2 299 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Felkopplad el, dolt fel? Om inte besiktningsmannens ansvar eller ej?
Ts ska åtgärda felaktig inkoppling snarast och om Eon ev. skulle kontakta kan ts redovisa att man direkt efter upptäckt åtgärdat.
Om Eon skulle, mot förmodan, kräva ersättning får man ta frågan vidare med säljaren, dvs gå inte händelser i förväg som kanske aldrig inträffad.😉
Om Eon skulle, mot förmodan, kräva ersättning får man ta frågan vidare med säljaren, dvs gå inte händelser i förväg som kanske aldrig inträffad.😉
Redigerat:
Man borde kanske införa någon separat "husransakanslagstiftning" istället för att låtsashöja straffet på vissa brott till nivåer som aldrig kommer att tillämpas bara för att polisen ska kunna utföra sitt arbete?
TS verkade se att själva JFBs placering skulle vara skäl för polisärende från EON vilket det inte skall vara, det är inte ok men inget som har större inverkan på EON än om någon tar ur huvudsäkringen och på så vis gör elmätaren strömlös.Demmpa skrev:
Jag gissar att överlämningspunkt och huvudsäkringar sitter på en stolpe nånstans nära tomtgräns i ett mindre plåtskåp, elmätaren sitter sen troligtvis inne i huvudbyggnaden. Ett ganska vanligt förfarande på sommarstugor/torp/mindre gårdarDemmpa skrev:
Troligtvis finns en gammal kopplingspunkt nånstans på vägen mellan överlämningspunkten och elmätaren där förgrening finns i något väl placerat uthus eller dylikt. Jag tycker personligen att det även är EONs ansvar i detta då man monterar elmätaren. I framförallt gamla fastigheter bör mätaren sitta i väldigt nära anslutning till överlämningspunkt och huvudsäkringar. Är ju mer regel än undantag att tveksamma förgreningar har gjorts historiskt. Tycker att man då bör i klartext kräva av fastighetsägaren att man säkerställer att förgrening inte finns på fastigheten.
Nuförtiden är ju generellt överlämningspunkten på fasaden av huvudbyggnaden och då minskas ju också avståndet mellan överlämning och mätare (som normalt sitter tillsammans).
En kul🤔 grej med fängelse i straffskalan är att man kan då göra ett så kallat envarsgripande.
En hantverkare som befinner sig i bostaden kan då, om denne ser att det pågår ett brott ( någon tittar på illegal iptv) gripa brottslingen på plats och tillkalla polis.
En hantverkare som befinner sig i bostaden kan då, om denne ser att det pågår ett brott ( någon tittar på illegal iptv) gripa brottslingen på plats och tillkalla polis.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 678 inlägg
Nej, då missuppfattade du mig. Det är elstölden som eventuellt skulle kunna vara skäl till polisanmälan från Eon (enligt teknikerna från One). Alltså att vattenpump, lada och elstängsel sitter innan elmätaren.L Liljeros skrev:TS verkade se att själva JFBs placering skulle vara skäl för polisärende från EON vilket det inte skall vara, det är inte ok men inget som har större inverkan på EON än om någon tar ur huvudsäkringen och på så vis gör elmätaren strömlös.
Jag gissar att överlämningspunkt och huvudsäkringar sitter på en stolpe nånstans nära tomtgräns i ett mindre plåtskåp, elmätaren sitter sen troligtvis inne i huvudbyggnaden. Ett ganska vanligt förfarande på sommarstugor/torp/mindre gårdar
Troligtvis finns en gammal kopplingspunkt nånstans på vägen mellan överlämningspunkten och elmätaren där förgrening finns i något väl placerat uthus eller dylikt. Jag tycker personligen att det även är EONs ansvar i detta då man monterar elmätaren. I framförallt gamla fastigheter bör mätaren sitta i väldigt nära anslutning till överlämningspunkt och huvudsäkringar. Är ju mer regel än undantag att tveksamma förgreningar har gjorts historiskt. Tycker att man då bör i klartext kräva av fastighetsägaren att man säkerställer att förgrening inte finns på fastigheten.
Nuförtiden är ju generellt överlämningspunkten på fasaden av huvudbyggnaden och då minskas ju också avståndet mellan överlämning och mätare (som normalt sitter tillsammans).
Jag är ingen expert på el, men vad jag förstod av teknikerna från One så är elen dragen från servisen in i lådan med huvudsäkringarna, sen ut dels till pump mm (utan att gå via säkringarna??) och dels till JFB. Sen från JFB in i lådan igen och över till elmätaren.
Men jag är alltså inte helt 100 här. Även teknikerna var rätt förbryllande.
Redigerat:
Klicka här för att svara