Misse Misse skrev:
Nu är det golvleverantören som menar på att golvet inte kan slipas mer och det så klart därför vi känner oss oroliga. Man har ju inte lyckas slipa golvet så att det är rakt vid vissa kanter utan där är det liksom som en "svacka" vilket man skulle behöva "slipa bort". Jag förstår inte hur det är möjligt att göra då man slipat så här mycket redan.
Självklart är det oroande.
Men om golventrepenören anser att det kan slipas finns det väl bara ett sätt att ta reda på om det stämmer. Låt dem slipa. Förstör de golvet hade de fel och lär bli tvungna att lägga in ett nytt golv åt er.

Misse Misse skrev:
Vi har kanske inte riktigt ekonomi att byta bekosta ett nytt golv med allt det innebär
Att byta golvet är väl den snabbaste och billigaste lösningen. Det finns väldigt billiga parkettgolv. Som redan påpekats kan ni lätt hitta något till priset av 1/10 av det nuvarande.

Det lär inte bli snabbare eller billigare att vinna i tingsrätten.
Misse Misse skrev:
och det känns fel att hantverkare skall kunna göra fel och sedan blir det konsumenten som skall ta smällen.
Men den beskrivningen är väl inte alldeles korrekt? Hantverkaren har erbjudit sig att korrigera felet men det har ni inte accepterat. Då är det väl självvalt att ta smällen?

H
Misse Misse skrev:
Jag har varit i kontakt med dem och de hänvisar till ARN. Vi väntar på besiktningsmannens protokoll och han mätte att man som mest slipat 7 mm. Längs kanter, väggar verkar man ha slipat mer än på andra ställen så det är ett problem i sig vilket gör att det enligt mitt sätt att se det är svårt att slipa 0,5 m, och tro att det blir bra, man måste ju slipa så att man jämnar till golvet. Utöver detta verkar det vara en pågående process med något som kommer upp mellan plankorna. Det var så på något ställe initialt men nu har det blivit som skarpa kanter som gör det obehagligt att gå på golvet. Vi vet inte vad detta beror på men det är ett problem i sig om det är något pågående om man inte lyckas stoppa detta. Vi har i dagsläget betalat för arbetet (under protest) men golvet är ju inte återställt. Egentligen tycker inte jag att vi skulle behöva betala något mer men det ”erbjudande” vi fått skulle det handla om flera hundra tusen om vi vill ha samma golv.
Vilka klantar! Tråkigt att ni har betalat. ARN bara vägledande och de kan strunta i ARN:s beslut. Handlar det om mycket pengar så är det tingsrätten, ditt försäkringsbolag hjäper till med de ekonomiska om det är över ett halvt basbelopp!

Bönhas Bönhas skrev:
Självklart är det oroande.
Men om golventrepenören anser att det kan slipas finns det väl bara ett sätt att ta reda på om det stämmer. Låt dem slipa. Förstör de golvet hade de fel och lär bli tvungna att lägga in ett nytt golv åt er.
Det förutsätter att man har ett nytt golv tillgängligt och att de är går med på att betala för ytterligare hotellnätter om det skulle krävas. Sedan får man fundera på vad de tänkt göra med de nivåskillnader som uppstått och som skulle bli värre av att slipa ytterligare.
Bönhas Bönhas skrev:
Det lär inte bli snabbare eller billigare att vinna i tingsrätten.

Men den beskrivningen är väl inte alldeles korrekt? Hantverkaren har erbjudit sig att korrigera felet men det har ni inte accepterat. Då är det väl självvalt att ta smällen?
Vi har inte återkopplat på det erbjudande vi fått ännu då vi håller på att dokumentera hela ärendet. Men jag förstår att du tycker det är helt rimligt att hantverkare lämnar efter sig ett golv som inte ser klokt ut och där man har slipat mer än vad som golvtillverkaren säger är tillåtet och det är konsumenten som skall ta "smällen". Vi får nog konstatera att vi ser olika på det här och jag hoppas att du aldrig drabbas av något motsvarande.

Redigerat:
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vilka klantar! Tråkigt att ni har betalat. ARN bara vägledande och de kan strunta i ARN:s beslut. Handlar det om mycket pengar så är det tingsrätten, ditt försäkringsbolag hjäper till med de ekonomiska om det är över ett halvt basbelopp!
Det vi betalat är inte kostnaden för hela arbetet. Vi har betalat för åldersavdrag (10%), vår andel av packning och magasinering samt omslipning, infärgning etc. Resten stod försäkringsbolaget för. Och vi har betalat "under protest".

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Misse Misse skrev:
Det vi betalat är inte kostnaden för hela arbetet. Vi har betalat för åldersavdrag (10%), vår andel av packning och magasinering samt omslipning, infärgning etc. Resten stod försäkringsbolaget för. Och vi har betalat "under protest".
Ok, då förstår jag.

H
H HEM2121 skrev:
Ok, då förstår jag.
Har du pratat med Konsumentverket? De kanske kan ge dig mer information hur du kan gå vidare.
Villaägarna har juridisk rådgivning, gratis om du är medlem, medlemsavgiften per år är ingen större summa.

H HEM2121 skrev:
Har du pratat med Konsumentverket? De kanske kan ge dig mer information hur du kan gå vidare.
Villaägarna har juridisk rådgivning, gratis om du är medlem, medlemsavgiften per år är ingen större summa.
Vi har varit i kontakt med konsumentvägledare där vi bor. Villaägarna hade kanske fungerat om vi inte bott i en bostadsrätt.

H
Misse Misse skrev:
Vi har varit i kontakt med konsumentvägledare där vi bor. Villaägarna hade kanske fungerat om vi inte bott i en bostadsrätt.
Det gäller även bostadsrätt, jag gick in och kollade på Villaägarnas hemsida.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
Vad är det som gör golvet så dyrt?
Man får ju fiskbensparket med läggning och behandling billigare än detta.

Tycker det är helt självklart att de borde byta ut golvet helt om de nu slipat så mycket.
Ska golvet klara ett visst antal slipningar, och dessa nu är borta är ju värdet på golvet väldigt mycket mindre än det var innan de började klanta sig.
Blir det fint efter nästa slipning kanske en ordentlig kompensation kan vara ok också.

Misse Misse skrev:
Vi har inte återkopplat på det erbjudande vi fått ännu då vi håller på att dokumentera hela ärendet.
Men om ni inte har accepterat deras förslag så kom med ett motförslag. De provar att slipa och om det lyckas får ni någon form av kompensation för att ni inte kan slipa golvet fler gånger. Om de inte lyckas så lägger de in ett nytt golv. Och för att det inte ska bli en godtycklig bedömning om de lyckats eller inte så lägger ni in några krav ex att det inte får diffa mer än 1 mm mellan högsta o lägsta punkten, att de fixar övergången mellan golvet o lister/stenar/andra golv så att det inte blir en kant.
Innan ni skickar motförslag så prata med besiktningsman/golvtillverkaren om vilka villkor som kan vara vettiga.

Fundera även på om ni ska föreslå något om vem som betalar för ev ett annat boende, vilken typ av golv de får lägga om de misslyckas, om ni kan tänka er att stå för en del av kostnaden för nytt golv mm

Det värsta som kan hända är att de tvärvägrar men i bästa fall så får ni igång en förhandling och komma fram till något som båda parter kan acceptera. Troligen får ni inte igenom alla krav och ni kanske behöver stå för mer än ni anser att ni borde behöva men samtidigt sparar ni väldigt mycket tid, stress och antagligen pengar på att slippa stämma dem i tingsrätten. Bara stressen att riskera att behöva betala bådas rättegångskostnader är ofta värt väldigt mycket. Och kom ihåg att det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Misse Misse skrev:
Det förutsätter att man har ett nytt golv tillgängligt och att de är går med på att betala för ytterligare hotellnätter om det skulle krävas. Sedan får man fundera på vad de tänkt göra med de nivåskillnader som uppstått och som skulle bli värre av att slipa ytterligare.
Det är saker som måste lösas oavsett. Men så länge firman föreslår en lösning och ni inte accepterar finns det goda skäl att skylla på er.

Låter ni firman förstöra (det enl er redan förstörda) golvet finns det inget fog kvar att skylla på er .
Felet är 100% golventrepenörens. Det ökar deras motivation att ta sitt ansvar. I det läget har ni ett väldigt mycket bättre läge om ni behöver stämma firman.

Misse Misse skrev:
Jag har skrivit ett par trådar här tidigare om eländet med vårt golv men skulle vilja få hjälp med vad som gäller i det läge vi befinner oss i. På grund av en vattenläcka har en liten del av vårt golv bytts ut och hela golvet har blivit omslipat och därefter infärgat (vi har ett mörkt golv). Tyvärr gjordes inget bra arbete:

1) först valde man fel bets och fick slipa om (man hade fått en instruktion men valde något "snarlikt" som i verkligheten inte alls var snarlikt)
2) därefter gjorde man ett urdålig jobb

Vi är överens om att arbetet behöver göras om MEN nu har man har slipat så mycket på sina ställen att det uppstått en nivåskillnad på upp emot 5 mm. Det var ingen sådan nivåskillnad innan (jag kan inte komma ihåg någon nivåskillnad alls men golvet var slipat en gång efter inläggning varför jag inte utesluter en nivåskillnad om max 1 mm innan man började slipa).

Företaget som levererat golvet säger att det är godkänt för att slipas 8 gånger eller 4 mm. Man har alltså redan slipat bort så mycket om inte mer (i alla fall på vissa ställen) så att det inte går att slipa ytterligare och det är här vi befinner oss nu.

Vi har blivit erbjudna att de slipar om alternativt motsvarande summa men det täcker ju enbart en liten del av kostnaden för att byta ut golvet (materialkostnad om vi skulle köpa golvet själv är över 3000 SEK/m2 bara för plankorna).

Vi är alltså överens om att det är felaktigt utfört men företaget i fråga anser att de skall slipa vårt golv 3 gånger (istället för 1 som var överenskommet) och att man skall slipa golvet igen trots att golvet som sagt inte är godkänt för att slipas mer. Vad har vi för möjlighet i ett fall som detta? Vi är inte ute efter pengar att använda till annat eller att låta golvet vara som det är -vi vill ha ett snyggt golv som vi hade innan detta företag förstörde det. Vad gäller om det nu helt enkelt inte är möjligt att avhjälpa felet utan att byta ut golvet?
3000/m2, är det guld i plankorna

Misse Misse skrev:
jag förstår att du tycker det är helt rimligt att hantverkare lämnar efter sig ett golv som inte ser klokt ut och där man har slipat mer än vad som golvtillverkaren säger är tillåtet och det är konsumenten som skall ta "smällen".
Det har du missuppfattat totalt. Självklart skall det inte gå till så.

Det jag funderar på är att du kanske inte har rätt i det du säger. Golventrepenören kanske har gjort exakt det som vilken annan firma som helst skulle ha gjort. Det är otroligt (men inte omöjligt) att de slipat mer än 0,5mm för skoj skull. Rimligen har de en bra anledning att göra som de gjort. Att resultatet inte blivit bra är naturligtvis uppenbart. Men frågan är väl egentligen varför. Alltså vad som är grundorsaken till att de slipat så mycket.
Att slipa bort 5-7mm istället för 0,5mm gör man inte av misstag. Det måste finnas en avsikt. Annars slutar man mycket tidigare. Jag kommer på 2 tänkbara förklaringar
  • Den som slipade är en total klåpare.
  • Det krävdes så mycket slipning för att få golvet snyggt. Dvs om de slipat mindre skulle resultatet blivit ännu sämre.
Man kan slipa ett pigmenterat golv, men man kan inte i förväg veta hur djupt man måste gå för att få bort allt pigment. Som du är inne på riskerar man att golvet är genomfärgat och att det då kommer förstöras vid en slipning om man vill ha bort allt pigment. När man pigmenterar riskerar man att inte kunna slipa i framtiden.

Har firman förklarat varför de slipat så väldigt mycket mer än de 0,5mm du tycker räcker?

Misse Misse skrev:
Vi får nog konstatera att vi ser olika på det här och jag hoppas att du aldrig drabbas av något motsvarande.
Du har uppenbarligen missuppfattat saken.

Frågar man på forumet får man reda på hur andra ser på saker och ting. Det är så vi lär oss av varandra. När man svarar gör man det för att hjälpa någon som frågar. Hjälpa efter bästa förmåga.
Jag har inte all info. Jag är inte part i saken. Så jag försöker förstå hur det ligger till. I det stora hela verkar vi överens.

Men du har rätt i att jag tycker golventreprenören skall få chansen att rätta till golvet så som de erbjudit sig att göra för att lösa problemet. Varför du inte accepterar att få golvet fint igen begriper jag inte. Just den punkten verkar vi ha olika syn på. Men beslutet är naturligtvis ditt.

Och en sak till. Att betala för ett arbete som inte är klart ser vi olika på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.