K
Jag håller med om undermålig kvalité på utfört arbete, absolut.
Men att dra in besiktningsman för en liten platta för en värmepump..?! Kommer ju kosta nästan 1/3 av vad själva jobbet kostar.
Och massa tjat om fackmannamässigt. På något sätt börjar det bli väldigt stora växlar för en liten pyttesak en driven och händig DIY-are slänger ihop på max en dag till en totalkostnad av 1000kr

• Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
Hoppas det går bra för dig och att du i slutändan blir nöjd!

Att kalla en måttavvikelse på 30mm för avtalsbrott är kanske lite magstarkt. Om plattan fortfarande fyller funktionen så är det väl mer karaktär av en mindre avvikelse . som eventuellt kan ge ett prisavdrag.

Placeringen på plattan, önskat fall, avfasade hörn, dillfogar och annat borde framgått i beställningen, om det var viktigt för dig.

”Fackmässigt” beror ju lite på vilken typ av hantverkare du anlitat till vad. Om du lejt en vanlig snickare/anläggare till att gjuta en måttsatt enkel betongplatta intill ditt hus så är det inte givet att den ska förväntas känna till dina övriga önskemål.

Däremot att han verkar gjort flera gjutpallar som man inte vibrerat ihop är väl mer tveksamt att det kan anses fackmässigt…

Redigerat:
Om han håller med om att det kan göras bättre så kanske du kan hålla med om att du hade kunnat läsa på mer om vad du egentligen behövde så kanske ni kan göra upp och mötas någonstans däremellan ?

P pennybridge skrev:
Om han håller med om att det kan göras bättre så kanske du kan hålla med om att du hade kunnat läsa på mer om vad du egentligen behövde så kanske ni kan göra upp och mötas någonstans däremellan ?
Tycker jag låter som en klok kompromiss. Strunta i besiktningsmannen, spara dom kronorna. Gör upp i godo.

Fall och avfasade hörn löser han med en flex.

Går han med på det skulle jag vart nöjd i din sits. Om han dessutom drar av några kronor som goodwill skulle jag vara ännu mer nöjd.

Det är 6år sedan jag instalerade min luftvärmepump till huset.
Som referens så gjorde jag en "platta" av plattor.
Grävde inte speciell djupt, men så att jag fick dit en 10cm isolering, och kunde jämna ut lite ovanpå.
Krävs inte så mycket eftersom jag inte ska köra en bil på den eller belasta den tänker jag.

LLVP_montage_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LLVP_montage_2.jpg
Skapa konto

Sedan på med stenmjöl för att jämna ut.
Och plattorna på det.

LLVP_montage_3.jpg
Skapa konto

Plattorna fick slutta lite ut och snett från huset och dess entre.
Gick bra eftersom stativets ben är justerbara.
Har fungerat fint, och inte rört på sig, trots att vi har rejäl tjäle på vintern strax söder om polcirkeln.

Så det var en billig och enkel lösning tycker jag, även om en gjuten platta kanske är "rejälare", men tänker att den här lösningen fyller kravbilden.
Kanske ingen tröst för dig just nu när processen är igång, men kan vara ett alternativ att väga in i framtiden.

LLVP_montage_4.jpg
Skapa konto

Min mark rör sig på tomten. Hade jag gjutit direkt på marken och satt fast en sida stumt mot källarmuren så där så gissar jag att putsen hade gått sönder efter första vintern.

D
Ångrar att jag inte grävde ner ett rör under min lv pump för kondensvattnet. En och annan gång jag fått ligga och bila bort is under den på vintern.
Den Plattan de gjort fungerar för övrigt som en kylfläns till källarmuren om ts nu har källare. Inovativt…

D Drburr skrev:
Ångrar att jag inte grävde ner ett rör under min lv pump för kondensvattnet. En och annan gång jag fått ligga och bila bort is under den på vintern.
Den Plattan de gjort fungerar för övrigt som en kylfläns till källarmuren om ts nu har källare. Inovativt…
Ja, längre söderut funkar det ju och är praktiskt, mycket bra lösning.
Här uppe i norr måste vi köra med en balja under, tömma ofta.
Men det är ju på grund av att det fryser.

• Gilla
Drburr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.