Jag går i planer på att byta ut vår befintliga BVP och då samtidigt flytta den 3 meter ut i ett uppvärmt förråd. Det blir en kulvert på 3 meter högst. Huset står på betongplatta.

Problemet är att jag har vattenburen golvvärme. Bergvärmepumpen är i nuläget placerad precis innanför ytterväggen. Under den finns en golvbrunn.

Det ideala hade varit att borrat snett ner genom plattan och ut precis under marken. Men jag är rädd för att man träffar golvvärmen när man borrar. Alternativet är att dra ledningarna genom fasaden och bygga en låda utvändigt på fasaden. Det är mindre optimalt då gången där redan är trång.

Hur långt från innerväggen är standard att golvvärmen går? Någon som har förslag på andra lösningar?

Vit bergvärmepump installerad inomhus bredvid dörr, med rör och vattenbehållare intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planskiss över hus med föreslagna platser för ny och gammal bergvärmepump, mått angivna, förråd markerad för ny placering.
Skapa konto

Smal gång med vita träväggar och tak; leder ut mot en gräsyta och ett vitt hus i bakgrunden. Stengolv med grå plattor.
Skapa konto

Vita träpaneler ovanför en betongplatta med några torra löv. En varningsskylt är placerad på väggen nära marken.
Skapa konto

Om du flyttar ut bergvärmepumpen kommer du ha oanvända rör in i huset för markslingan. Kanske går det att föra in nya rör i dessa för värme tur & retur & varmvatten eller så går de att borra ur för att ge ännu mer plats eller återanvända som de är & bara behöva föra in något nytt rör.

Stäng av golvvärmen så plattan blir kall, dra sedan igång den igen och kolla med värmekamera hur slingorna går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.