Hej jag misstänker att jag kopplat in denna spis felaktigt skulle behöva råd tack. Med vänlig hälsning, David Elanslutning av spis med öppet anslutningsfack och synliga ledningar och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en klistermärke med schematisk elanslutning för en spis, med instruktioner för Danmark, Sverige och Finland.
Skapa konto

MultiMan
Omöjligt att svara på utan att veta vad som är anslutet i andra änden.

Spisen är just nu byglad för 2 faser och nolla med elementspänning 230V. Normalt sett är blå nolla men din sitter på en av faserna. Det säger dock inte jättemycket utan att veta hur andra änden ser ut, och om det är en stickpropp, hur uttaget i väggen är kopplat.

Om det är fel med nollan så har spisen troligen fått 400V och kan ha skadats.

ok sladden och uttaget ser ut så här. Elektrisk sladd med blå stickpropp hålls framför ett uttag, synliga skruvkontakter och märkning.
Skapa konto
En öppen elektrisk uttag med ansluten vit kabel på ett trägolv, hand syns hålla i kabeln.
Skapa konto

Det är fem sladdar in i uttaget men bara fyra i sladden borde jag köpa ny sladd?

Det ser ut att finnas nolla i uttaget. Men stickproppen och anslutningskabeln du har kan du inte använda till den spisen. Du måste köpa en anslutningskabel med 5 ledare och en perilexkontakt med fem stift.

ok tack så mycket Elektriska anslutningar på en gammal spiskontakt med färgkodade sladdar.
Skapa konto
Instruktionsklistermärke för elektrisk anslutning med olika konfigurationer, blött av vattendroppar.
Skapa konto
så här var det kopplat i den gamla spisen.

Den gamla spisen var gjord för 400V. Den nya är gjord för 230V, men du har matat den med 400. Har du pluggat in den så har säkert nånting i den gått sönder.

Du kan se på etiketterna att den gamla spisen har 400V elementspänning medan den nya har 230V elementspänning. Det är lite lurigt eftersom en identisk inkoppling är fel på den ena spisen och rätt på den andra. Jag har gjort samma misstag en gång. I mitt fall var det en spis med gjutjärnsplattor och ingenting gick sönder. Jag har läst om andra som inte var lika lyckligt lottade.

ja lampan pajade men resten verkade klara sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.