8 846 läst ·
49 svar
9k läst
49 svar
Felkopplat i lamputtag + strömförande Neutral?
Och jordstiftet var inte spänningssatt via en trappkopplings tändtråd, som bara antagits vara " nolla" ?
Dosan är i metall.A Avemo skrev:Har du ett mätinstrument? Om jag förstår rätt finns det flera fel här. Är dosan i taket i metall? Om kroken i taket har kontakt via skruvarna med sann jord och den blå som är ansluten till jordstiftet är tändtråd förklarar det både varför säkringen gick och varför den nya lampan inte fungerar.
1. Fel uttag till ojordat rum.
2. Spänningssatt jordstift. Detta innebär att om du kopplar in en jordad lampa så blir hela lampan spänningssatt.
3. Ojordat uttag utan ansluten jord.
Jag har mätinstrument.
Kroken skruvas in i dosan.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Dina symptom tyder starkt på att du behöver låta kontrollera lamputtaget då antingen jordstift eller krok verkar vara spänningsförande. Det är inget läge för fler antaganden här.
Lättare sagt än gjort, man vill ju gärna pilla lite själv och lista ut varför det är som det är.Bo.Siltberg skrev:
Och eftersom jag inte vågar/vill köra "all in" själv i detta fall vill jag vara på den säkra sidan och fråga folk som kan mer än mig innan jag pillar ytterligare.
Hur lär man sig något annars?
Google har ju inte precis hjälp mig med svar på denna fråga.
Men jag har felanmält, dock är det ju som förutspått inte något som prioriteras och kan ju räkna med hjälp först nästa vecka om inte semestertider skjuter fram det ytterligare vilken i sin tur leder till ännu mer nyfikenhet från min sida.
Via telefon.tommib skrev:
Ja, läser jag beskrivningen på felanmälan ser man tydligt att kroken och jordstift varit i kontakt och skapat kortslutning samt att neutral ledare varit felkopplat.
Kollade i dosan brevid som tillhör samma grupp. Där är blå kabel ("neutral" i tråden) kopplad till fas och den svarta till neutral.
Kan det kanske vara så att i detta fall så är den blå kablen fas och svart nollan. Sen har personen i fråga som kopplat in varit lite trött och satt fas på jord och neutral på fas?
Isåfall borde jag kunna ändra dosan i tråden så att blå är på fas och svart på neutral och allt är fixat?
Edit*
Efter lite eftertanke är det kanske inte så enkelt. Låter en elektriker kolla på det.
Kan det kanske vara så att i detta fall så är den blå kablen fas och svart nollan. Sen har personen i fråga som kopplat in varit lite trött och satt fas på jord och neutral på fas?
Isåfall borde jag kunna ändra dosan i tråden så att blå är på fas och svart på neutral och allt är fixat?
Edit*
Efter lite eftertanke är det kanske inte så enkelt. Låter en elektriker kolla på det.
Redigerat:
Om inte uttaget i badrummet är jordat, så verkar det som om det vettigaste är att låta någon gå igenom hela installationen !
Min första tanke var pansarrör och bilden på lamputtaget visar en för gamla pansardosor (stolpdosa) med krok i mitten.
Kroken brukar ha en plaströr för att isolera annars ska de små isoleringsrören som ofta följer med lampor användas på fk.
När det är hyresrätt så luta dig tillbaka och ta en öl och låt värden fixa allt.
Kroken brukar ha en plaströr för att isolera annars ska de små isoleringsrören som ofta följer med lampor användas på fk.
När det är hyresrätt så luta dig tillbaka och ta en öl och låt värden fixa allt.
Redigerat:
I ett lamputtag som är rätt kopplat har du ingen fast fas utan du har nolla och tändtråd. Min gissning tidigare var att blå var tändtråd och röd var nolla. Om blå ligger som fast fas har du minst ett ytterligare fel. Och det är att strömbrytaren bryter nollan i ställer för fasen. Visst kan det vara så. Men som du redan tycks ha kommit fram till så bör du ha mer på fötterna än denna gissning för att börja koppla om.H hase93 skrev:Kollade i dosan brevid som tillhör samma grupp. Där är blå kabel ("neutral" i tråden) kopplad till fas och den svarta till neutral.
Edit*
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Absolut! Då börjar du från centralen för att VETA vilka färger som används dom fas och nolla. Följ därefter upp i varje dosa så att du till slut får en korrekt bild över hur det är kopplat och vilka färger som används. Man kan inte kontrollera genom antaganden. En annan intressant sak att inspektera är hur kroken i lamputtaget kan få en potential.H hase93 skrev: