12 228 läst ·
109 svar
12k läst
109 svar
Felaktig utökning i hyresrätt - vems ansvar?
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Anslutning och losskoppling av elektrisk utrustning får man inte göra själv om man inte har auktorisation som elinstallatör.B b_hasse skrev:
Eftersom det ännu inte finns något vägguttag där fläkten ska anslutas blir alla lösningar behörighetskrävande, men det tror jag TS redan är medveten om.F Fredrik Sjödin skrev:
Och idag räcker det inte ens med det.F Fredrik Sjödin skrev:
Behörig elinstallatör (auktoriserad elinstallatör) får inte ansluta eller losskoppla elektrisk utrustning om denne inte utför det inom regi av ett företag anmält hos Elsäkerhetsverket.
Snacka om att omyndigförklara personer.
Är det verkligen sant? Jag har för mig att det var uppe i en tråd tidigare och då var slutsatsen att en auktoriserad elinstallatör fortfarande har full frihet att koppla bäst han vill helt oberoende av företag eller inte. Vad han däremot inte får göra är att sälja elinstallationstjänster utan ett företag. Är det inte dags att någon ställer frågan till ESV och kommer tillbaks hit med ett slutgiltigt svar? Dvs; Ställa frågan så att den diarieförs och publiceras på deras hemsida så att vi kan peka på svaret så fort någon börjar yra.Mikael_L skrev:
Ja. Den nya lagen skulle göra det enklare men jag tycker fortfarande det är rätt mycket gråzoner. Framför allt har den allt för stort fokus på att reglera ansvar i elbranschen ur ett kommersiellt perspektiv och låter själva elsäkerheten hamna i andra hand. Men låt oss inte starta ännu en behörighetstråd! ;-)
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
En elinstallatör får själv utföra elinstallationer var som helst upp till hens auktorisationsnivå. Men om dessa elinstallationer utförs i yrkesmässig verksamhet, alltså mot någon form av ersättning eller motprestation, ska Elinstallatören göra det inom ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
Om en elinstallatör utför elinstallationer åt sin båtklubb eller idrottsförening mot att hen får rabatt på avgiften eller gratis fotbollsskor räknas det som yrkesmässig verksamhet.
Om en elinstallatör utför elinstallationer åt sin båtklubb eller idrottsförening mot att hen får rabatt på avgiften eller gratis fotbollsskor räknas det som yrkesmässig verksamhet.
Det där är ju egentligen också intressant och ligger i linje med det Steamboy säger om kommersiell reglering av elbranschen.F Fredrik Sjödin skrev:En elinstallatör får själv utföra elinstallationer var som helst upp till hens auktorisationsnivå. Men om dessa elinstallationer utförs i yrkesmässig verksamhet, alltså mot någon form av ersättning eller motprestation, ska Elinstallatören göra det inom ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.
En slutsats av ovanstående uttalande är att det är bättre för en elinstallatör att göra jobbet svart och hävda att det var något hen bjöd på för att vara snäll än att ta betalt vitt, eftersom det då måste finnas en firma, som installatören kanske inte vill ha av någån anledning. Detta är alldeles oavsett faktisk och formell kompetens. Det kan mycket väl vara så att elinstallatören är behörig ABL (ja, auktoriserad då).
Hela denna grej med företag bakom luktar för mig som ett konstruerat ansvarsutkrävande, dvs man tänker sig att det med en firma alltid finns någon att skylla på.
Ja, det är ju rimligen det bästa du kan göra. Betala för nöjet att dra el åt henne. Då kan det definitivt inte kallas för kommersiell verksamhetE elmont skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 615 inlägg
Tja. En annan slutsats är ju att det är bättre att följa reglerna och se till att en elfirma gör jobbet. Då finns det ett egenkontrollprogram som kunden kan värdera.tommib skrev:
Det där är ju egentligen också intressant och ligger i linje med det Steamboy säger om kommersiell reglering av elbranschen.
En slutsats av ovanstående uttalande är att det är bättre för en elinstallatör att göra jobbet svart och hävda att det var något hen bjöd på för att vara snäll än att ta betalt vitt, eftersom det då måste finnas en firma, som installatören kanske inte vill ha av någån anledning. Detta är alldeles oavsett faktisk och formell kompetens. Det kan mycket väl vara så att elinstallatören är behörig ABL (ja, auktoriserad då).
Hela denna grej med företag bakom luktar för mig som ett konstruerat ansvarsutkrävande, dvs man tänker sig att det med en firma alltid finns någon att skylla på.
Nu menade jag ur perspektivet "behörig, vet att jag kan, fick göra t.o.m. 1/7", inte ur konsumentperspektivet.
Huruvida det är bättre att följa reglerna är en annan diskussion som inte är så lätt som man skulle kunna tro. Det finns många regler som många människor bryter mot dagligen. Fortkörning är ett exempel.
Huruvida det är bättre att följa reglerna är en annan diskussion som inte är så lätt som man skulle kunna tro. Det finns många regler som många människor bryter mot dagligen. Fortkörning är ett exempel.
Du tänker dig en ordning där kunderna ber att få granska elektrikerns egenkontrollprogram innan beställning?F Fredrik Sjödin skrev:
Som om det inte vore svårt nog att få en skriftlig offert. För att inte tala om ett skriftligt avtal.
Fredrik Sjödin, tror du verkligen att tex jag skulle gör jobbet på nått annat vis bara för att jag registrerar firman och vänder på några papper?? Jag kan garantera att jobbet blir exakt lika utfört även utan pappervändandet.
Och detta är problemet med nyordningen. Man omyndigförklarar de som har en personlig behörighet för att slippa hantera den betydligt större och besvärligare frågan om dem som inte har egen behörighet. Denna fråga skjuts istället över till branschen med ett "varsågod, nu är det ert ansvar att se till att folk kopplar rätt".E elmont skrev: