Flyttade för drygt 5 månader sedan in i en enplansvilla byggd 2001. Inför tillträdet genomfördes en besiktning som upptäckte några småfel men inget allvarligt.
Idag när jag ska rensa hängrännorna noterar jag att fotplåten är monterad ovanpå läkten istället för under, vilket medför en synlig och utsatt glipa mellan masosnit och takfotsbräda. Se bilderna nedan. Fick bekräftat av husets originalritningar att plåten borde varit monterad under läkten.
Fråga 1 - Besiktningsmannen sa inget om detta. Borde hen ha noterat?
Fråga 2 - Hur löser man detta på enklast vis? Huset har stått i 25 år och det har inte varit några problem hittills. Vill inte laborera för mycket. Även om det är "fel" har det funkat.
Idag när jag ska rensa hängrännorna noterar jag att fotplåten är monterad ovanpå läkten istället för under, vilket medför en synlig och utsatt glipa mellan masosnit och takfotsbräda. Se bilderna nedan. Fick bekräftat av husets originalritningar att plåten borde varit monterad under läkten.
Fråga 1 - Besiktningsmannen sa inget om detta. Borde hen ha noterat?
Fråga 2 - Hur löser man detta på enklast vis? Huset har stått i 25 år och det har inte varit några problem hittills. Vill inte laborera för mycket. Även om det är "fel" har det funkat.
Det där är inte fotplåten. Vanligt missförstånd hos dem som inte kan hantverket. Som du säger ska fotplåten och remsa sitta under läkten och kunna skydda ändar på underlagstaket (masonit i detta fall?). Men det är också väldigt vanligt att sätta en plåt ovanpå läkten för att skydda från att drivande nederbörd kommer in mellan pannor och underlagstaket. Ena plåten utesluter inte den andra.
Fotplåten ser ut att saknas helt.
Det är inte ritat så.K kniv skrev:Det där är inte fotplåten. Vanligt missförstånd hos dem som inte kan hantverket. Som du säger ska fotplåten och remsa sitta under läkten och kunna skydda ändar på underlagstaket (masonit i detta fall?). Men det är också väldigt vanligt att sätta en plåt ovanpå läkten för att skydda från att drivande nederbörd kommer in mellan pannor och underlagstaket. Ena plåten utesluter inte den andra.
Nej. Du har uppenbarligen ingen koll. Den där plåten är ingen fotplåt, och kan inte sitta som fotplåt för att vinkeln inte stämmer på bockningen. Det är däremot ganska vanligt att man sätter en ”extra” plåt för att täcka mellanrummet mellan duk och pannor; för att skydda för drivande nederbörd, för att skydda läkten och för att det är snyggare än att ha massa ljusa prickar (änden på läkten) som ”lyser” under ett mörkt tak.surris skrev:
Fotplåten saknas.
Du har ingen koll. Jag ser på ritningen att det ska sitta en fotplåt som inte finns. Ingen mer plåt är inritad på ritningen.K kniv skrev:Nej. Du har uppenbarligen ingen koll. Den där plåten är ingen fotplåt, och kan inte sitta som fotplåt för att vinkeln inte stämmer på bockningen. Det är däremot ganska vanligt att man sätter en ”extra” plåt för att täcka mellanrummet mellan duk och pannor; för att skydda för drivande nederbörd, för att skydda läkten och för att det är snyggare än att ha massa ljusa prickar (änden på läkten) som ”lyser” under ett mörkt tak.
Fotplåten saknas.
Vid nybyggnation bygger man enligt ritning inget annat, allt annat är fel.
Lugna ner dig nu. Såklart ska det vara en fotplåt, har ju sagt hela tiden att den saknas. Du som påstår att fotplåten sitter på läkten, men den plåten kan inte sättas under duken då vinkeln inte är densamma som fotplåten ska ha.surris skrev: