Hej!

Jag kommer inom en snar framtid installera en luftvattenvärmepump i huset. På utsidan av huset kommer det att placeras en utedel.

Jag har anlitat en hantverkare som har gjutit en betongplatta där utedelen ska stå. Jag har angett mått till hantverkaren. Jag efterfrågade även om han tyckte man borde ha betongplattan direkt intill huset eller om man borde ha plattan en bit ut från huset. Hantverkaren rekommenderade att den skulle gjutas direkt mot grunden.

För någon dag sen blev dom klara, jag bifogar bilder på resultat. Direkt när de blev klara så testade jag hälla vatten på, och vattnet samlades intill husväggen i det vänstra hörnet på plattan, alltså inte bort från huset. Vattnet har sedan runnit ned längs med sockel. Det har såklart gjort mig orolig och har inte haft någon skön känsla över helgen.

Det har gjort att jag läst på lite, och som jag förstår det, vad gäller fackmannamässig standard (som en hantverkare ska följa), så MÅSTE man ha ett fall när man anlägger något intill en husgrund för att undvika fuktskador. Det fallet existerar inte överhuvudtaget.

Jag noterade även att måtten är lite fel, det saknas 2,5 centimeter i bredd än vad som var avtalat. (Några millimer, kanske en cm är okej?)

Utöver det så har jag läst att om man gjuter direkt mot en husgrund så ska det finnas en rörelsefog. Jag kan inte se att någon sådan har fixats på denna platta.

Jag har alltså flera fel med plattan, vad gäller mått, bakfall samt avsaknad av rörelsefog. Jag tycker dessutom att plattan ser ut som skit och är dåligt gjord. Utöver det så har jag läst att man inte bör ha plattan direkt mot huset pga vibrationer från utedelen.

Mina funderingar och frågor;
Borde inte hantverkaren insett att det hade varit en bättre ide att ha plattan en bit ut från huset, för att få slippa vibrationer och få bättre avrinning av regnvatten? Borde han inte avrått från att den ligger direkt mot huset?

Med anledning av felen vid gjutningen så kommer jag att bestrida fakturan (som ännu inte är betald). Känns det rimligt att kräva en ny gjutning, med korrekta mått, ny placering, och ett bättre utfört arbete?

Jag har en dålig känsla av att jag kommer hamna i en twist med hantverkaren. Vi ska ses nästa vecka och då kommer jag påtala felen och vilja att en ny platta gjuts på deras bekostnad.

Jag tar gärna emot kloka råd och om jag tänker och resonerar korrekt eller om jag är ute och cyklar helt.

Mvh,

• IMG_20260815_133211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260816_164154.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260816_164144.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260815_133201.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260816_164144.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260815_133201.jpg
    Skapa konto
K
Vad i hela friden har han gjort?! Utan och finishen ser ju extremt grov ut, så vattnet ställer sig väl i exakt alla håligheter som går… Ser ju ut som han gjutit i flera omgångar också, och där det är vitare ser det oblandat ut och som att han använt plast i formen och inte flutit ut helt? Dessutom har du fått ganska vassa kanter. Använd trekantslist så får man betydligt bättre kanter som man inte riskerar att göra sig så illa på

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Plattan ska gjutas fristående för att inte sprida ljud och låta ev. kondensvatten rinna bort.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Hur hittade du dessa "hantverkare"?

Offerta?

Totalt amatörmässigt gjort.

Hur lång tid tog det ens? Det där gör en glad amatör på en halv dag om man har tombola.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Borde man inte gräva ut för någon grundläggning? Alltså grus under plattan.
Det där verkar ju vara en cementklump (?) direkt på gräsmattan

• Gilla
Sebastian Lindqvist1
  • Laddar…
K
Har han gjutit emot grunden eller har han fått för sig att borra och fästa armering i huset? Hoppas innerligt att den inte sitter i huset.
Det där hade jag inte betalat en spänn för. Säg åt han att ta bort sin cementkaka och anlita en riktig hantverkare

Får man fråga vad han hade tänkt fakturera för detta fiasko?

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad i hela friden har han gjort?! Utan och finishen ser ju extremt grov ut, så vattnet ställer sig väl i exakt alla håligheter som går… Ser ju ut som han gjutit i flera omgångar också, och där det är vitare ser det oblandat ut och som att han använt plast i formen och inte flutit ut helt? Dessutom har du fått ganska vassa kanter. Använd trekantslist så får man betydligt bättre kanter som man inte riskerar att göra sig så illa på
Det undrar jag också. Jag har känt mig rätt deppig hela helgen 🙃

Jag kommer kräva en omgjutning med tanke på alla fel, känns det rimligt i mitt fall eller vad tycker du?

K kniv skrev:
Har han gjutit emot grunden eller har han fått för sig att borra och fästa armering i huset? Hoppas innerligt att den inte sitter i huset.
Det där hade jag inte betalat en spänn för. Säg åt han att ta bort sin cementkaka och anlita en riktig hantverkare

Får man fråga vad han hade tänkt fakturera för detta fiasko?
Han har gjutit emot grunden. Utan att ha någon rörelsefog, som jag förstått är det som ska vara fackmannamässigt?

Han har inte borrat eller så i huset.

Absolut, fakturan ligger på 10 500 skr.

D
S Sebastian Lindqvist1 skrev:
Han har gjutit emot grunden. Utan att ha någon rörelsefog, som jag förstått är det som ska vara fackmannamässigt?

Det här arbetet är annars ett perfekt exempel på ett lagom hempularjobb. Något du kan göra själv alltså.

• Gilla
Sebastian Lindqvist1
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Plattan ska gjutas fristående för att inte sprida ljud och låta ev. kondensvatten rinna bort.
Tack för ditt svar! Och att den ska gjutas fristående, är det liksom fackmannamässigt? Det känns inte som att den här lösningen är det.

Jag passar på att fråga, vad anser du om att jag kan kräva en omgjutning med tanke på alla fel? Både lutning, placering, avsaknad av rörelsefog och felaktigt mått?

D
Tack för ditt svar! Och att den ska gjutas fristående, är det liksom fackmannamässigt? Det känns inte som att den här lösningen är det.

Jag passar på att fråga, vad anser du om att jag kan kräva en omgjutning med tanke på alla fel? Både lutning, placering, avsaknad av rörelsefog och felaktigt mått?
Alla LVVP jag har sett har satts minst någon decimeter från kåken (på egen sockel) just för att man inte vill ha maskinvibrationer fortplantade inåt. Men det är väl inte inom cementgjutarens expertområde. Vad säger pumpfolket?

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D datja skrev:
Det här arbetet är annars ett perfekt exempel på ett lagom hempularjobb. Något du kan göra själv alltså.
Absolut, det hade vi faktiskt i åtanke. Dock hade vi inte så mycket tid för att hinna lösa det själva innan värmepumpen kommer.Nu står jag dock med ytterligare problem, så att göra det själva hade förmodligen tjänat tid på...

D
Absolut, det hade vi faktiskt i åtanke. Dock hade vi inte så mycket tid för att hinna lösa det själva innan värmepumpen kommer.Nu står jag dock med ytterligare problem, så att göra det själva hade förmodligen tjänat tid på...
Jag hade inte brytt mig om att det är fult så länge pumpen kan stå rakt där. Inte en yta man betraktar liksom. Men om det låter illa i huset när pumpen väl är på plats blir det tråkigt. Nu har han faktiskt gjort som du begärt (även om det var hans förslag). Fråga om det går att skära bort några centimeter längst in.

Hur mycket är det grävt under sockeln?

S

Satfläsk, jag gjorde en platta inkl två gjutrör som stack ner 70cm under plattan på en em och under tusingen i material... Har stått stabilt i åtta år nu.
Det blir mycket vatten som sen fryser så rejäl avrinning krävs och troligtvis finns det nåt i installations manualen om minsta avstånd från vägg som gör att plattan bör stå en bit ut.

D datja skrev:
Jag hade inte brytt mig om att det är fult så länge pumpen kan stå rakt där. Inte en yta man betraktar liksom. Men om det låter illa i huset när pumpen väl är på plats blir det tråkigt. Nu har han faktiskt gjort som du begärt (även om det var hans förslag). Fråga om det går att skära bort några centimeter längst in.

Hur mycket är det grävt under sockeln?
Jag bryr mig egentligen inte heller om att det ska vara jättefint estetiskt, men lite snyggare hade man väl kunnat få till? Sidorna ser ju hela skeva ut eller?

Jag frågade vad han rekommenderar och då tyckte han på det viset, men har inte han också en skyldighet enligt lag att avråda mig om den här lösningen inte blir bra? Typ enligt KKL? Han ska väl ta hänsyn till både buller, ljud samt vatten som kan hamna runt plattan?

Han har ju dessutom inte gjort något fall ut mot gräset utan vattnet går in direkt mot sockeln samt att måtten är fel. Och dessutom ingen rörelsefog. Det här tycker jag är alldeles för mycket för att vara okej?

Bra fråga gällande grävning undertill, har inte mätt men när jag tittar på bilderna ser det knappt ut som att det är grävt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.