Hej! Är påväg att bygga bastu i en friggebod i stugan tillsammans med relax. Men fokus ligger i bastun, har bestämt mig för en Harvia Cilindro 16 med Harvias skortstenspaket för enkelhetens skull och lättare arbete med typgodkännande när jag fick godkänt från Bygglovsavdelningen.

Nu till min fråga gällande isolering. Det är 2st ytterväggar och 2st innerväggar ( innervägarna är mot snickarbod delen, så dom är inte utsatt för någon vind )

Jag funderar på nämligen köra med FF-PIR Finnfoam med 50mm tjocklek ( vilket bör räcka, bor i den södra delen av Norrland ) just så man sparar både lite yta, men samtidigt också lite tid. Kommer ändå köra med luftspalt i form av spikläkt.

Eller skall man köra på traditionell isolering med stenull,vindpapp,spalt & bastufolie? Försöker hitta lite info kring Finnfoam där andra använt i vedeldade bastu men ytterst lite info kring det, så försöker vända mig hit ifall ni andra haft erfarenhet kring det!

Och Finnfoam i taket? Bra idé? Har bra med utrymme på vinden, i nuläget håller allting på rivas.

Mvh

Stenull och absolut inte cellplast/Pir

Matti_75 Matti_75 skrev:
Stenull och absolut inte cellplast/Pir
Är inte Finnfoams ff-pir just ämnad för bastu?

Skulle inte vilja ha pir överhuvudtaget i den värmen som uppstår.
Det är ju inte hälsosamt att såga i så vad händer när den hettas upp

Matti_75 Matti_75 skrev:
Skulle inte vilja ha pir överhuvudtaget i den värmen som uppstår.
Det är ju inte hälsosamt att såga i så vad händer när den hettas upp
Försöker hitta artikel gällande detta, men hittar inget, har du någon länk? Känns så tokigt där man ser att man rekommenderar ändå FF-Pir i bastun för lättare montage

Vem rekommenderar det? Tillverkaren?
Varför vill du ha Pir från första början?
En bastu blir ju nästan 100 eller mer och då skulle inte jag vilja ha nåt som kan avge konstiga gaser.

Ska du ha bastun uppvärmd hela tiden (med el) eller varför ska du isolera den?

• Gilla
Riedern
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vem rekommenderar det? Tillverkaren?
Varför vill du ha Pir från första början?
En bastu blir ju nästan 100 eller mer och då skulle inte jag vilja ha nåt som kan avge konstiga gaser.
Ja det är hos tillverkaren

Det var endast med en släktning från Finland som vi spånade på, men han läste runt lite bland forum och det är som du säger så även om tillverkaren rekommenderar eller rättare sagt "Man kan kan använda till bastu" så är det inget man väljer.

Så det blir klassisk stenullsisolering

Tack för eran input!

Fribygg: Det är pga det kan bli väldigt kallt, och vill inte helst behöva värma i 1 timme när man vill uppnå 80-85 grader inne i bastu delen. Dessutom skall också relaxen isoleras på det.

Kralligare aggregat, vindskydd och kanske isolering i taket tror jag på för att värmen ska stanna i bastun längre.

Jag betvivlar att en eller ett par dm isolering i väggarna kommer korta uppvärmingstiden märkbart men det kommer vi ju inte få veta med säkerhet om du inte börjar oisolerat vindtätt och sen kompletterar med isolering om det verkligen behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.