16 486 läst ·
32 svar
16k läst
32 svar
Felaktigt monterad fotplåt - besiktning missat?
https://www.byggahus.se/forum/threa...fotplat-besiktning-missat.575663/post-6641178Andreas på berget skrev:
Kniv har fel och surris har rätt.
Det är en fotplåt (om inte så kan kniv skicka en länk på vilken plåt det är) och ja den ska sitta UNDER masoniten egentligen men av rent estetiskta skäl så sätter man den inland över läkten för att dölja läkten underifrån. Samt så ska det ju inte komma något vatten under pannorna så det är ju inget problem som det är idag utan ser lite snyggare ut bara😁 dom tak jag har varit med på så har dom antingen velat göra så här eller lagt den rätt men målat understa läkten svart.
Tack för alla underhållande svar, det var väldigt rogivande att läsa igenom tråden igårkväll.
Jag kan konstatera och förtydliga att jag:
1. Har en fotplåt som är monterad ovan på läkt istället för under masoniten.
2. Inte har någon takpapp.
Vad är egentligen risken med att fotplåten sitter ovan på läkten istället för under masoniten? Kollar jag på ritningen kan vatten inte rinna längs masonitskivan ändå, vatten som rinner längs masoniten kommer stanna vikt vardera läkt ändå? Då är det väl bättre och snyggare att plåten sitter som den är nu? Möjligtvis något att den sticker något längre ner.
Jag kan konstatera och förtydliga att jag:
1. Har en fotplåt som är monterad ovan på läkt istället för under masoniten.
2. Inte har någon takpapp.
Vad är egentligen risken med att fotplåten sitter ovan på läkten istället för under masoniten? Kollar jag på ritningen kan vatten inte rinna längs masonitskivan ändå, vatten som rinner längs masoniten kommer stanna vikt vardera läkt ändå? Då är det väl bättre och snyggare att plåten sitter som den är nu? Möjligtvis något att den sticker något längre ner.
Det finns flera sätt att göra och beroende på når och hur och av vem taket gjorts och enligt vilka regler så är olika lösningar rätt på olika hus
Jag tror ingen förståndig normalbegåvad besiktningsman hade anmärkt på det där när taket har undertak av masonit
Taket fungerar och det finns ingen anledning eller orsak att förändra nåt nu ,taket håller sin livslängd även i det där utföranden
Jag tror ingen förståndig normalbegåvad besiktningsman hade anmärkt på det där när taket har undertak av masonit
Taket fungerar och det finns ingen anledning eller orsak att förändra nåt nu ,taket håller sin livslängd även i det där utföranden
Klicka här för att svara