6 162 läst ·
50 svar
6k läst
50 svar
Felkopplad el, dolt fel? Om inte besiktningsmannens ansvar eller ej?
Ja, tydligen har förre ägaren elkostnaderna omedvetet eller medvetet sparat på elkostnaderna.
Frågan är egentligen vem som har gjort installationen så som den är nu.
Att det ska åtgärdas är väl självklart.
Uppdagad olovligt kraftavledning är olagligt.
Frågan är egentligen vem som har gjort installationen så som den är nu.
Att det ska åtgärdas är väl självklart.
Uppdagad olovligt kraftavledning är olagligt.
Var i en liknande men mindre komplicerad situation. I mitt fall var elen i garaget kopplad både före mätaren och huvudsäkringar, vilket jag upptäckte när jag drog strömmen på mätaren av annan anledning och garaget fortfarande lös.
Jag började med kontakt med säljare som inte ville kännas vid det och pekade på elektrikern.
Därefter kontaktade jag vattenfall som inte lät så förvånade eller bekymrade. Fick ringa elektriker som kordinerade med vattenfall för att stänga av elen i gatan (pga att det var direkt kopplat innan huvudsäkring).
Allt som allt tog elektrikern bara 1200 för att fixa det så jag bråkade inte vidare.
Vattenfall efterfakturerade inget eller vidtog andra åtgärder men i mitt fall ett kallgarage där det inte går mycket ström.
Jag började med kontakt med säljare som inte ville kännas vid det och pekade på elektrikern.
Därefter kontaktade jag vattenfall som inte lät så förvånade eller bekymrade. Fick ringa elektriker som kordinerade med vattenfall för att stänga av elen i gatan (pga att det var direkt kopplat innan huvudsäkring).
Allt som allt tog elektrikern bara 1200 för att fixa det så jag bråkade inte vidare.
Vattenfall efterfakturerade inget eller vidtog andra åtgärder men i mitt fall ett kallgarage där det inte går mycket ström.
Klicka här för att svara