Jag har vart med om följande: Efter att bad i en bastuförenings bastu lämnades dörren mellan omklädningsrum och bastu öppen. Timern glömde jag bort att stänga av vilket innebar att bastuaggregatet stod på i uppskattnings vis 4-6 timmar efter jag lämnat bastun. (Bastun finns i ett fristående hus som enbart rymmer den bastu samt omklädningsrum, det finns ej rinnande vatten i byggnaden)
När jag kom tillbaka dagen efter möttes jag av det ni ser i den bifogade bilden.
Som ni ser på bilden har både styrenheten och elskåpet, som båda sitter högt upp på väggen i omklädningsrummet blivit deformerade av värmen. Elskåpet till den milda grad att det trillat av väggen och hänger i kablarna.
Jag har blivit väldigt fundersam gällande detta då jag misstänker att installationen/konstruktionen av bastun inte utförts korrekt. Efter lite egna efterforskningar har jag hittat denna källa https://www.dinbyggare.se/9-kontrollfra ... ker-bastu/ som anger att det skall finnas en värmebrytare som slår av strömmen om värmen överstiger 110 grader. Enligt en snabb googling smälter plast inte förens vid ca 300 grader. Alltså misstänker jag att denna värmebrytare inte vart installerad korrekt eller inte ens funnits. Vidare ska frånluften i bastun mynna ut till samma utrymme som inluften tas från enligt denna källa: https://www.isover.se/bygga-bastu här är detta inte fallet. Inluften kommer från utomhus medans frånluftsventilen är i omklädningsrummet. Jag har även läst att elinstallationer i samband med bastu skall klara temperaturer på upp till 125 grader.
Nu sist till min fråga: Är det någon här som kan utala sig om hurvida detta är korrekt eller inte? Min spontana tanke är att denna olycka aldrig borde kunnat ske med hänvisning till att det skall finnas en värmebrytare som slår av strömmen när värmen överstiger 110 grader.
Tar tacksamt emot hänvisningar till gällande praxis gällande hur installationer skall ske i en bastu och om man från den bifogade bilden kan avgöra om detta är fackmannamässigt utfört. Om det låter som att något kan vara felaktigt i konstruktionen är jag väldigt mån om att kunna lyfta det så att man kan undvika att detta sker igen, det känns som att det var tur i oturen att det "bara" var elskåpet som smälte.
När jag kom tillbaka dagen efter möttes jag av det ni ser i den bifogade bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på bilden har både styrenheten och elskåpet, som båda sitter högt upp på väggen i omklädningsrummet blivit deformerade av värmen. Elskåpet till den milda grad att det trillat av väggen och hänger i kablarna.
Jag har blivit väldigt fundersam gällande detta då jag misstänker att installationen/konstruktionen av bastun inte utförts korrekt. Efter lite egna efterforskningar har jag hittat denna källa https://www.dinbyggare.se/9-kontrollfra ... ker-bastu/ som anger att det skall finnas en värmebrytare som slår av strömmen om värmen överstiger 110 grader. Enligt en snabb googling smälter plast inte förens vid ca 300 grader. Alltså misstänker jag att denna värmebrytare inte vart installerad korrekt eller inte ens funnits. Vidare ska frånluften i bastun mynna ut till samma utrymme som inluften tas från enligt denna källa: https://www.isover.se/bygga-bastu här är detta inte fallet. Inluften kommer från utomhus medans frånluftsventilen är i omklädningsrummet. Jag har även läst att elinstallationer i samband med bastu skall klara temperaturer på upp till 125 grader.
Nu sist till min fråga: Är det någon här som kan utala sig om hurvida detta är korrekt eller inte? Min spontana tanke är att denna olycka aldrig borde kunnat ske med hänvisning till att det skall finnas en värmebrytare som slår av strömmen när värmen överstiger 110 grader.
Tar tacksamt emot hänvisningar till gällande praxis gällande hur installationer skall ske i en bastu och om man från den bifogade bilden kan avgöra om detta är fackmannamässigt utfört. Om det låter som att något kan vara felaktigt i konstruktionen är jag väldigt mån om att kunna lyfta det så att man kan undvika att detta sker igen, det känns som att det var tur i oturen att det "bara" var elskåpet som smälte.
När det gäller värmebrytare är det inget jag hört talas om mer än termostaten till bastuaggregatet. Den reglerar ju så att aggregatet slutar värma när önskad temperatur uppnås. Att ha en extra termostat i rummet utanför bastun är inget som de med bastu i min närhet har åtminstone.
När det gäller regler för elinstallation i bastumiljö finns det andra som har bättre koll på än jag, men att de reglerna skulle gälla utanför själva bastun har jag svårt att tro. Det rummet är ju inte avsett att värmas upp på samma sätt.
Så mina tips blir att du (med eventuellt försäkringsbolag) ser till att detta fixas, skippa tanken på att det är någon annans fel. För att minska risken för att samma problem uppstår igen, skaffa en manöverpanel som har en timer på typ 3 timmar istället.
Eventuellt att man väljer en plåtkapsling till elcentralen, men det kanske är bättre att se direkt på utsidan om något smält sönder än att det ser fint ut på utsidan men är smält inne.
När det gäller regler för elinstallation i bastumiljö finns det andra som har bättre koll på än jag, men att de reglerna skulle gälla utanför själva bastun har jag svårt att tro. Det rummet är ju inte avsett att värmas upp på samma sätt.
Så mina tips blir att du (med eventuellt försäkringsbolag) ser till att detta fixas, skippa tanken på att det är någon annans fel. För att minska risken för att samma problem uppstår igen, skaffa en manöverpanel som har en timer på typ 3 timmar istället.
Eventuellt att man väljer en plåtkapsling till elcentralen, men det kanske är bättre att se direkt på utsidan om något smält sönder än att det ser fint ut på utsidan men är smält inne.
För att förtydliga gällande värmebrytaren som slår av strömmen skall den sitta inne i själva basturummet, inte utanför.Dheri skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Jo den kan nog ha reglerat värmen, men du har då värmt upp både bastun och rummet med kontrollenheten till ca 110 grader. Plast börjar smälta vid betydligt lägre temperatur än 300 grader, beror väl iofs. på vilken typ av plast det är. Ex. isoleringen på elkablar får bli max 70 grader, om de inte är av värmetålig variant.
Jag är inte jätteförvånad över skadan här. Arbetstemperaturen vid plastgjutning ligger ofta långt under 100 grader.
Jag är inte jätteförvånad över skadan här. Arbetstemperaturen vid plastgjutning ligger ofta långt under 100 grader.
Med öppen dörr blir det ju troligen kallare i bastun än med stängd dörr och avsett så är det väl en termostat som styr värmen i bastun, så jag har svårt att se vad en extra brytare som känner av temperaturen i bastun skulle ha gjort för skillnad?B bastu123 skrev:
Fast det beror inte på att plasten börjar smälta vid 70 grader, utan att föråldrandet går betydligt snabbare vid temperaturer över 70 grader. Det går ju bra att löda PVC-isolerade kablar då temperaturen blir en bra bit över 100 grader även om man är snabb.H hempularen skrev:
Beroende av vad det är för plast så variera smälttemperaturen.B bastu123 skrev:Jag har vart med om följande: Efter att bad i en bastuförenings bastu lämnades dörren mellan omklädningsrum och bastu öppen. Timern glömde jag bort att stänga av vilket innebar att bastuaggregatet stod på i uppskattnings vis 4-6 timmar efter jag lämnat bastun. (Bastun finns i ett fristående hus som enbart rymmer den bastu samt omklädningsrum, det finns ej rinnande vatten i byggnaden)
[bild]
Jag har blivit väldigt fundersam gällande detta då jag misstänker att installationen/konstruktionen av bastun inte utförts korrekt. Efter lite egna efterforskningar har jag hittat denna källa [länk] ... ker-bastu/ som anger att det skall finnas en värmebrytare som slår av strömmen om värmen överstiger 110 grader. Enligt en snabb googling smälter plast inte förens vid ca 300 grader. Alltså misstänker jag att denna värmebrytare inte vart installerad korrekt eller inte ens funnits. Vidare ska frånluften i bastun mynna ut till samma utrymme som inluften tas från enligt denna källa: [länk] här är detta inte fallet. Inluften kommer från utomhus medans frånluftsventilen är i omklädningsrummet. Jag har även läst att elinstallationer i samband med bastu skall klara temperaturer på upp till 125 grader.
Antändningstemperaturen för trä är 300 grader C, så hade det varit så varmt så hade inte huset stått kvar.
Vad gäller "värmebrytare" så kan man dels ha ett överhettningsskydd lokalt i aggregatet och/eller komplettera med ett överhettningsskydd i basturummet och det är nog dessa två varianter som avses i texten du länkar till.B bastu123 skrev:Jag har vart med om följande: Efter att bad i en bastuförenings bastu lämnades dörren mellan omklädningsrum och bastu öppen. Timern glömde jag bort att stänga av vilket innebar att bastuaggregatet stod på i uppskattnings vis 4-6 timmar efter jag lämnat bastun. (Bastun finns i ett fristående hus som enbart rymmer den bastu samt omklädningsrum, det finns ej rinnande vatten i byggnaden)
[bild]
Jag har blivit väldigt fundersam gällande detta då jag misstänker att installationen/konstruktionen av bastun inte utförts korrekt. Efter lite egna efterforskningar har jag hittat denna källa [länk] ... ker-bastu/ som anger att det skall finnas en värmebrytare som slår av strömmen om värmen överstiger 110 grader. Enligt en snabb googling smälter plast inte förens vid ca 300 grader. Alltså misstänker jag att denna värmebrytare inte vart installerad korrekt eller inte ens funnits. Vidare ska frånluften i bastun mynna ut till samma utrymme som inluften tas från enligt denna källa: [länk] här är detta inte fallet. Inluften kommer från utomhus medans frånluftsventilen är i omklädningsrummet. Jag har även läst att elinstallationer i samband med bastu skall klara temperaturer på upp till 125 grader.
Styrenheten till mitt aggregat har en separat termosäkring som är monterad i samma kapsling som termostatens givare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den bryter dock inte förrän vid 139° och har som funktion att bryta strömmen till aggregatet om kontrollenheten fullständigt löper amok.
Att plast deformeras vid betydligt lägre temperaturer är inte så ovanligt. Jag har en bekant som monterade högtalare för högt i bastun och efter en tid var de inte särskilt vackra...
I det här fallet är det nog bara fråga om att bastun helt enkelt blev lite större i och med att dörren stod öppen och alltså inkluderade även omklädningsrummet. Så länge inte temperaturen kommer upp till det inställda börvärdet fortsätter aggregatet att värma. Överhettningsskyddet som sitter i aggregatet kommer antagligen inte att lösas ut då det sitter lågt och luften inte står still utan tillåts strömma uppåt.
Är aggregatet tillräckligt kraftigt kommer temperaturen att bli tillräckligt hög för att plasten ska deformeras.
Klicka här för att svara