Jo självklart har jag koll på vad som gäller när man bygger nytt men jag fick inte uppfattningen om att det gällde ett nytt hus. Det kan ju gälla ett gammalt hus som fått jordfelsbrytare installerat nyligen. :)
Jag har själv kopplat många enpoliga jordfelsbrytare till snåla kunder som vill ha extra uttag utomhus t.ex.

Redigerat:
Vet inte om vi behöver gräva ned oss i detta, men visst kan det finnas övergångsregler med i spelet här.

- Om installationen av JFBn gjordes före 2000 så fanns inte krav på JFB för uttag inomhus, så då är det tillåtet att fortsätta ha det så.
- Installation av nytt uttag i befintligt hus idag kan undantas från kravet på JFB endast om det handlar om ett extra uttag i ett befintligt torrt rum.
- Ett befintligt hus som får en central JFB över hela anläggningen idag ska givetvis omfatta alla uttag, för installation av JFB kan knappast hänföras till underhåll.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Müssli skrev:
Varför är inte det tillåtet? Gäller inte kravet om jordfelsbrytare bara uttag som sitter utomhus (eller som kan förväntas användas utomhus via förlängningskabel) och våtrum?
Jag håller med om att det inte är lämpligt men är det verkligen krav på att alla uttag ska vara via jfb?
Ett gällde eller liknande här så hade jag inte skrivit en bokstav. :)

Finns som Bo skriver många delvis enligt reglerna utförda jobb, särslilt just runt när något ändras och det verkar inte dö ut på annan tidsskala än generationer ibland. Inte ovanligt kring jordade lamputtag heller som var uppe i någon tråd tidigare.

Ser jag var otydlig. 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.