F Fredrik Sjödin skrev:
Det har redan skett. Intresset bland privatkonsumenter att läsa egenkontrollprogrammet är ganska stort, trots att det bara gått en dryg månad.
Så hur gick det? Fick kunden tillgång till företagets egenkontrollprogram och var kunden välkommen som kund efter det?

Fredrik, även jag har en livslång erfarenhet, först som anställd i div "positioner" för att sedan under ca 15 år driva eget innan jag avslutade min karriär med ett "pappersvändarjobb" i en annan byggbransch.
Jag ha som anställd för ca 25 år sedan "upplevt" egenkontorllprogram som inte ens dom stora kunderna efterfrågade trots att "mitt" företag försökte torgföra det som nått nytt och revolutionerande. Mindre/privatkunder kar aldrig varit intresserade.
Jag har i första hand haft direktkontakt med slutkunderna och min erfarenhet kommer även första hand från just kunderna.
Eftersom vi har lite olika uppfattning om hur pass insatta kunden är skulle det vara intressant att veta hur du har fått en annan uppfattning.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det vore ju tacknämligt om de elektriker som läser detta forum postade ett inlägg när den första privatkunden hör av sig och vill ha ut egenkontrollprogramet.

1) Fick kunden tillgång till programmet?
2) Om inte, beställde kunden i alla fall?
3) Var kunden välkommen som kund eller fick denne söka sig en annan leverantör eftersom kunden luktade problem.
Visserligen jobbar firman jag jobbar på sällan åt privatpersoner men när det händer om det händer så startar jag en tråd:rofl:
Personligen så upplever jag hela omläggningen som en byråkratisk papperstiger vars enda syfte är att tjäna SEF och EIO's agenda för att skydda dess medlemmar mot mindre oanslutna företag. Ser inte hur denna regeländring höjer elsäkerheten eller hindrar "Kan allt hantverkare" oavsett nationalitet.

Mikael_L
Det blev egentligen lite tokigt i den här tråden, den spårade ut i princip i inlägg #31 för att handla om egenkontrollprogram och nya lagstiftningen, med undantag för något enstaka inlägg där mitt i.

Undrar om någon moderator skulle kunna splitta tråden ...?
Jag vet att den är aningens svårsplittat då det spretar lite här och var ....

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
Som konsument förstår jag inte varför inte alla som skruvar el har en personlig behörighet på samma sätt som en sjuksköterska, läkare eller lärare.

Jag förstår att fackförbunden tycker det är en dålig idé. Men att det känns som en lång uppförsbacke ska inte vara något hinder.

Antingen så är det livsfarligt att koppla el och då är det mer motiverat med en elektrikerlegitimation än en lärarlegitimation eller så är det inte alls livsfarligt och då bör man införa en ordning där privatpersoner kan lägga plaströr i en innervägg utan att åka i fängelse.

Att som nu, överlåta revisionsansvaret på privatpersoner för att driva oseriösa aktörer i konkurs, är oansvarigt.

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Med marknaden som den är idag så får man vara glad att man överhuvudtaget får hem en elektriker för att göra småjobben. De flesta firmor är inte intresserade av mindre än att tråda om hela huset. Så på det viset löser det sig ju.

Att tro att jag skulle begära ut ett egenkontrollprogram för att någon ska komma hem till mig och sätta upp ett nytt eluttag eller montera jordfelsbrytare (jobb i <2kkr-klassen, normalt) är så verklighetsfrånvänt att jag inte vet var jag ska börja. Precis som Bo säger ska jag kunna förvänta mig att få en installation som är enligt kraven, precis som att jag får CE-märkta grejer när jag handlar på bygghandeln.

Nej, jag tror som jag sagt i tidigare trådar att den nya lagstiftningen kommer försämra elsäkerheten då småjobben blir gjorda i än mindre omfattning eftersom det blir mer administration kring det hela. Det som verkligen skulle kunna förbättra elsäkerheten är just en hempularbehörighet som skulle komma på köpet om man införde en rimlig personlig behörighet. Tyvärr är det mycket att hoppas på eftersom man då skulle vara tvungen att införa just personlig behörighet. Det är tydligt att facket inte är intresserat av detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Med marknaden som den är idag så får man vara glad att man överhuvudtaget får hem en elektriker för att göra småjobben. De flesta firmor är inte intresserade av mindre än att tråda om hela huset. Så på det viset löser det sig ju.

Att tro att jag skulle begära ut ett egenkontrollprogram för att någon ska komma hem till mig och sätta upp ett nytt eluttag eller montera jordfelsbrytare (jobb i <2kkr-klassen, normalt) är så verklighetsfrånvänt att jag inte vet var jag ska börja. Precis som Bo säger ska jag kunna förvänta mig att få en installation som är enligt kraven, precis som att jag får CE-märkta grejer när jag handlar på bygghandeln.

Nej, jag tror som jag sagt i tidigare trådar att den nya lagstiftningen kommer försämra elsäkerheten då småjobben blir gjorda i än mindre omfattning eftersom det blir mer administration kring det hela. Det som verkligen skulle kunna förbättra elsäkerheten är just en hempularbehörighet som skulle komma på köpet om man införde en rimlig personlig behörighet. Tyvärr är det mycket att hoppas på eftersom man då skulle vara tvungen att införa just personlig behörighet. Det är tydligt att facket inte är intresserat av detta.
Personliga behörigheter var samtliga i expertgruppen ganska snart eniga om var en orimlig väg att gå. Villaägarna satt med i expertgruppen.

tommib
F Fredrik Sjödin skrev:
Personliga behörigheter var samtliga i expertgruppen ganska snart eniga om var en orimlig väg att gå. Villaägarna satt med i expertgruppen.
Så vad du säger är att jag fortfarande inte har en aning om huruvida jeppen som kommer hem till mig kan något eller inte? Hur skiljer sig annars egenkontrollprogrammet från en personlig behörighet? Låt vara att den är administrerad av ett privat företag, men så gör vi med t.ex. bilbesiktningar också nuförtiden.
För att spetsa till frågan ytterligare: Om jag skulle få tag på ett egenkontrollprogram där alla kontroller som ska göras står och utförandet beskrivs, varför skulle jag inte kunna koppla grejerna själv och bocka av punkterna? Vilken detaljnivå är det? Vilken detaljnivå krävs?

Att villaägarna är emot personliga behörigheter säger absolut inget. Efter att ha suttit med på ett otal möten om olika saker så är min uppfattning om kulturen i detta landet att man håller med för att få gå därifrån om man inte känner väldigt starkt för något. Ibland även om man känner väldigt starkt för något.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det kanske var så att Villaägarna var ensamma om intresset för personlig behörighet, men mer troligt att de inte hade någon åsikt (insikt) alls.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Att huka sig bakom att villaägarna var med som remissinstans är lite ynkligt, och förstärker nästan intrycket att det hela måste försvaras trots vetskapen om att det är dumt.

"Villaägarna" var 'med tillsammans' med remissinstanser såsom "Verkstadsföretagen", "Svenska kraftnät", "Eio", "SEF", "Elsäkerhetsverket", "Byggindustrin" osv.
Snacka om asymetriskt förhållande, i form av storlek, styrka, kunskap ...

Ungefär som om jag själv fått en plats på fällstol vid dörren in till FN's säkerhetsråd, utan att ha med mig några bisittare och sakkunniga. :)

Nä, det går inte att påstå att säga att alla Sveriges husägares intressen har tagits tillvara bara för att man låtit "Villaägarna" vara med och lyssna på de stora pojkarna.
Ynkligt.

Är villaägarnaverkligen en bra representant för villaägarna. För mig känns de mer som en kommersiell organisation än en intresse organisation. De flesta verkar vara med för att få rabatter snarare än att man stöder deras åsikter, samman som med ICA.

Som TS kan jag känna att Mikael_L har en poäng med att dela den här tråden. Som lekman är det intressant att ta del av diskussionerna kring eljobb, men det är mycket som går lite över huvudet.

Nåväl, hur gick det med fläkten till slut? Igår var en elfirma på plats, drog ny kabel från fördelardosa och satte ett jordat uttag på gamla lampans plats. Bra så långt. På kvällen efter en lång resa och många timmar med småfix i andra dotterns lägenhet, fick jag upp fläkten. Lite meck med plugg o skruv, fläkten sitter med tre skruv, men till slut var den uppe och testad till belåtenhet.
Sen kom elchocken, dottern ville testa spisen och den var stendöd, säkringen hade gått. Ingen propp i reserv förstås. Jaha, då har jag nog borrat i elröret tänkte jag. Klantigt och vårdslöst, ja. Två timmars bilresa med konsekvenstankar och frågor som inte fick några svar.

Idag har jag kontaktat fastighetsskötare och även pratat med elektrikern så får vi se var detta slutar. Trösterikt att höra alternativen och att det ordnar de på nån dag. Men jobbet är tyvärr inte avslutat än.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I trafiken dör många människor årligen, betydligt fler än av elolyckor. Där har man lyckats skapa ett system.med personlig behörighet. Ska man köra yrkesmässigt krävs en annan behörighet än om man ska köra som privatperson.

Om man hade haft samma tankar om trafiken som om elsäkerhet, så hade privatpersoner inte fått köra bil. Man hade blivit hänvisade till olika taxi-bolag. Chaufförerna skulle inte behöva ha körkort eller en synlig taxilegitimation i bilen. Det hade räckt om någon på kontoret hade körkort... Kunderna skulle behöva kontrollera någon halvkass hemsida för att se om ett taxibolag var bra eller inte. På hemsidan (som 99% av privatpersonerna inte kände till) så skulle varje företag själva skriva att de var bra, någon kontroll av att de verkligen var det skulle inte ske. Där skulle också ett egenkontrollorogram finnas, ett program som kunderna inte förstod, men skulle kunna använda för att skilja de bra företagen från de dåliga.

Jag har inte förstått varför en personlig behörighet skulle vara så omöjlig. Det funkar i andra branscher. Här får vi bara veta att det inte är en bra idé.

Jag får var tacksam att man löst problemet med personlig behörighet inom trafiken, annars hade jag väl fått betala taxiresor för elektrikern som skulle installera några nya uttag...

Och i trafiken har man ju verkligen lågt antal dödade :)

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och varför behöver man bry sig om egenkontrollprogram och ställa firmor mot varandra? I den bästa av världar borde det vara så att privatpersoner ska kunna ringa en elfirma vilken som helst och kunna lita på att få arbetet korrekt utfört till ett skäligt pris. Andra ska inte få skylta med sitt telefonnummer.
Ja precis så skulle man ju vilja att det var.

Men vägen dit, hur vi ska närma oss denna smått utopiska framtid, är den svåra nöten att knäcka. Jag har inte någon direkt känsla att vi har kommit närmare med det sista halvårets förändringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.