402 läst ·
22 svar
402 läst
22 svar
Felmonterad golvbrunn? Brf byggd 2017
Som Claes är inne på har inte reklamationstiden någon betydelse för din del. Föreningen ska se till att du har ett fungerande badrum. Om den löser det genom att reklamera till den ursprungliga firman eller anlitar någon ny och betalar ur egen ficka inte spelar ingen roll för dig.P Pontus Nordin skrev:
Edit: Tvåa på pucken...
Vi kan ju titta på vad lagstiftaren angav när denna lagreglering infördes i bostadsrättslagen. När jag tittar så visar det sig att den är ganska direkt överförd från 70-talets bostadsrättslag och där motsvarade av 19 §. Så här skriver lagstiftaren (prop. 1971:12 s. 119):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att få denna info betyder verkligen super mycket ska du veta.Claes Sörmland skrev:
Reklamationstiden är från konsumenttjänstlagen och har inget med detta att göra. Det är bostadsrättslagen som fördelar vem som är ansvarig (=bestämmer om, låter utföra och får betala för visst underhåll). Sen kan kanske domstol ta inspiration från konsumenttjänstlagen när de tolkar bostadsrättslagen om det skulle behövas, men jag kan inte se att det skulle vara aktuellt. Föreningen har inte uppfyllt sin skyldighet enligt lagkravet avseende lägenheten, dess badrum var inte brukbart vid tillträdet.
Om du varit i min sits skulle du anlita en fastighetsjurist för utlåtande eller framfört infon till styrelsen? Kan tilläggas att jag känner styrelsen väl och ska även ha ett samtal med dom senare idag.
Hej! Tusen tack du tog dig tid det uppskattas något enormt. Att få det bekräftat även från dig ser jag som mycket positivt.useless skrev:
Som Claes är inne på har inte reklamationstiden någon betydelse för din del. Föreningen ska se till att du har ett fungerande badrum. Om den löser det genom att reklamera till den ursprungliga firman eller anlitar någon ny och betalar ur egen ficka inte spelar ingen roll för dig.
Edit: Tvåa på pucken...
Som jag frågade Claes - Hade du anlitat en jurist för utlåtande eller framfört detta själv till styrelsen?
Försök prata med dem och visa dem bostadsrättslagen. Nog är väl föreningen medlem i någon intresseorganisation typ Bostadsrätterna eller HSB som har jurister som kan guida styrelsen? För din del är det enda tråkiga med sådana här organisationer och deras jurister att de kan se det som en "intressant fråga" och s a s driver styrelsen till konflikt med dig. Det gynnar dem också eftersom de lever på att fakturera konsulttimmar, så incitamenten är lite vridna.P Pontus Nordin skrev:
Annars kan ju en egen jurist kanske skapa mer kraft bakom en lagtolkning.
Skulle styrelsen inte vilja följa lagregleringen har du några vägar att gå. T ex renovera badrummet själv och begära ersättning från föreningen i efterhand via en stämning i tingsrätten om styrelsen vägrar agera efter din tillsägelse. Med risken att du inte får pengarna tillbaka och får betala föreningens ombudskostnader. Eller stämma föreningen i tingsrätten och begära att domstolen fastställer att föreningen är betalningsskyldig för badrummet (en fastställelsetalan).
Men allt detta tar en väldig tid och de enda som garanterat tjänar på det är de juridiska ombuden.
En annan variant är att förhandla utanför din lagliga rätt. T ex avtala bort föreningens skadeståndsskyldighet och din rätt till nedsatt avgift mot att att de betalar halva badrumsrenoveringen. Eller nåt åt det hållet som gör det mer aptitligt för styrelsen.
I och med att du använder eget namn (?) på ett öppet forum kan du ju också hänvisa styrelsen till den här tråden. Om vi inte bara avfärdas som anonyma idioter på internetz.
Å andra sidan behöver man ju inte lita på någon skribent här, man kan kolla de referenser till bostadsrättslagen som ges och läsa själv.
Å andra sidan behöver man ju inte lita på någon skribent här, man kan kolla de referenser till bostadsrättslagen som ges och läsa själv.
Klicka här för att svara