GK100 GK100 skrev:
Jag tror du kraftigt övervärderar betydelsen av detta egenkontrollprogram Fredrik, det är en konstruktion för gallerierna som jag ser det. I princip alla liknande förfaranden jag känner till och har haft att göra med under åren i många sammanhang är mer eller mindre betydelse/verkningslösa när allt kommer omkring.

Jag ansluter mig i det som brukar diskuteras i liknande trådar här till linjen att om det nu behöver skärpas är kontroll av individernas kompetens som verkar i branschen en rimlig men kanske "omöjligt" väg.
En av huvudkomponenterna i egenkontrollprogrammet är just "kontroll av individernas kompetens". Allt finns där. Det är bara att ställa krav på elfirman.

Det blir en konstruktion för gallerierna om inte kunderna väljer att använda det verktyget. Som det ser ut så kommer alla professionella beställare att göra det. Detta kommer att innebära att privatmarknanden lämnas till det oseriösa segmentet av utförare om inte även privatkonsumenter ställer liknande krav. Och varför skulle de inte göra det? Jag har aldrig hört om någon som köpt till exempel en dyr bil på måfå.

F Fredrik Sjödin skrev:
Nu tycker jag du undervärderar privatmarknaden. Jag är övertygad om att den som avser att köpa till exempel en bil eller ett nytt kök för 150 000 gör en hyfsat grundlig research innan man bestämmer vad man ska köpa. Varför ska just elinstallationsarbeten hanteras på något annat sätt? Ingen, allra minst privatkonsumenter med små finansiella muskler, vill kasta pengar i sjön.
Att gå på rekommendation eller varumärke ser jag inte som att undervärdera privatmarknaden. Däremot tror jag inte att granskning av egenkontrollprogram skulle tillföra särskilt många konsumenter något. Förstår man dessa gör man nog jobbet själv (om man har tid) eller klarar av att skilja en skicklig hantverkare från en klåpare ändå.

Tidigare fanns inget sätt att på ett hyfsat analytiskt sätt kunna värdera elfirmor sinsemellan. Nu finns det det. Om privatkonsumenterna använder det verktyget kommer det att gynna alla. Detta var även en grundläggande slutsats i elbehörighetsutredningen, där bland annat villaägarnas förbund deltog.
Varmluft. Det ni lyckats med är att skapa ett skråskydd som gör det svårt för icke-svenska bolag att ta jobb på den svenska marknaden. Hatten av.

F Fredrik Sjödin skrev:
[...]en fri marknad. I den bästa av världar ser marknaden, i vilket privatkonsumenter definitivt ingår, till att oseriösa aktörer konkurreras ut. För att kunna göra det krävs vissa verktyg, till exempel egenkontrollprogram.
Att ha ett påtvingat svenskt egenkontrollprogram är förstås inte att ha en fri marknad. En (relativt) fri marknad skulle snarare basera sig på att var och en som hävdade sig uppfylla de formkrav på elarbete som finns fick göra det. Möjligen kombinerat med tillsyn och/eller utökat avtalsrättsligt ansvar. Men så mycket vill du kanske inte lita på konsumenten.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En (relativt) fri marknad skulle snarare basera sig på att var och en som hävdade sig uppfylla de formkrav på elarbete som finns fick göra det. Möjligen kombinerat med tillsyn och/eller utökat avtalsrättsligt ansvar. Men så mycket vill du kanske inte lita på konsumenten.
Men detta är ju precis vad elsäkerhetslagen och egenkontrollprogrammet säger. Det företag som i sitt egenkontrollprogram hävdar att de kan uppfylla formkraven får verka på den svenska marknaden, efter anmälan (inte ansökan, det sker ingen prövning av företaget) hos ESV.

Och en konstruktion som gynnar dom EIO anslutna samt dom stora företagen, så visst förstår jag att Fredrik tycker det är bra.
Men dom som ska bygga sitt första hus och det snurrar runt i dras huvuden pga alla för dom främmande frågeställningar och svårförstådda regler, är det bara ännu en mycket svårgreppad konstig sak.

E elmont skrev:
Och en konstruktion som gynnar dom EIO anslutna samt dom stora företagen, så visst förstår jag att Fredrik tycker det är bra.
Men dom som ska bygga sitt första hus och det snurrar runt i dras huvuden pga alla för dom främmande frågeställningar och svårförstådda regler, är det bara ännu en mycket svårgreppad konstig sak.
Håller jag inte alls med om. De som ska bygga sitt första hus är de som nog kommer att ha den allra största nyttan med det nya regelverket. Det blir betydligt enklare för dem att kunna göra en så bra upphandling som möjligt.

F Fredrik Sjödin skrev:
Som det ser ut så kommer alla professionella beställare att göra det. Detta kommer att innebära att privatmarknanden lämnas till det oseriösa segmentet av utförare om inte även privatkonsumenter ställer liknande krav.
Schysst. Tack för den passningen.

Om jag nu inte ska bygga en villa, utan vill ha ett till vägguttag i garaget, en timer till motorvärmaren eller en dimmer installerad.

Hur tycker du att jag ska göra då? Är det verkligen rimligt att jag som konsument ska behöva göra en kvalitetsrevision först?

Förlåt, men det här är så dumt så klockorna stannar.

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Tja, för att det är en grundläggande mekanism i en fri marknad. I den bästa av världar ser marknaden, i vilket privatkonsumenter definitivt ingår, till att oseriösa aktörer konkurreras ut. För att kunna göra det krävs vissa verktyg, till exempel egenkontrollprogram.
Ja, jag tror att EKP kommer att medföra en kvalitetsskärpning i branschen, i den mån den är påkallad. Men att konkurrera på den privata marknaden tror jag de gör bäst genom ett väl utfört arbete till ett bra pris, dvs handfasta saker som folk förstår och efterfrågar.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Men detta är ju precis vad elsäkerhetslagen och egenkontrollprogrammet säger. Det företag som i sitt egenkontrollprogram hävdar att de kan uppfylla formkraven får verka på den svenska marknaden, efter anmälan (inte ansökan, det sker ingen prövning av företaget) hos ESV.
Att det är precis samma sak får vi nog vara oense om.

I vanliga företag är det som här är programföreskrivet inget som är ett problem, exempelvis så klarar man normalt att löpande fortbilda eller ersätta sin personal utan att redogöra för en myndighet hur man ska göra det eller så försvinner företaget med tiden.

Här har vi en ny reglering där utöver att en ansvarig elektriker måste finnas, nu även företaget som verksamheten drivs i åläggs formkrav. Det är ett än starkare fokus på form snarare än resultat som jag inte håller med om är särskilt bra.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Däremot tror jag inte att granskning av egenkontrollprogram skulle tillföra särskilt många konsumenter något. Förstår man dessa gör man nog jobbet själv (om man har tid) eller klarar av att skilja en skicklig hantverkare från en klåpare ändå.
Good point som det heter. Tittar på rubriknivå vad som ingår i EKP så är det inte mycket var o en begriper för att kunna göra skillnad på olika firmor. Det är floskler som gäller om detta ska imponera på vanligt folk.

3 § Ett egenkontrollprogram ska minst innehålla beskrivningar av följande.
Elinstallationsverksamheten i företaget och organisationen för detta
• Elinstallationsverksamheten (4 §).
• Kompetenskrav och tillgången till kompetens (5 §).
• Elinstallatörer för regelefterlevnad (6 §).
• Organisationen för elinstallationsarbete och egenkontrollprogram (7 §).
Rutiner vid utförande av elinstallationsarbete
• Hur elinstallationsarbete planeras och utförs (8 och 9 §§).
• Hur kontroller av utfört arbete görs (10 och 11 §§).
Fortlöpande arbete med egenkontrollen
• Hur uppföljning av egenkontrollen görs (12 och 13 §§).

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Fredrik, efter många år i branschen törs jag med stor säkerhet säga att "vanligt" folk inte har en aning om den nya möjligheten och vad det innebär. Dom har redan mycket stora problem att sätta sig in i vad som "gäller" och är helt utelämnad åt företagarnas "goda vilja", både i nyproduktion och renoveringar. Jag har frågat runt lite hos mina bekanta som inte är i branschen och INGEN har en aning om vad den nya möjligheten innebär samt ytterst få tror att dom kommer att kolla på ESV innan dom lejer sin elektriker nästa gång.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Fredrik, efter många år i branschen törs jag med stor säkerhet säga att "vanligt" folk inte har en aning om den nya möjligheten och vad det innebär. Dom har redan mycket stora problem att sätta sig in i vad som "gäller" och är helt utelämnad åt företagarnas "goda vilja", både i nyproduktion och renoveringar. Jag har frågat runt lite hos mina bekanta som inte är i branschen och INGEN har en aning om vad den nya möjligheten innebär samt ytterst få tror att dom kommer att kolla på ESV innan dom lejer sin elektriker nästa gång.
Vi får väl se. Jag har varit i den här branschen hela mitt liv och delar inte din uppfattning. Min uppfattning är att konsumenter ofta är ytterst pålästa och med god förmåga att ställa krav på utförarna.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Schysst. Tack för den passningen.

Om jag nu inte ska bygga en villa, utan vill ha ett till vägguttag i garaget, en timer till motorvärmaren eller en dimmer installerad.

Hur tycker du att jag ska göra då? Är det verkligen rimligt att jag som konsument ska behöva göra en kvalitetsrevision först?

Förlåt, men det här är så dumt så klockorna stannar.
Tja, jag antar att du, likt de flesta konsumenter är intresserad av att få valuta för dina pengar, en säker elinstallation till ett bra pris. Varför då inte använda de verktyg som nu finns?

Det är fascinerande att folk som i alla andra sammanhang kan fundera och välja i veckor på vilken tvättmaskinsmodell man ska köpa verkar vilja köpa just elinstallationer på måfå.

Jag är helt övertygad om att det inte är så. Vi får väl se hur det går.

Det vore ju tacknämligt om de elektriker som läser detta forum postade ett inlägg när den första privatkunden hör av sig och vill ha ut egenkontrollprogramet.

1) Fick kunden tillgång till programmet?
2) Om inte, beställde kunden i alla fall?
3) Var kunden välkommen som kund eller fick denne söka sig en annan leverantör eftersom kunden luktade problem.

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det vore ju tacknämligt om de elektriker som läser detta forum postade ett inlägg när den första privatkunden hör av sig och vill ha ut egenkontrollprogramet.

1) Fick kunden tillgång till programmet?
2) Om inte, beställde kunden i alla fall?
3) Var kunden välkommen som kund eller fick denne söka sig en annan leverantör eftersom kunden luktade problem.
Det har redan skett. Intresset bland privatkonsumenter att läsa egenkontrollprogrammet är ganska stort, trots att det bara gått en dryg månad.

F Fredrik Sjödin skrev:
Det är fascinerande att folk som i alla andra sammanhang kan fundera och välja i veckor på vilken tvättmaskinsmodell man ska köpa verkar vilja köpa just elinstallationer på måfå.
Nej du Fredrik. Jag granskar inga kvalitetsmanualer hos vare sig biltillverkare eller tvättmaskinstillverkare. Jag köper en produkt med de funktioner jag vill ha av en tillverkare med gott rykte. Sen får denne skruva ihop sin maskin bäst den vill.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.