite nedkyld innan.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Har du provat pumpen med lite olika inställningar? Fläkt på manuell och högre fläkt hastighet?

Riktning på på luftflödet lite mer vinklad mot hallen?

Sen måste en luft-luft-värmepumpar gå konstant för att göra största nytta. Det kan dröja en eller två dygn, till värmen sprider sig igenom allt. Speciellt, om huset har varit lite nedkyld innan.
Helt rätt. Många gör misstaget att sätta den på 20grader och "Auto". Men ska det bli ordentlig fart så sätt den på 25-27grader och maxfläkt. Se till att den står på "Heat" också, så den inte står på "Auto" där heller. Sen kan man ju vinkla luften lite i sidled på de flesta, med tedlarlisten i framkant. Även vinkla den mer upp eller ner.
Sen dröjer, det som sagt ett par dagar innan värmen spridit sig ordentligt.

• Haha
returen
  • Laddar…
MultiMan
Min FH35 skulle aldrig klara värma hela huset om inte fläkten stod på max. Därför satte jag den i trappan mellan våningarna där ingen sitter, och värmen sprids mycket bra. Dock räcker det med 23C för att hålla 20 i alla rum utom ett, ner till dryga -15C.

Dock skiljer det hur fläktläget fungerar. En bekant med en 2 år gammal Daikin kan inte få den att köra fläkten max hela tiden oavsett inställningar, så den värmer mycket sämre än min. Jag har provat alla varianter av inställningar på den, men den kör ändå bara max fläkt en kortare stund, sedan tomgång, sedan max osv. Oavsett hur högt man ställer värmen. Helt värdelöst. Plus att filterna är mycket sämre än på min FH35. Sätter igen mycket fortare pga enklare konstruktion.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
T Tummen86 skrev:
Vet du om det blir bra då?

Är inget vidare inläst på ventilation.
Bra sitter i betraktarens ögon med absolut bättre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.