Helt rätt, man ska se en liten bit av kopparn så att man ser att skruven/klämman inte tar i isoleringen (det gäller på båda sidorna av plinten/klämmanArnodt skrev:När det gäller uppskalning av isolering på ledare, så ska man väl skala så långt att när ledaren sitter i Ubåt, radklämma, så skall man se litet grand ca 2 mm av den nakna ledaren. För att kunna se att klämskruven klämmer på den nakna ledaren, och inte klämmer på isolering(ingen kontakt, alltså).
Trådstartaren har här på vissa ledare överdrivit skallängden, så han nästan riskerar att komma åt den nakna ledaren med fingarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Klicka här för att svara
