1 886 läst ·
42 svar
2k läst
42 svar
Felaktig inkopplad spis
Ja jag får kolla upp lite alternativ för minst ekonomisk förlust 😉Fairlane skrev:
Den här delen låter väldigt märkligt, i vilka länder kan man koppla utan nolla då?
400V i Sverige är lika illa som 400V i andra länder. Norge har väl delvis något system utan nolla, men i övrigt?
Framförallt, om instruktionsboken säger att man kan/ska koppla utan nolla är det väl bara att begära ut en ny spis av Smeg?
Inkopplingen för norskt IT-nät brukar finnas med som ett alternativ. Då är det trefas med 230V huvudspänning utan nolla.Fairlane skrev:
Den här delen låter väldigt märkligt, i vilka länder kan man koppla utan nolla då?
400V i Sverige är lika illa som 400V i andra länder. Norge har väl delvis något system utan nolla, men i övrigt?
Framförallt, om instruktionsboken säger att man kan/ska koppla utan nolla är det väl bara att begära ut en ny spis av Smeg?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag har gjort samma sak när jag bytte från en 400V till en 230V spis och kopplade likadant på plintarna utan att titta på skisserna. Fast jag hade tur och det var en spis med gjutjärnsplattor. Så ingenting gick sönder. Ja en elektriker borde veta bättre men ibland blir det fel ändå. Eftersom det var sonen kanske han inte kommer att hållas till svars.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Absolut, ibland blir det fel, men då har man inte kopplat enligt instruktionsboken. Här var det ju enligt instruktionsboken enligt uppgift och då borde Smeg ersätta den om instruktionsboken var fel.A Avemo skrev:Jag har gjort samma sak när jag bytte från en 400V till en 230V spis och kopplade likadant på plintarna utan att titta på skisserna. Fast jag hade tur och det var en spis med gjutjärnsplattor. Så ingenting gick sönder. Ja en elektriker borde veta bättre men ibland blir det fel ändå. Eftersom det var sonen kanske han inte kommer att hållas till svars.
400V kopplas utan nolla i Sverige. Induktion däremot kopplas 3x230V med nolla.R Riiz skrev:
Så får inte ihop vad som gick fel i ditt fall, beroende på vad som gick fel kan du komma billigt undan eller behöva helt ny elektronik till hällen tyvärr.
Ja. Är det kopplat rätt enligt instruktionerna så går det enkelt att skapa ett reklamationsärende och få den lagad eller ersatt utan extra kostnad.
Kan vara värt att undersöka innan det börjar skruvas.
Det ska ställas till den andra parten. Alltså inte direkt till tillverkaren utan den man gjort affär och har ingått avtal med.
Kan vara värt att undersöka innan det börjar skruvas.
Det ska ställas till den andra parten. Alltså inte direkt till tillverkaren utan den man gjort affär och har ingått avtal med.
Redigerat:
Som sagt brukar det alltid finnas i instruktionsboken en skiss på hur man kopplar spisen till norsk trefas. Det var troligen rätt kopplat om spisen hade varit kopplad till ett norskt IT-nät.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Ja, fast då bör det väl stå att det är för Norge och spänningen bör vara markerad. Står det inget om att det gäller Norge eller om spänningen inte är markerad på skissen så tycker jag man ska begära en ny spis från leverantören. Om det däremot står så faller påståendet att den är kopplad enligt instruktionsboken (eller Ja det är den ju även då, men inte för Sverige).A Avemo skrev:
Jag kollade instruktionsböckerna för två slumpmässiga Smeg-spisar och i båda framgår det att man behöver Nolla i Sverige med 400 Volt. Så det är nog en lång uppförsbacke om man ska skylla på otydliga instruktioner..Fairlane skrev:
Ja, fast då bör det väl stå att det är för Norge och spänningen bör vara markerad. Står det inget om att det gäller Norge eller om spänningen inte är markerad på skissen så tycker jag man ska begära en ny spis från leverantören. Om det däremot står så faller påståendet att den är kopplad enligt instruktionsboken (eller Ja det är den ju även då, men inte för Sverige).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Om vi nu bortser från felet på spisen.
Den här sonen, arbetar han alltså verkligen som elektriker? I så fall så borde ni som föräldrar kanske försöka att med lämplig "diplomati" få honom att studera lite mer. Det här är en typ av felkoppling som man helt enkelt inte får göra. En elektriker oam missar något sådant, kommer att förr eller senare orsaka en större katastrof. En missad nolla till en spis är inte så farligt, en spis är "värdsligt". Men gör man samma/liknande fel ex. i matningen till ett helt hus, så orsakar man i bästa fall skador för några 10 000 tals kronor, i sämre fall en storbrand med dödsoffer (sådant har hänt just med tappad nolla).
I min ungdom abetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. En dag kom det in en lastbil från Sydkraft full med trasiga TVar och annan elektronik. De hade under arbete råkat koppla loss PEN för ett helt villakvarter. I princip allt elektriskt hade gått sönder. Vi satte igång och reparerade något tiotals ´TV apparater- Under tiden stod den ansvarige förmannen från Sydkraft och grät öppet, polisen hade inlett förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse. Han grät och sade "det blir säkert åtal, hoppas bara jag slipper fängelse". Tror iofs. att han klarade sig ifrån åtal, hörde inget om det.
I samband med stambyte i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan tappade en elektriker nollan till 32 lgh. Allt elektriskt förstördes. Brand utbröt i två lägenheter men ingen var hemma och det självslocknade innan det upptäcktes. Elfirman totalmörkade vad som hade skett, men betalade för samtliga skador. Hade brandkåren kommit ut så hade det inte gått att mörka.
Den här sonen, arbetar han alltså verkligen som elektriker? I så fall så borde ni som föräldrar kanske försöka att med lämplig "diplomati" få honom att studera lite mer. Det här är en typ av felkoppling som man helt enkelt inte får göra. En elektriker oam missar något sådant, kommer att förr eller senare orsaka en större katastrof. En missad nolla till en spis är inte så farligt, en spis är "värdsligt". Men gör man samma/liknande fel ex. i matningen till ett helt hus, så orsakar man i bästa fall skador för några 10 000 tals kronor, i sämre fall en storbrand med dödsoffer (sådant har hänt just med tappad nolla).
I min ungdom abetade jag extra som TV reparatör under gymnasietiden. En dag kom det in en lastbil från Sydkraft full med trasiga TVar och annan elektronik. De hade under arbete råkat koppla loss PEN för ett helt villakvarter. I princip allt elektriskt hade gått sönder. Vi satte igång och reparerade något tiotals ´TV apparater- Under tiden stod den ansvarige förmannen från Sydkraft och grät öppet, polisen hade inlett förundersökning om allmänfarlig ödeläggelse. Han grät och sade "det blir säkert åtal, hoppas bara jag slipper fängelse". Tror iofs. att han klarade sig ifrån åtal, hörde inget om det.
I samband med stambyte i bostadsrättsföreningen där jag var ordf. för drygt 30 år sedan tappade en elektriker nollan till 32 lgh. Allt elektriskt förstördes. Brand utbröt i två lägenheter men ingen var hemma och det självslocknade innan det upptäcktes. Elfirman totalmörkade vad som hade skett, men betalade för samtliga skador. Hade brandkåren kommit ut så hade det inte gått att mörka.