5 947 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Felmonterad golvbrunn? Brf byggd 2017
Jag har inte nämnt det här men har tagit kort på 3 andra brunnar I samma fastighet varav 2 i lägenheter verkar vara monterat på samma sätt som min, den 3e som ser korrekt ut sitter i gemensamt utrymme. Har inte informerat varken styrelsen, förvaltaren eller bostadsinnehavarem om det då jag saknar att någon yrkes kunnig har bekräftat detta. Det var mitt försäkringsbolag som ville jag skulle kolla skicka detta till dem.Farstatjej90 skrev:
Stämmer detta så är det dags för nya banklån och förhöjda årsavgifter för föreningen eller nya kontantinsatser från medlemmarna. Kanske dags att lämna skeppet och sälja?
Ingen lösning för föreningen men för den enskilde.
Ingen lösning för föreningen men för den enskilde.
Detta kan bli en dyr och långvarig konflikt mellan föreningen och TS. Utfallet beror också på hur skickliga företrädare parterna utser. Det kommer att ta flera år innan det avgörs, om det går i flera instanser mycket lång tid. Resultatet kan bli.P Peter787 skrev:
1, Föreningen anses ansvarig. TS får ett nytt badrum där TS troligen får betala avskrivning , kanske kring 30 procent.
2. TS förlorar avgörandet, får ingenting och får betala föreningens kostnader.
Oberoende av vilket utfall det blir så blir det en långvarig och dyr process för båda parter som troligen kostar mer än ett nytt badrum. Så om parterna kan göra en kompromiss är det troligen en fördel.
Det kan ge en knepig situation. Om det stämmer har föreningen starka skäl att försöka få ersättning från utföraren. Om det lyckas löser sig situationen. Om det inte fungerar blir det dyrt för föreningen eller medlemmarna, men vilket som får medlemmarna betala. Om bygget är så bristfälligt kanske bäst att göra som skrivs ovan, att lämna denna sörja.P Pontan222 skrev:Jag har inte nämnt det här men har tagit kort på 3 andra brunnar I samma fastighet varav 2 i lägenheter verkar vara monterat på samma sätt som min, den 3e som ser korrekt ut sitter i gemensamt utrymme. Har inte informerat varken styrelsen, förvaltaren eller bostadsinnehavarem om det då jag saknar att någon yrkes kunnig har bekräftat detta. Det var mitt försäkringsbolag som ville jag skulle kolla skicka detta till dem.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 780 inlägg
P Pontan222 skrev:Jag har inte nämnt det här men har tagit kort på 3 andra brunnar I samma fastighet varav 2 i lägenheter verkar vara monterat på samma sätt som min, den 3e som ser korrekt ut sitter i gemensamt utrymme. Har inte informerat varken styrelsen, förvaltaren eller bostadsinnehavarem om det då jag saknar att någon yrkes kunnig har bekräftat detta. Det var mitt försäkringsbolag som ville jag skulle kolla s
Synd att måla fan på vägen. Det kan ju tänkas att styrelsen är mottaglig för sakliga argument, vaknar OCH faktiskt tar tillfället i akt och gör en samlad besiktning av fler badrum o.s.v.K klimt skrev:Detta kan bli en dyr och långvarig konflikt mellan föreningen och TS. Utfallet beror också på hur skickliga företrädare parterna utser. Det kommer att ta flera år innan det avgörs, om det går i flera instanser mycket lång tid. Resultatet kan bli.
1, Föreningen anses ansvarig. TS får ett nytt badrum där TS troligen får betala avskrivning , kanske kring 30 procent.
2. TS förlorar avgörandet, får ingenting och får betala föreningens kostnader.
Oberoende av vilket utfall det blir så blir det en långvarig och dyr process för båda parter som troligen kostar mer än ett nytt badrum. Så om parterna kan göra en kompromiss är det troligen en fördel.
Men som Claes nämner här ovan är det kanske vettigt att TS funderar på att lämna det sjunkande skeppet.
Uteslut inte fulspel och ohederliga samband mellan personer.
I brfen jag bodde i tidigare försvann närmare 50 miljoner kronor i fulspel (stor förening med stora lån) mellan ordförande, ekansvariga, och förvaltare. Lång konflikt och höjning på avgiften med 75% (fick även pga nya räntor).
I brfen jag bodde i tidigare försvann närmare 50 miljoner kronor i fulspel (stor förening med stora lån) mellan ordförande, ekansvariga, och förvaltare. Lång konflikt och höjning på avgiften med 75% (fick även pga nya räntor).
Oavsett, b r f ska stå för kostnaden om du inte skadat ytskiktet eller stått för byggnationen. Föreningens problem att driva processen vidare, inte ditt.P Pontan222 skrev:Har flera veckor nu tampats med förvaltaren till vår BRF.
kortfatta: märkte det kom upp vatten på flera ställen i badrummet och anmälde detta, fick först svar att detta är kosmetiskt enbart. Jag krävde därefter att en besiktningsman skulle komma och kolla på detta och det konstateras att man kan varken notera klämmring eller brunnsmanschett. I protokoll står det att det är överhängande risk att detta sprider sig utanför tätskikt och att rivning samt renovering bör göras då duschen brunnen är felmonterad, detta snarast och att man inte bör använda duschen pga detta.
En väldigt usel reklamation av förvaltaren skickades till entreprenören enligt 10 års reklamationstiden och vart avslagen med kommentar att det varken är väsentligt eller vårdslöst av dem så förvaltaren har stängt ärendet hos dem och hänvisat vidare frågor till styrelsen.
Entreprenören- nekar ansvar
Förvaltaren- nekar ansvar
Styrelsen- litar blint på förvaltaren så dom nekar ansvar
Nu står jag här och dom anser jag ska betala några hundra tusen för nytt badrum på en lägenhet som enbart är 9 år gammal. Skulle jag vägra och ignorera problemet åker jag ändå dit på betala när det väl blir en riktig vattenskada i konstruktionen.
Vad kan jag göra?
Alla tips är välkomna
Husägare
· Stockholms län
· 414 inlägg
Om felet finns i många eller de flesta golvbrunnar i brf'n så borde samma symptom som du nu ser ha visat sig tidigare i andra lägenheter.
Känner du till om andra våtutrymmen har fått liknande skador som du nu har?
Känner du till om andra våtutrymmen har fått liknande skador som du nu har?
Har du pratat med ditt försäkringsbolag? De borde kunna vägleda dig här och de står ju på din sida.P Pontan222 skrev:Har flera veckor nu tampats med förvaltaren till vår BRF.
kortfatta: märkte det kom upp vatten på flera ställen i badrummet och anmälde detta, fick först svar att detta är kosmetiskt enbart. Jag krävde därefter att en besiktningsman skulle komma och kolla på detta och det konstateras att man kan varken notera klämmring eller brunnsmanschett. I protokoll står det att det är överhängande risk att detta sprider sig utanför tätskikt och att rivning samt renovering bör göras då duschen brunnen är felmonterad, detta snarast och att man inte bör använda duschen pga detta.
En väldigt usel reklamation av förvaltaren skickades till entreprenören enligt 10 års reklamationstiden och vart avslagen med kommentar att det varken är väsentligt eller vårdslöst av dem så förvaltaren har stängt ärendet hos dem och hänvisat vidare frågor till styrelsen.
Entreprenören- nekar ansvar
Förvaltaren- nekar ansvar
Styrelsen- litar blint på förvaltaren så dom nekar ansvar
Nu står jag här och dom anser jag ska betala några hundra tusen för nytt badrum på en lägenhet som enbart är 9 år gammal. Skulle jag vägra och ignorera problemet åker jag ändå dit på betala när det väl blir en riktig vattenskada i konstruktionen.
Vad kan jag göra?
Alla tips är välkomna
Ett alternativ kan ju vara att inte göra något. Jag skulle skicka ett yrkande till föreningen där man ber den bekräfta ansvarsfördelningen och relevanta lagar.
Det kan ju vara så att badrummet håller 20 år till utan problem. Dock så kan det ju bli problem vid en försäljning.
Det kan ju vara så att badrummet håller 20 år till utan problem. Dock så kan det ju bli problem vid en försäljning.
Klicka här för att svara