surris
K kniv skrev:
Lugna ner dig nu. Såklart ska det vara en fotplåt, har ju sagt hela tiden att den saknas. Du som påstår att fotplåten sitter på läkten, men den plåten kan inte sättas under duken då vinkeln inte är densamma som fotplåten ska ha.
Det tror inte jag. Men kan du se och avgöra det på bilden så grattis till dig.

Oavsett så är det fel eftersom det inte är byggt enligt ritning.

ClasseClas
A aintnouseintrying skrev:
Flyttade för drygt 5 månader sedan in i en enplansvilla byggd 2001. Inför tillträdet genomfördes en besiktning som upptäckte några småfel men inget allvarligt.

Idag när jag ska rensa hängrännorna noterar jag att fotplåten är monterad ovanpå läkten istället för under, vilket medför en synlig och utsatt glipa mellan masosnit och takfotsbräda. Se bilderna nedan. Fick bekräftat av husets originalritningar att plåten borde varit monterad under läkten.

Fråga 1 - Besiktningsmannen sa inget om detta. Borde hen ha noterat?

Fråga 2 - Hur löser man detta på enklast vis? Huset har stått i 25 år och det har inte varit några problem hittills. Vill inte laborera för mycket. Även om det är "fel" har det funkat.
På mitt hus från år 2000 så var det inte inritat någon fotplåt på ritningen utan takpappen sticker istället ut 15-20 mm förbi råsponten ner mot hängrännan. Det är inget jag bekymrar mig över.

Med överlappande masonitskivor så blir det lurigt att få till det med fotplåten. Vad ska plåten fästas i? I takstolarna med cc 1200? Det blir sladdrigt.

Med råspont så blir det enklare. Från Träguiden,
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
1778828169453.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
K kniv skrev:
Det där är inte fotplåten. Vanligt missförstånd hos dem som inte kan hantverket. Som du säger ska fotplåten och remsa sitta under läkten och kunna skydda ändar på underlagstaket (masonit i detta fall?). Men det är också väldigt vanligt att sätta en plåt ovanpå läkten för att skydda från att drivande nederbörd kommer in mellan pannor och underlagstaket. Ena plåten utesluter inte den andra.

Fotplåten ser ut att saknas helt.
Det där hittar du på. Man sätter normalt inte plåten så.

• Gilla
gangsberg
  • Laddar…
Nissens
K kniv skrev:
Du som påstår att fotplåten sitter på läkten, men den plåten kan inte sättas under duken då vinkeln inte är densamma som fotplåten ska ha.
Det är en helt vanlig fotplåt som är felmonterad. Den gör ingen nytta där, men ingen skada heller.

Jag skulle se till att pappen går ut i rännan istället, gör den inte det så kan man skjuta in en pappremsa under den befintliga pappen. 😊

Sista bilden. Är det ingen risk att regnvatten på teglet, liksom på plåttak, sprutar förbi hängrännan?

Nissens Nissens skrev:
Det är en helt vanlig fotplåt som är felmonterad. Den gör ingen nytta där, men ingen skada heller.

Jag skulle se till att pappen går ut i rännan istället, gör den inte det så kan man skjuta in en pappremsa under den befintliga pappen. 😊
Masonittak har ingen papp.

Det enklaste du kan göra är att plocka loss en fotplåt och gå till plåtslagare och be dom göra en likadan fast 7-8 cm längre i framkant .
Skruva den nya i läkten

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det som är monterat hos dig är antagligen skyddsbeslaget. Fotplåten verkar de ha missat att montera

• RA-JT-.4111-1.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
emilvikstrom och 4 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Ser ju ut på bilderna som att det sitter en plåt även under🤔eller är det jag som ser fel?
Ingen plåt..Fotbräda och markis syns

• Gilla
svenv64
  • Laddar…
Ja jösses, en hel tråd för att försöka beskriva hur vatten faller mot moder jord.
Nån ö h t som inte inser att vatten följer en yta som lutar mer eller mindre nedåt från ett horisontalplan. I vart fall om det inte är för strömt.

IMG_20260516_081043.jpg
Skapa konto

IMG_20260516_081019.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Ja, ja... Vän av ordning påpekar givetvis att trä typ läkt är synlig under det jag kallar takfotsplåt.
Men skit i just det. Då taket inte är klart.

Redigerat:
Och innan nån hinner att kommentera, så finns sen tidigare en takplåtsfot, tillhörande gamla Shingeltaket, som jag la Planja plåttak på.
Bara bra för då leds ev kondens ned i hängrännan.

Glaserat tegel funkar ungefär som på bilderna ovan.

Rått tegel med ojämn tegelyta, bromsar vattnet som är på väg nedåt.
Och lämnar nedersta teglet s a s rakt ned.
Då behövs ingen takfotsplåt för just vattenavrinning enligt min bild ovan.

Och nu innan nån kommenterar att jag har dubbla takfotsplåtar.

Helt riktigt. Den nedersta ligger under gamla taket av Schingelskivor. Funkar nu perfekt för att leda ned eventuell kondensvatten.

Så skulle man kunna göra om man lägger ny taklagspapp / underlagspapp på t ex råspont.

Men Observera. Då under taklagspappen.

-Ibland ser man att takfotsplåt läggs ovanpå taklagspapp. Men då rinner kondensvatten under plåten och leds inte ned i hängrännan.

Visst är det fint att plåten ändå fyller en uppgift.
Gissa vilken?

Redigerat:
surris surris skrev:
Det tror inte jag. Men kan du se och avgöra det på bilden så grattis till dig.

Oavsett så är det fel eftersom det inte är byggt enligt ritning.
Kniv har fel och surris har rätt.
Det är en fotplåt (om inte så kan kniv skicka en länk på vilken plåt det är) och ja den ska sitta UNDER masoniten egentligen men av rent estetiskta skäl så sätter man den inland över läkten för att dölja läkten underifrån. Samt så ska det ju inte komma något vatten under pannorna så det är ju inget problem som det är idag utan ser lite snyggare ut bara😁 dom tak jag har varit med på så har dom antingen velat göra så här eller lagt den rätt men målat understa läkten svart.

• Gilla
aintnouseintrying och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.