Hej såg i min central att nolledaren från ett jordat uttag var kopplad till jordskenan. Gjort av en elektriker! Flyttade nollan till nollskenan och då löser JFB när en förbrukare sätts i uttaget. Flyttade fasen till en ledig säkring i centralen och då försvann felet. Vad kan orsaka detta, felaktig säkring?
 
1. Är nollskenan och jordskenan ordentligt separerade i centralen?
2. Kan det vara fulbyglat mellan nolla och jord i uttaget?
3. Klämda trådar i dosan?
4. skruv eller spik genom rör/kabel?
5. Jordfel i förbrukaren? (borde ha varit No. 1 egentligen)

Edit: Svarade på frågan innan jag läst allt. Klantigt. När det gäller frågan att flytten från en dvärgbrytare till en annan gör att problemet försvinner, så har jag inget svar. Det är märkligt. Ligger dvärgarna på olika faser?
 
Redigerat:
Har du mer än en nollskena? Om den första säkringen låg utanför jordfelsbrytaren och nollan lades på nollskena som hörde till jordfelsbrytaren kan det vara orsaken. Eller så kan du ha ett jordfel någonstans.
 
Är hela centralen skyddad av jordfelsbrytare??
För mig låter det som att den säkringen som vägguttaget låg på inte var skyddad var skyddad av jfb.. Då är det elektriskt rätt att koppla nollan till skyddsjordsskenan om centralen matas av tn-c 4 ledarsystem.. Men det bästa hade varit att ha en separat nollskena för gruppen utanför jfb.
 
För mig så låter det som du av någon anledning har en grupp som inte går via jordfelsbrytaren. Det uttaget som du kopplat om nu måste ha haft sin matning från före jordfelsbrytaren. Och skall därmed inte ha sin nolla på den vanliga nollskenan. Det är i det fallet nog lite gråzon att koppla det direkt till jordskenan som du hade det. Men är det ett enda uttag så borde det vara OK.

Det är fullkomligt livsfarligt att börja flytta nolledare i centralen utan att ha full koll på vad du gör. OM det nu hade varit en trefasgrupp så hade du fått situationen med matade fasledare men bruten nolla (den bröts ju av jordfelsbrytaren). Det ger 400V istället för 230V till en del av de apparater som kunde varit inkopplade. Ungefär precis det felet har eldat upp ett antal hus i Sverige.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
sten-ake skrev:
Hej såg i min central att nolledaren från ett jordat uttag var kopplad till jordskenan. Gjort av en elektriker! Flyttade nollan till nollskenan och då löser JFB när en förbrukare sätts i uttaget. Flyttade fasen till en ledig säkring i centralen och då försvann felet. Vad kan orsaka detta, felaktig säkring?
Det är nog inte så bra ide att flytta på ledare i centralen utan att ha 100% koll på förutsättningarna. Ta och red ut hur det är kopplat, vilka grupper som täcks av JFBn etc så kan vi hjälpa dig bättre.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Det var som några av er var inne på att säkringen låg innan jordfelsbrytaren.
Vägguttaget är det enda som sitter på den aktuella säkringen och den sitter i en undercentral.
Om vi återgår till att koppla nollan till jordskenan som det var i detta fallet, borde inte det innebära en risk om jordkabeln till huvudcentralen på något sätt bryts? Då borde all jord bli strömförande så är det verkligen OK att koppla så?
 
Om skenan är en PEN eller PE beror på hur din central matas, TN-C eller TN-S. Kolla det. Från PEN får man ta ut en nolla.
 
Det är PEN så då antar jag att allt är OK
 
Ja. Det är precis som du misstänker riktigt illa om denna PEN-ledare går av, men det händer lyckligtvis inte så ofta.

Hur kommer det sig att ett uttag ligger utanför JFBn? Det är inte tillåtet enligt reglerna.
 
Bra fråga, vet att förre ägaren hade en frysbox i uttaget så min teori är att man lyft ut uttaget pga detta. Men nu används uttaget till annat så jag vill såklart att det ska skyddas av jordfelsbrytaren. Får se till att centralerna kollas över.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Hur kommer det sig att ett uttag ligger utanför JFBn? Det är inte tillåtet enligt reglerna.
Varför är inte det tillåtet? Gäller inte kravet om jordfelsbrytare bara uttag som sitter utomhus (eller som kan förväntas användas utomhus via förlängningskabel) och våtrum?
Jag håller med om att det inte är lämpligt men är det verkligen krav på att alla uttag ska vara via jfb?
 
Müssli skrev:
Varför är inte det tillåtet? Gäller inte kravet om jordfelsbrytare bara uttag som sitter utomhus (eller som kan förväntas användas utomhus via förlängningskabel) och våtrum?
Jag håller med om att det inte är lämpligt men är det verkligen krav på att alla uttag ska vara via jfb?
Nu ligger du ca:20 år efter i tiden. :)
Ja det är krav på alla uttag numera, det finns vissa möjliga enstaka undantag men i praktiken är det inget vi ska använda här.
 
GK100 skrev:
Nu ligger du ca:20 år efter i tiden. :)
Ja det är krav på alla uttag numera, det finns vissa möjliga enstaka undantag men i praktiken är det inget vi ska använda här.
Är det verkligen så? Kanske inte läge att berätta att jag fick ut ABL i mars då, haha... ;)
Att man installerar jordfelsbrytare i dagens hus är självklart men inte tusan var det krav redan -94? Det var ju då kravet på jordade uttag i alla rum kom om jag inte minns fel.
 
Ja det som kallas uttag för allmänt bruk upp till 20A är det giltigt för numera, det borde ni gått igenom på kursen. Det du har i bakhuvudet stämmer också då gällde JFB kravet bara vissa uttag och bla blev det möjligt med uttag i badrum etc samt krav utomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.